Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато дребният шрифт може да ви коства дори и душата

Повечето клиенти нямат навика да четат документацията Снимка: Pixabay
Повечето клиенти нямат навика да четат документацията

Никой не чете нещата, написани с дребен шрифт. А би трябвало...

Гимназиалната учителка Донелан Андрюс печели награда от 10 хил. долара, след като внимателно чете условията, които вървят с туристическата застрахователна полица, закупена от нея за пътуване до Англия.

Застрахователната компания от Флорида добавя в условията клауза, която обещава награда за първия потребител, изпратил имейл на компанията.

Застрахователят обяснява, че повечето клиенти реално не четат договорите и документацията, когато купуват нещо, но от фирмата знаят колко е важно да се прави това. По тази причина създават свръхсекретната кампания Pays to Read в опит да подчертаят колко е важно да се чете документацията за политики от начало до край.

Не всяка компания е толкова щедра. За да демонстрират значимостта на четенето на текста с дребен шрифт, повечето компании не дават, а вземат. Закачливите клаузи изникват само от време на време и обикновено във фирми, които са склонни към шеги.

През 2017 г., 22 000 души, регистрирали се за безплатен публичен достъп до Wi-Fi, без да подозират се съгласяват на 1000 часа доброволен труд, включително почистване на тоалетни и "отпушване на запушени канали". Компанията от Манчестър Purple коментира, че е добавила клаузата в споразумението, за да "илюстрира липсата на информираност сред потребителите с какво се съгласяват, когато получават безплатен достъп до WiFi."

Няколко години по-рано няколко лондончани се съгласяват (предполага се, без да подозират) да дадат най-голямото си дете в замяна на Wi-Fi достъп.

Преди да влязат в Интернет, потребителите трябваше да отметнат поле, в което се съгласяват да "отстъпят на нас първородното си дете за вечни времена."

Според Guardian шестима души са се регистрирали, но компанията, осигуряваща Wi-Fi, обяви, че клаузата надали може да бъде приложима по съдебен ред. Противоречи на обществените политики да се продават деца в замяна на безплатни услуги, обяснява компанията.

На 1 април 2010-а британският търговец GameStation добави нова клауза в лицензното си споразумение с предварително отметнато поле пред нея. Ако потребителите не премахнат отметката от полето, те се съгласяваха да дадат на GameStation "неподлежаща на прехвърляне на други възможност да изиска сега и за вечни времена безсмъртната ви душа."

GameStation казаха, че ако изберат да изискват прехвърлянето на душата, те ще оповестят това чрез огнен надпис с човешки ръст.

За щастие GameStation предлагаха и начин да се откажете от тази клауза. "Ако a) не вярвате, че притежавате безсмъртна душа, б) вече сте я предоставили на друг, или в) не желаете да ни предоставите такива права, моля кликнете на връзката по-долу, за да анулирате тази под-клауза и да продължите транзакцията си." Хората, кликнали на линка, биваха възнаградени с ваучер.

Други компании просто се забавляват с дребния шрифт.

Повечето онлайн споразумения ограничават употребата от деца под 13-годишна възраст, но споразумението на Tumblr отива още по-далеч като предвижда контрареакцията на младежите в пред-тийнейджърска възраст: "'Ама аз съм почти на разрешената възраст!', заявявате вие. Не, извинете! Ако не сте достатъчно възрастни, не използвайте Tumblr. Поискайте от родителите си Playstation 4, или пробвайте да четете книги."

В документа за правилата на общността, след като предупреждава, че представянето за други лица не е разрешено, Tumblr пояснява в детайли: "Имате свободата да иронизирате, да пародирате или да се възхищавате на извънземната красота на Бенедикт Къмбърбач, но не можете реално да се преструвате, че сте истинският Бенедикт Къмбърбач."

В раздел 57.10 на споразумението за употреба на Amazon хората, които използват ядрото за разработка на игри Lumberyard на Amazon, обещават, че няма да го използват за управление на системи, които биха изложили на риск нечий живот, например в самолети или самоуправляващи се возила. Дотук добре.

Amazon казват, че този раздел обаче не е приложим, ако Центровете за контрол на заболяванията в САЩ официално признаят съществуването на "широко разпространена вирусна инфекция, предавана чрез ухапвания или досег с телесни течности, която кара човешки трупове да оживяват и да се стремят към консумация на жива човешка плът, кръв, мозък или нервна тъкан, и може да доведе до унищожението на организираната цивилизация."

MailChimp са по-директни: "Не носим отговорност за каквото и да е забавяне или отказ на функциониране на която и да е част от услугата, по всякакви причини извън наш контрол."

Подобни причини може да включват "пожари, земетресения, ядрени инциденти" и "зомби апокалипсис."

Споразумението за крайни потребители на Apple iTunes мистериозно съдържа клауза, забраняваща употребата на софтуера за конструиране на оръжия за масово поразяване. "Няма да използвате тези продукти за каквито и да е цели, забранени от законите на САЩ, включително, без ограничение, за разработка, дизайн, производство или изработка на ядрени, ракетни, химически или биологични оръжия," заявява споразумението.

Остава неясно как някой би могъл да използва iTunes, за да конструира такива оръжия.

Някои възразяват срещу обременителните условия и правила, които "никой не чете", но "те продължават да бъдат правната основа на интернет."

В редакционна статия миналия месец, New York Times разкритикува това, което нарича "правна фикция за съгласие", като твърди, че хората са се отказали от правата си на лично пространство и лични данни в полза на големите интернет компании, без да подозират, че го правят.

Американците заслужават силна защита на личните им данни, се казва в редакционната статия. "Съгласието не е достатъчно, за да ги замени. "Кликовете, които минават за съгласие, са неинформирани, дадени без преговори за условията и предложени в замяна на услуги, които често са необходими за живота в обществото."

 

Най-четените