Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Якудза идва да ви спаси

Как мафията помага в преодоляването на земетресението
Как мафията помага в преодоляването на земетресението

Най-тежките времена понякога изваждат на бял свят най-доброто у хората - дори сред японската мафия якудза. Часове след първите вълни на цунамито две от най-големите престъпни групи в страната са се задействали, отваряйки врати за хората, блокирани в Токио - и доставяйки храна, вода и одеяла в разрушените райони с двутонни камиони и каквито превозни средства са успели да подкарат.

В деня след земетресението Инагава-кай (третата по големина организирана престъпна група в Япония, основана в далечната 1948 г.) изпраща 25 четиритонни камиона, пълни с хартиени пелени, разтворим рамен (традиционна японска юфка - бел.р.), батерии, фенерчета, напитки и основни неща за ежедневния живот в региона Тохоку.

Един от ръководителите на Симийоши-кай - втората по големина престъпна група, дори предлага убежище на членове на чуждестранната общност - нещо нечувано в иначе леко ксенофобски настроената страна - особено пък сред десноориентираните членове на якудза. Ямагучи-гуми - лидерите на японската престъпност, ръководени от Тадаши Ирие, също отварят своите офиси в страната за обществеността - и изпращат камиони с продукти, но тихо и без какъвто и да е шум.

Да си мафиот понякога означава да правиш жертви в името на хората

Инагава-кай е най-активна, тъй като организацията има силни корени именно в районите, засегнати от труса и цунамито. Тя държи няколко "квартала", или регионални групи. Между полунощ на 12 март и ранната утрин на 13 март, районът на Инагава-кай в Токио доставя 50 тона продукти на кметството в Хитачинака (град в префектурата Ибараки) и ги оставя там, без да упоменава връзката си с якудза, за да не бъдат отказани даренията. Това е началото на тяхната хуманитарна дейност.

Доставките включват рамен в чаши, соеви кълнове, хартиени памперси, чай и питейна вода. Шофирането от Токио дотам им е отнело 12 часа - и те са минали през черни пътища, за да стигнат до града. Кварталът Канагава, който също е в ръцете на Инагава-кай, е изпратил 70 камиона до Ибараки и Фукушима, които да оставят продукти в райони с високи нива на радиация. Те нямат отчет колко тона продукти са доставили. Като цяло, Инагава-кай са транспортирали над 100 тона продукти в региона на Тохоку. И те влизат в районите с радиационно заразяване без предпазни средства и без калиев йодид.

Член на Ямагучи-гуми казва просто: "Моля, не разкривайте, че ние правим каквото е по силите ни да помогнем. В момента никой не иска да има нищо общо с нас - а би било много неприятно даренията ни директно да бъдат отхвърляни."

Якудза има солидни традиции в хуманитарната дейност

За хората, които не са запознати с традициите на якудза, може да звучи шокиращо вестта за филантропските им пориви, но това не е първият път, когато те оказват хуманитарна помощ. През 1995 г., след земетресението в Кобе, Ямагучи-гуми са едни от най-активно участвалите в спасителните работи на терен, като бързо са доставяли продукти за засегнатите региони и са ги раздавали на местните хора.

Трябва да признаем, че голяма част от тези продукти са платени с пари, които с години са ограбвани от хората в региона - и определено мафията е била напълно наясно с PR фактора на дейността си. Но все пак никой не може да отрече, че те са помогнали, когато хората са имали нужда - и сега пак го правят.

Изглежда странно, че якудза, които представляват организирани престъпни групи, чиито основни доходи идват от нелегални дейности - като рекет, изнудване, грабителство и измами, биха имали каквато и да е гражданска съвест.

Но в следвоенния период в Япония те винаги са играли роля в поддържането на реда. Според "Токийският подземен свят" на Робърт Уитинг и "Наследство от пепел" на Тим Уайнър, американското правителство дори е плащало за услугите на един известен посредник на якудза - Йошио Кодама, за да опази Япония от попадане под комунистически режим и за да се поддържа ред.

Кодама по-късно използва тези средства, за да създаде Либерално-демократическата партия на Япония, която управлява страната повече от петдесет години. Когато американският президент Обама посети миналата година Япония, полицията се е свързала с ръководителите на всички токийски групи на якудза и е поискала от тях да бъдат сдържани и да гарантират, че няма да има проблеми.

