Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Протест срещу спорния проект за строеж на естакада в Борисовата градина

Разликата в областта "Погребите" само за 5 години.
Протест срещу спорния проект за строеж на естакада в Борисовата градина Снимка: Столична община
Протест срещу спорния проект за строеж на естакада в Борисовата градина Снимка: Google Maps

Мълчалив протест на жители на кв. „Лозенец" и природозащитни организации ще посрещне утре сутрин столичните общински съветници. Акцията е срещу спорния проект за строеж на естакада на бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" и на нов наземен път през Борисовата градина. Това ще е една от темите, които СОС ще разглежда на утрешното си заседание.

В края на октомври Общинският експертен съвет по устройство на територията отхвърли всички възражения и становища от граждани и организации. Главният архитект на София Петър Диков твърди, че това е най-доброто възможно решение, като така ще се отпуши движението към кв. "Хладилника". И още, като цяло естакадата и новият теренен път ще са ключови за трафика между северната и южната част на София (покрай Семинарията).

След като приключи процедурата по обществено обсъждане, протестиращите се обръщат към кмета Йорданка Фандъкова и председателя на общинарите Елен Герджиков. Надеждата им е те да спрат изпълнението на плана, който всъщност е заложен преди години в устройствения план на столицата.

Деница Петрова, представител на „Грийнпийс", е получила обаждане от градската управа с молба протестът утре да не е шумен, поради кончината на патриарх Максим. За ден за траур правителството обяви петък. Ето защо зелените организации са внесли искане да получат право да се изкажат на утрешното обсъждане в местния парламент.

„Плановете за нов път в местността „Погребите" в Борисовата градина рязко контрастират с обещанията на Столична община да развива алтернативни на автомобила видове транспорт - обществен транспорт, каране на велосипед, ходене пеш", се казва в протестна декларация, разпространена от зелените организации „Грийнпийс", „За Земята" и „Велоеволюция".

Решението да се строи път в един от емблематичните паркове на София не е устойчиво, изсичането на 250 дървета ще допринесе единствено за влошаването на качеството на живот за гражданите. Това е мярка, която директно насърчава автомобилния транспорт и заличава и без това оскъдните зелени площи, настояват екоактивистите.

През 2009 година в устройствения план е заложен вариант на новия път през гората, но не като теренно трасе, както се мисли сега от проектанта "Главболгарстрой", а като естакада, разказва Денница Кюранова, представител на гражданско сдружение, оспорващо проекта.

Екоактивистите се съмняват, че новият път е ще обслужва най-вече строящия се в близост огромен търговски център: „Ако новият път цели да бъде директна връзка с новостроящия „Paradise center" на ул. „Сребърна" - то това влиза в рязко нарушение с принципа общината да се грижи за обществения интерес, а не за частния".


Ето техните мотиви защо трябва да спре процедурата по одобрение на плановете за път през местността „Погребите".

1) Не е доказано, че новият път е необходим, нито че това е единственото решение за района. Няма изследвания, които да показват, че нов път ще облекчи комплексно ситуацията, а няма само да премести „тапата" на друг пътен възел.

2) Борисовата градина е недвижим паметник на културата. Как унищожаването на част от този паметник кореспондира със заявеното желание София да бъде европейска столица на културата?

3) София има много високо ниво на замърсяване с фини прахови частици и шум - всъщност София е най‑мръсният град в ЕС по данни на Центъра за устойчиви политики „Екополис" от 2012 г. Повече пътна инфраструктура означава повече автомобили = повече замърсяване и повече шум.

4) Изсичането на над 250 дървета е неоправдано. С това систематичното унищожение на зелените площи в града ще продължи (вижте приложените снимки).

5) Ще бъде влошена средата за живот - привилегироват се водачите на автомобили за сметка на пешеходци, велосипедисти, майки с детски колички, хора в инвалидни колички и тези, които използват парка за спорт и отдих. Ще се прекъсне възможността да се свържат двата големи парка на София - Южен парк и Борисова градина.

6) Новият път ще се равнява по дължина на съществуващото трасе от бул. „Н. Вапцаров" до бул.„Черни връх". Този факт демонстрира безсмислието на строежа.

7) Ще бъдат изразходвани значителни финансови ресурси за транспортно решение, което няма доказателства дали ще бъде ефективно и как ще повлияе на дела на пътуванията с различните превозни средства. Стойността на новия път е над 60 млн лв., които биха стигнали за 200 км велоалеи! Предвидени да се получат със заем, ще застави нас, гражданите и бъдещите управления на града да връщаме дълги години тези средства, изразходвани „с лека ръка".

„Вредата, която ще нанесете с унищожението на парка ще пребъде дълго след като изтекат мандатите ви за управление на столицата. Надяваме се, че в случая ще защитите обществения интерес, интереса на жителите на София и ще поведете София към съвременен европейски облик на град за хората", обръщат се зелените организации към управата на София.

До момента 987 души са подписали интернет-петицията срещу изсичането на 250 дървета в Борисовата градина.

 

Най-четените