Ще убиеш ли един човек, за да спасиш петима? | webcafe.bg
Webcafe

Ще убиеш ли един човек, за да спасиш петима?

Webcafe, по QZ
04.04.2018, 18:02 (обновена 09.04.2018, 13:50)
сталин, ленин, диктатори

Снимка: © Getty Images

Един тест стои в основата на дистопичните държави

Утопиите са идеализирано виждане за това какво ще бъде перфектното общество. Утопизъм е опитът тези идеи да бъдат приложени в реалността. И тук започват неприятностите...

Томас Мор измисля неологизма утопия за книгата си от 1516-а, която носи същото име.

Думата означава "ничие място", защото когато несъвършените хора се стремят към съвършенство - лично, политическо, икономическо или социално - те се провалят.

По тази причина утопиите се превръщат в дистопии - провалени социални експерименти, репресивни политически режими и икономически системи, които се опитват да пресъздадат утопичните мечти в реалността.

Вярата, че сме се усъвършенствали, води до неизбежни грешки, в които "идеалното общество" се гради от несъвършени хора.

Няма най-добър начин за живеене, защото има много различни варианти на това как хората искат да живеят. Следователно няма най-добро общество, само множество вариации по темата, продиктувани от човешката природа.

Например утопиите са особено уязвими, когато социалните теории, основани на колективна собственост, комунална работа, авторитарно управление и команди-и-контрол се сблъскат с естествените ни пориви към самостоятелност, индивидуална свобода и свобода на избора. Освен това разликите в способностите, интересите и предпочитанията във всяка група води до неравенство.

Един от гражданите на общността "Нова хармония" в Индиана през XIX-и век пише, че са опитали всяка възможна форма на управление и организация.

Дори пресъздават Френската революция, но вместо трупове, накрая остават отчаяни сърца. Изглежда това е особен природен закон за разнообразието, който владее хората. Общите интереси влизат в директен конфликт с индивидуалностите на членовете на "Нова хармония".

Повечето от тези утопични експерименти през XIX-ти век са по-скоро безобидни, с малко членове и им липсва политическа и икономическа власт. Но в добавка към тези факти, утопичните мечтатели могат лесно да се превърнат в дистопични убийци.

Хората действат според вярванията си и ако според тези вярвания единственото нещо, което пречи на твоето семейство, клан, племе, раса или религия от това да живее в рая или да постигне рая на земята, е някоя друга група, действията не познават граници.

От убийства до истински геноцид, да унищожаваш заради религия или идеология е оставило след себе си безброй трупове в човешката история. Кръстоносните походи, Инквизицията, ловът на вещици, световни войни са само част от примерите.

Тестът с вагонетката

Можем да видим математиката, която стои зад утопичната логика, във вече станалия известен "тест с вагонетката", при който повечето запитани казват, че ще убият един човек, за да спасят петима. Ето го условието - вие стоите пред "стрелка" на жп-кръстопът. В единия вариант отклонявате вагонетката така, че да убие един работник на релсите, в другия - пет. Какво ще направите?

Повечето казват, че ще дръпнат "стрелката". Ако дори хората от западните общества са съгласни, че е морално оправдано да убиеш един, за да спасиш петима, представете си колко е лесно да убедите жителите на авторитарна държава да убият 1000, за да спасят 5000, или да увеличат бройката до 1 млн. с аргумента да спасят 5 млн. Какво са няколко нули, ако говорим за безкрайно щастие и вечно благоденствие?

Фаталният недостатък на утопизма се вижда и в друг труден експеримент. Вие сте напълно здрав човек, който наблюдава случващото се в чакалня на болница. Спешните екипи имат петима пациенти, умиращи поради различни причини. Всеки от тях може да бъде спасен, ако умрете и вземат органите ви.

Дали някой ще иска да живее в общество, в което може да се окаже в позицията на пожертвания невинен наблюдател?

Разбира се, че не и по тази причина лекар, който направи опит за такава жестокост, ще бъде обвинен в убийство.

Но точно това се случва при големите експерименти с утопични социалистически идеологии в XX-ти век, както са представени при марксизма, ленинизма и сталинистка Русия, фашистка Италия и нацистка Германия.

Всички те са амбициозни опити за постигането на политическо, икономическо, социално и дори расово съвършенство, завършили с милиони избити от собствените си държави или във военни конфликти с други държави, които спират стремежа към рая.

