Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

MH370 и настойчивостта на конспиративните теории

Шест месеца след изчезването на MH370 никой не знае какво се е случило със самолета Снимка: getty images
Шест месеца след изчезването на MH370 никой не знае какво се е случило със самолета
На база сателитни снимки и информация от въздушния контрол се определи къде вероятно се е разбил самолетът
Модерна техника се използва при издирването на сигнал от черната кутия или отломки от MH370 Снимка: getty images
Модерна техника се използва при издирването на сигнал от черната кутия или отломки от MH370
Единственото сигурно е, че няма оцелели Снимка: getty images
Единственото сигурно е, че няма оцелели
Но все още няма официална информация какво точно се е случило със самолета

Докато холандските власти се опитват да разкрият какво се е случило с падналия в Украйна MH17 на Malaysia Airlines, въпросите около другия кяатастрофирал техен самолет - полет MH370, нямат отговор. Шест месеца след изчезването на самолета, той все още е тема на безброй хипотези. Защо тази трагедия предизвиква толкова силна вълна от конспиративни теории?

Драматичните събития често провокират конспиративни теории - особено когато официалната версия звучи неубедително. Пример: убийството на Кенеди, смъртта принцеса Даяна, 11 септември 2011 г.

Но в случая с MH370 дори все още липсва официална версия. Никой не знае какво се е случило с MH370. Той е съвременна мистерия.

"Много рядко е възможно да не може да се предложи убедителен отговор за някое събитие," казва колумнистът на Times Дейвид Аронович, чиято книга "Вуду истории" обсъжда естеството на конспиративните теории.

Има и контекст. След разкритията на Едуард Сноудън за мащабите на глобалното подслушване от американската агенция за национална сигурност (NSA), изглежда някак трудно за обикновените хора да повярват, че авиолайнер може просто да изчезне. Всички мислят за подслушването и наблюдението, но никой не може да открие самолета, казва Джова Байфорд, автор на "Конспиративни теории: критическо въведение". "Несъответствието между тези два фактора кара хората да мислят, че нещо нередно се е случило."

В началото почти всеки имаше теория.

А тъй като реалните доказателства бяха твърде малко, бе трудно да се оборят каквито и да е хипотези.

След това информацията за сигналите, изпращани до сателит от самолета, показа, че той се е оказал някъде западно от Австралия. Теориите започнаха да затихват само за да се засилят отново през юли при разбиването на MH17 на Malaysia Airlines в Украйна.

Някои от тези опити да бъде обяснена мистерията разкриват нещо за природата на конспиративните теории.

Свален от САЩ/Тайланд

Писателят Найджъл Которн смята, че самолетът е бил свален от американски или тайландски изтребители по време на военни учения.

"Винаги има военни учения," казва Аронович. Толкова много ученуя се провеждат непрекъснато, че надали биха могли да бъдат сериозен фактор.

От друга страна, все пак понякога граждански самолети наистина биват сваляни. Полет 007 на Korean Air бе свален от Съветския съюз през 1983, американският флот свали ирански авиолайнер през 1988, а MH17 изглежда е бил унищожен от противовъздушна ракета по грешка. И във всички тези случаи свалянето на самолета е било съобщено бързо и отразено от медиите.

Изглежда трудно да се вярва, че американското или тайландското правителство биха желали или биха могли да потулят свалянето на Boeing 777 в продължение на 6 месеца. Част от изкуството на конспиративните теории обаче е да се настоява, че нещо се прикрива, казва Силвия Ригли, автор на книгата "Защо самолетите се разбиват". "След като теорията започне да включва хипотеза за прикриване от властите, става невероятно трудно да се докаже, че това не е истина."

MH370 и MH17 са били един и същ самолет

Във форуми се обсъжда твърдението, че самолетът, за който бе заявено, че е MH17, разбил се в Украйна, всъщност е бил MH370. И двата самолета са еднакви като модел, но MH17 е бил версия 1997, за разлика от MH370, който Malaysia Airlines са купили през май 2002. Поддръжниците на тази конспиративна теория твърдят, че снимки от мястото на разбиване на самолета показват, че той е бил "по-новата" версия.

"MH17 имаше допълнителен прозорец до втората дясна врата, какъвто няма MH370 - и какъвто липсваше сред отломките", твърди единият от авторите на теорията. Повечето теории се концентрират върху това къде знамето на Малайзия се е намирало върху корпуса на самолета.

Според проруски бунтовнически лидер, телата в самолета са били мъртви дни преди изобщо самолетът да е излетял. Според тази теория, паспортите са били "девствено чисти" и са били поставени впоследствие върху мъртвите тела с цел провокация.

Други разбиращи от самолети блогъри обаче оспорват тази теория за прозорците и знамето. А има и един детайл в теорията. Възможно ли е някой да открадне авиолайнер с 239 души на борда и да го държи скрит в продължение на 6 месеца? Възможно ли е да се вярва, че той е бил "зареден" с трупове и заменен с редовен полет на Malaysia Airlines от Амстердам до Куала Лумпур?

