Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Русия в полуразпад

По време на среща в Кремъл в понеделник, от изявление на руския президент Дмитрий Медведев личи осъзнаването, че това не е просто поредица от злощастни инциденти
По време на среща в Кремъл в понеделник, от изявление на руския президент Дмитрий Медведев личи осъзнаването, че това не е просто поредица от злощастни инциденти

В неделния следобед, по време на круизно пътешествие във водохранилище в съседство с река Волга, кораб на име "Булгария" се преобърна и потъна, като уби повече от 125 души, включително десетки деца, които бяха блокирани в стая за игри под палубата.

Докато преминаващите хора вадеха оцелелите от водата и новините за бедствието се разпространяваха, руската нация обяви траур, а някои коментатори сравниха мащаба на бедствието с потъването на легендарния "Титаник".

Сравнението между двата кораба обаче е неуместно - поради една основна причина. Корабът "Булгария" в никакъв случай не е шедьовър на инженерната мисъл, който за първи път предприема пътешествие, какъвто е случаят с Титаник през 1912 г.

Круизният кораб потъва след 56 години експлоатация - като поредния пример за разпадащото се съветско оборудване и инфраструктура. Намиращи се на ръба на разрухата, но все още в употреба - това е причината за повечето бедствия в Русия днес.

Броят аварии и катастрофи в Русия напоследък застрашително расте

Не мина дълго време, преди още една катастрофа да потвърди тази теза. В понеделник, докато телата на жертвите все още се вадеха от кораба, намиращ се на 20 метра под повърхността, стар самолет "Антонов" се разби в сибирска река, след като един от двигателите му се подпали по време на полета, при което загинаха шестима души.

Този инцидент незабавно предизвика сравнения с разбиването на друг съветски самолет - "Туполев", който падна в северозападна Русия преди по-малко от три седмици, като тогава жертвите бяха 44 души.

Прости сметки са достатъчни, за да се констатира, че за последния месец всички тези бедствия са отнели 175 човешки живота. По време на среща в Кремъл в понеделник, от изявление на руския президент Дмитрий Медведев личи осъзнаването, че това не е просто поредица от злощастни инциденти.

"Броят на старите превозни средства, които използваме, е прекалено голям," обяви той пред министрите. "Това, че те са издържали толкова дълго време, не означава, че подобни неща не могат да се случат".

Медведев нареди всички частни кораби да преминат през необходимите реновации - или да бъдат изведени от употреба. Всички самолети "Антонов" като този, който се разби в понеделник, ще останат на земята, докато тече разследването около последната катастрофа, разпореди още държавният глава, пояснявайки, че "въздушната ни флота е прекалено остаряла".

Тъжната истина обаче е, че и руската инфраструктура е в пълен разпад

Но всички тези мерки все още изглеждат повърхностни. Медведев пропуска да упомене мащабите на разпад на цялостната руска инфраструктура - проблем, който възниква след всяка голяма индустриална катастрофа, но бързо след това се забравя.

Само през изминалите две години Русия стана свидетел на голяма метанова експлозия във въглищна мина (с около 90 жертви), взрив на турбините в най-големия руски ВЕЦ (75 загинали), още една самолетна катастрофа на "Антонов" в Сибир (с 11 смъртни случая), както и серия от големи прекъсвания на електричеството, избухвания на газови системи... И не на последно място, безброй смъртни случаи, причинени от катастрофи в резултат на окаяното състояние на руските пътища.

Всички тези инциденти обикновено се определят като "човешка грешка" или лошо администриране, което позволява на правителството да поддържа реномето си, като уволнява или вкарва в затвора виновниците.

Но много бизнесмени вече лобират пред правителството да се обърне внимание на по-сериозните инфраструктурни нужди на държавата (вместо да бъде подхранвано националното самочувствие със суетни проекти като олимпийските игри през 2014 г. в Сочи).

Един от тези предприемачи е Александър Лебедев - милиардер, който притежава една пета от националния руски авиопревозвач "Аерофлот". Той твърди, че потъването на "Булгария" е само последният симптом на криворазбраните приоритети в Русия.

"Индустриалната база на държавата в по-голямата си част все още е наследство от Сталин, Хрушчов и Брежнев," - тримата най-стабилни лидери на Съветския Съюз, "и нейното качество далеч не е първокласно. Вземете например Москва... всичко там е много старо," допълва Лебедев.

Дори когато има пари от държавата, те отиват за шумни, показни проекти

Извън Москва обаче проблемите са много повече. През 2007 г. изчерпателно проучване на инвестиционната банка Renaissance Capital откри, че повече от 40% от всички летищни писти в Русия нямат подходяща настилка, а повече от половината от тях не разполагат и с осветление на пистите.

Въпреки колосалните размери на Русия, същото проучване е установило, че мрежата от асфалтови пътища е едва една десета от размера на тази в САЩ - и все още липсва голяма магистрала, която да свързва Москва и Санкт-Петербург, което на практика би означавало примерно в САЩ да липсва магистрала между Ню Йорк и Вашингтон.

През 2007-а, в пика на икономическото си развитие, правителството обяви старта на нова програма, в която ще бъде похарчен един трилион долара в рамките на десетилетие, като целта е да се възобнови икономиката.

Следващата година инфраструктурните разходи достигнаха 4.7% от БВП на държавата, което, грубо казано, е средностатистическата стойност за западноевропейските държави.

Ала през 2009-а, когато световната финансова криза отклони повечето държавни пари към спешна финансова помощ и други временни мерки, Русия е ограничила тези разходи наполовина.

А плановете за реновация бяха отложени за по-добри времена, като най-мащабният проект остана изграждането на необходимите съоръжения за олимпиадата в Сочи.

Ако хората се боят да се качват дори в асансьора, нещо определено не е наред

"Достигнахме до етапа, в който жизненият цикъл на индустриалната и технологична база вече реално е изтекъл," казва Андрю Сомърс, председател на Американската търговска камара в Русия. "Това  е сериозна пречка за икономиката".

Вероятно обаче това е по-притеснително за самите руснаци - а освен притеснително, става и твърде опасно. По-голямата част от вътрешните авиолинии на Русия все още използва самолети "Антонов" и "Туполев", които скърцат и тракат като всички други стари съветски машини.

"Лично аз дори не се качвам в асансьорите на по-старите сгради в Москва," казва Лебедев. "Смятам, че това би било един вид самоубийство". Със сигурност обаче едва ли е по-самоубийствено от смъртните случаи през последния месец...

 

Най-четените