Революционерът Лев Троцки описва своето виждане за утопия в памфлет от 1924-а.

Според него човешкият вид за пореден път ще навлезе в етап на драстична трансформация и сам ще стане обект на най-сложните методи на изкуствен подбор. Средностатистическият човек ще се издигне до висините на Аристотел, Гьоте и Маркс.

Тази недостижима цел води до странни експерименти като тези, извършени от Иля Иванович, на когото Сталин натоварва със задачата да кръстоса хора с маймуни, за да създаде нов, "непобедим" вид. Когато Иванович се проваля в опитите да създаде маймуно-човек, той е арестуван и и пратен на заточение в Казахстан.

Що се отнася за Троцки, веднъж спечелил си позицията на първия сред седемте членове на Политбюро, той отваря лагери, в които са изпратени всички, отказващи да се присъединят към великата му утопия. Амбициите му водят до създаването на ГУЛАГ, където смъртта си намират милиони руснаци.

Когато идеологията на Троцки се сблъсква с тази на Сталин обаче, Троцки е убит в Мексико през 1940-а.

Във втората половина на XX-ти век революционният марксизъм в Камбоджа, Северна Корея, Южна Америка и Африка води до още убийства, геноцид, етническо прочистване, революции, граждански войни и подкрепяни от държавата конфликти.

И всичко това - в името на налагането на "рая на Земята". Само че когато се налага да избиваш милиони в името на идеята си, единственото, което постигаш, е дистопичен кошмар.

Утопичното търсене на съвършеното щастие е разобличено като грешно и от писателя Джордж Оруел, когато през 1940-а пише своята критика на "Моята борба" на Хитлер. Според Оруел диктаторът разбира колко погрешно е хедонистичното схващане за живота. Хитлер знае, че човек не иска просто комфорт, сигурност и работа. Човекът според него иска и затруднения и дори саможертва.

Докато социализмът и дори капитализмът предлагат приятно прекарано време, Хитлер предлага опасност и смърт. Резултатът е, че цяла една нация се изправя на краката си.

Какво тогава трябва да замени идеята за утопията? Единият от отговорите се крие в друг неологизъм - протопия - непрестанен прогрес към подобрение, но не към съвършенство. Протопичната държава е по-добра от вчера и се стреми утре да бъде още малко по-добра.

Стремежът към протопия вече е доказан през вековете - премахването на робството, краят на наказанията с мъчения, гражданските права и свободи, правата на малцинствата и животните.

Това са все примери за протопичен прогрес. А протопичното бъдеще не само е практично, но и достижимо.


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 06.03.2016, 11:35

4 deaf | 07.04.201815:39

Дедо,

пак ще трябва да поправям манипулациите ти! Много щастлив
Сталин е отказал да размени сина си за немски войници,защото ако го беше направил,щеше за загуби войната! Без преувеличение. Как мислиш,че щяха да реагират съветските войници на фронта,когато разберат,(което е сигурно),че Сталин е спасил живота на немски войници,за да спаси живота на сина си?! Ще ти кажа - масово червеноармейците са щели да теглят една майна на Сталин и да дезертират при Вермахтът. И въобще,редът и дисциплината в Червената армия са щели да рухнат.

И още една манипулация,този път на Уеб-кафе-то. Сталин е убил Троцки съвсем не поради идейни разногласия,а защото Троцки изведнъж е схванал,че Сталин се готви да нападне и превземе Европа,и публично е разгласил това намерение.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

3 Mako | 07.04.201815:14

Ако дори хората от западните общества са съгласни, че е морално оправдано да убиеш един, за да спасиш петима, представете си колко е лесно да убедите жителите на авторитарна държава да убият 1000, за да спасят 5000, или да увеличат бройката до 1 млн. с аргумента да спасят 5 млн.
====================================


Хубаво съотношение е 1:5. Характерно за авторитарните държави.
Сещам се за случка отпреди време: в едни крайно демократични държави успяха да убедят хората, че отиват да свалят един / който е стиснал в мръсните си лапи БОВ и не го дава на добрите!/ за да спасят милиони.
После влязоха, убиха единия, междувременно избиха и стотици хиляди цивилни, БОВ така и не откриха, възникна ИДИЛ, бяха избити още стотици хиляди, почна се война срещу ИДИЛ, пак бая народец се поизтрепа, междувременно започна война и срещу един друг сатрап с БОВ, и там поизмират хора от седем години насам, но никакви морални бунтове не последваха от всичко това, никакви санкции, никакви дипломатоизгонвания...
Излиза, че модерната американска демокрация е много хубаво нещо! Ако съм тоталитарен мръсник, със сигурност щях да избера американската демокрация пред руския тоталитаризъм, 1:1 000 000 си е много по-гот от 1:5!
Намига
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