Самите японци ги приемат като неизбежна част от обществото

И все пак якудза са престъпници - макар и със самоналожени ограничения, и по свой начин удържат уличната престъпност (грабежи, кражби на портфейли, обири) сравнително ниска. Много японци все още се възхищават на тях - или поне ги толерират. Всъщност изследване на полицията в префектура Нара установява, че сред възрастните хора под 40-годишна възраст, поне един на всеки десет души смята, че якудза има правото да съществува, или е "необходимо зло".

Съществува неформално споразумение между полицията и якудза, че е приемливо те да изпълняват доброволчески дейности при кризи, но не и да търсят популярност заради това. Преди кризата полицията доста сериозно подлагаше мафията на натиск - и всякакви действия, които биха ги представили в героична светлина, биха накарали полицията да изглежда глупаво. Така че те тихо си вършат работата.

Не че якудза не разбират от PR - както ясно личи от внимателно контролираната и ограничена тяхна поява в три фенски списания (три месечни и три седмични), които описват действията им. По-скоро изглежда, че в момента те най-вече се интересуват от това да свършат работата си в засегнатите региони, отколкото да получат признание за нея. Както казва един от членовете на местна банда: "В момента в Япония няма нито якудза, нито катаги (обикновени граждани), нито гайджин (чужденци). Всички сме японци. Трябва да си помагаме един на друг."

Историята на мафията в Япония се крепи на мита за "губещите"

В Япония има 80 000 членове на престъпни организации, които полицията нарича "шитейборьокудан", буквално "специални насилствени групи". Членуването в тях не е незаконно, но полицията регулира дейността им приблизително по същия начин, по който американската Комисия за борсите и ценните книжа регулира действията на Goldman Sachs.

Доходите им в основната си част са от пари от рекет, услуги за сигурност, финансови измами, манипулации на ценни книжа, хазарт, изнудване, проституция и кожодерско лихварство. Названието им "якудза" произлиза от думите за губеща ръка в традиционните японски залози: 8 (я) 9 (ку) 3(за), които събрани дават цифра под 20 (което значи загуба в играта).

Поради това да си част от якудза се смята за признание, че си "губещ". Самите якудза не се наричат "престъпни групи". Те съществуват открито, имат офиси, визитки, дори списания за феновете си. Трите основни групи - Ямагучи-гуми (40 000 членове), Сумийоши-кай (12 000) и Инагава-кай (10 000) единодушно твърдят, че са нещо като рицарски ордени, като "Ротари клуб", че представляват "нинкьо-дантай".

Нинкьо(до) според изследователите на историята на якудза е философия, придаваща ценност на хуманизма, справедливостта и дълга, забраняваща да гледаш чуждото страдание или да имаш проблем, без да правиш нищо за преодоляването му.

Вярващите в "каузата" се очаква да заложат собствения си живот и да могат да се жертват, за да помагат на слабите и хората с проблеми. Якудза често опростяват принципа до "помагане на слабите и борба със силните," поне на теория.

Филмовият режисьор Итами Юзо, който бе атакуван от членове на Ямагучи-гуми Гото-Гуми, тъй като неговите филми ги представят в лоша светлина, твърди, че "якудза се възползват от слабите и непривилегировани членове на обществото - и бягат от всички достатъчно силни, които се възправят пред тях и експлоататорското им грабителство." Вероятно в основната си част той е прав - но понякога, като сега, те се придържат и към изначалните си ценности.

В момента властите работят наравно с престъпниците за общото благо

Естествено, повечето хора в якудза са просто племенни социопати, които признават тези ценности само на думи. Но във времена като това всеки помощник е ценен - и може би за няколко седмици и полицията, и якудза могат да сключат мирен договор и да работят съвместно, за да спасяват животи и да гарантират безопасността на хората в Япония.

До някаква степен полицията дори е дала мълчалива подкрепа на усилията на якудза за подпомагане на жертвите на земетресението и цунамито. Това е духът на нинкьодо. Това е и вярата, в която са възпитани повечето японци. Ето защо малцина от тях се съмняват, че Япония ще преодолее тази криза и ще се завърне по-силна отвсякога.

Наоя Канеко, покойният шеф на Сумийоши-кай, някога беше заявил: "В кризисни моменти научаваш наистина какъв е един мъж." За да разберем реалния смисъл на тази фраза, трябва да разберем как като цяло доминираната от мъже и сексистка якудза дефинира понятието "мъж".

В основата на разбирането им за мъжественост стои "гири" - дума, която може да бъде преведена по много различни начини, но която преди всичко означава "взаимност". И сега японците - и дори якудза - се придържат именно към този стандарт за поведение.

 

Най-четените