2 dedo adji | 07.04.201813:16

Кой ще поиска да живее в общество, което бива един, за да спаси пет? а пита ли ни някой в какво общество искаме да живеем? И има ли общество, в което този принцип е абсолютно невалиден?
Цитират се някои световно известни личности, прилагали принципа. Аз се сетих и за един друг велик хуманист и демократ - Уинстън Чърчил. По време на войната той наредил или одобрил подаване на фалшива информация на германското разузнаване, което отклонило ракетите Фау от главите на едни британци по главите на други. Нямам сведения за броя на убитите и спасените. Наричал това to play God.
Пред изкушението да играят тая роля са се изправяли откак свят светува всички с малко повече власт и възможности, като почнем с Александър Велики, Юлий Цезар и Наполеон, та до стотици по-дребни хорица. Изкушени са и лекарите в случаи на война или епидемия да прилагат т. нар. ТРИАЖ - разделяне на пациентите на три категории: 1) тия, които с голяма вероятност ще оживеят; 2) тия, които с голяма вероятност ще умрат; 3) тия, които могат да бъдат спасени, но ще умрат, ако не се пристъпи към лечение веднага. И всичко това в условия на отчайващ недостиг на средства и персонал, много ограничено време и стрес, което прави точната преценка невъзможна.
!:5 е даже много оптимистичен вариант. Възможен е и 1:1 или повече. (вж Спасяването на редник Райън) А когато обектите не са равностойни а се делят на свои и чужди, както се дели цялото човечество, може и 50:1 или 500:1.
Както казах, въпросът е стоял и ще стои пред с власт. На снимката, обаче виждаме Ленин и Сталин. Не, че са светци, напротив, и са имали възможност да властват в непостижим за други мащаб. Само дето не са единици. А Сталин е дал и обратен пример, като е отказал да замени пленения си син за пленения фелдмаршал фон Паулус. И Яков Джугашвили умрял в плен а фон Паулус се върнал у дома жив и здрав.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

1 e-mil | 05.04.201816:33

"В единия вариант отклонявате вагонетката така, че да убие един работник на релсите, в другия - пет."

Има и трети - по-ефективен вариант. Много щастлив
https://www.youtube.com/watch?v=-N_RZJUAQY4

* * *
"Иля Иванович, на когото Сталин натоварва със задачата да кръстоса хора с маймуни..."

Името му е проф. Иля Иванов. Иванович му е презимето, но западняците упорито смятат, че руските фамилии трябва да завършват на "-ич".

Иванов се занимава с междувидово кръстосване още в началото на века, доста преди революцията. Към този момент живее и работи в чужбина, и идеята за кръстоската си е била негова, не на Сталин. Не е получавал заповед, а е изпросил пари от СССР. Само че получава поддръжката на Николай Горбунов - началникът на кабинета на Риков (Горбунов, освен политик е бил и виден учен). Сталин по това време още не е диктатор, а се бори за завземане на властта.
Иванов всъщност работи в Гвинея, която по това време е френска територия и ползва две френски изпитателни бази. Ако Сталин е искал от него непобедим вид щеше да го прави тайно, а не да споделя открията с чужда капиталистическа държава.

След завръщането си в СССР Иванов планира нови опити, но няма налични маймуни, така че не е пробвал нищо.

Иванов е репресиран не заради провала на тези експерименти, а заради тогавашната чистка на учените като част от чистката на държавните учреждения от 1929-1930. Арестувани са крупни академици, разтурени са много научни общества, включително това, което подпомага Иванов.
Тъкмо по това време е възходът на Лисенко, който се е занимавал със същото като Иванов, само че в растениевъдството.
Държавата всъщност е подпомагала такива експерименти, а Сталин не е бил чак толкова прост и не може да е очаквал създаване на нов супер бозайник само за година-две. Това са журналистически измислици от западняци, незапознати със съветската история.
   

оценка

+2 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.