Съвпадението на двата самолета на Malaysia Airlines, замесени в трагедии, е точно това - съвпадение, коментират експертите. "Цялата идея за съвпадение се отхвърля от конспиролозите като много наивна," казва Байфорд. Обаче обикновено има статистическо обяснение за съвпаденията. Malaysia Airlines е била на пето място по честота на полетите сред преминаващите над Украйна авиокомпании в седмицата преди свалянето на MH17.

Намира се в Пакистан за терористични цели

Пенсионираният американски генерал-лейтенант Тома Макинърни твърдеше, че изчезналият самолет е бил насочен към контролиран от талибаните регион на Пакистан. Според него след това той е трябвало да бъде използван срещу САЩ. "Ако пакистанското правителство не проговори скоро, ще стане съучастник в това," казва Макинърни пред Fox News, където работи като военен анализатор. Самолетът би могъл да бъде използван за пренасяне на оръжия за масово поразяване, с които да бъде ударен самолетоносач или да бъде атакуван Израел, твърди той.

Теорията на Макинърни е базирана на хипотезата, че Пакистан е подходящо място за последния сигнал от самолета до сателит. Той твърди, че американското правителство е знаело повече, отколкото е разкрило, и не е искало да поставя в неудобна ситуация съюзниците си в региона. Рупърт Мърдок също е сред хората, които са заявявали, че самолетът е в Пакистан.

Впоследствие обаче проучванията, проведени от британската компания Inmarsat, опровергават "пакистанската" теория. В началото, използвайки сигналите до сателита, Inmarsat пресмятат, че самолетът или се е запътил по дъгообразна траектория на север над азиатската територия, или на юг към пустия Индийски океан. Но три седмици след изчезването му северният маршрут е изключен, като оттогава се счита, че самолетът е бил някъде по южния въздушен коридор.

Последната област, в която бе издирван, е с територия 60 000 кв. км, в южната част на Индийския океан, западно от Австралия.

Китайска подводница

Британският адвокат Майкъл Шримптън твърди, че китайска подводница е използвала ракета, за да свали авиолайнера южно от Виетнам. Имало е "представляващо интерес лице" на MH370, което китайците са искали да убият, но Шримптън казва, че не знае кой е бил той.

Но ако самолетът се е взривил на 9000 м височина, би имало отломки в морето, казва Ригли. А регионът южно от Виетнам е част от първоначалната област на претърсване, преди тя да бъде променена.

Отвличане на персонал на Freescale

На MH370 са се намирали 20 служители на американската технологична компания Freescale Semiconductor. Тя произвежда мощни микрочипове за различни браншове, включително за военните. 12 от служителите са били от Малайзия и 8 от Китай. Около изчезването на самолета започнаха спекулации, че те са знаели важни фирмени тайни. Според една конспиративна теория, американското правителство се е опасявало, че тези тайни биха попаднали в ръцете на китайските власти. Затова самолетът е бил отвлечен и насочен към американска база на атола Диего Гарсия.

Според друга вариация на теорията, китайците са поели контрола над самолета, за да разпитат персонала на Freescale и да разберат повече за мащабите на американското подслушване. Има и още една теория: че Иран е качил пътници с откраднати паспорти на борда, в опит да се добере до техническото ноу-хау на Freescale.

Freescale твърдят, че служителите на борда са били чисто технически персонал, пътуващ до фабриките за чипове на компанията. Патентът, който често бива упоменаван от конспиролозите, не съществува. Вместо да е военен по естеството си, той просто е свързан със система за оптимизиране на броя пътечки върху полупроводников материал. Нито един от четиримата споменати като държатели на патента не е бил на самолета.

Кибер-отвличане

На конференция миналата година, консултант по сигурността на име Хюго Тесо хакна виртуални самолети, пилотирани на автопилот. Той използваше телефон с Android и разработено от него приложение. Independent нарече хакването "ужасяващо".

След като MH370 изчезна, антитерористичният expert д-р Сали Лайвисли заяви, че самолетът би могъл да бъде контролиран чрез мобилен телефон или USB флашка.

Доколко уязвими за хакване са самолетите? Американското Федерално управление по гражданска авиация (FAA) заяви, че хакването на Тесо не би проработило върху сертифициран полетен хардуер.

Ригли казва, че пилотът винаги може да изключи автопилота, ако самолетът започне да прави неочаквани промени в курса. Ако някой хакне самолета и поеме контрола над него чрез бордовия компютър, той не би имал никакви средства да удържи задълго този контрол. "Ако системата за управление на полета бъде хакната дистанционно, това би предизвикало доста объркване в пилотската кабина, но не мога да си представя пилот просто да седи и да наблюдава как самолетът променя курса си". Със сигурност пилотите биха намерили някакъв начин да съобщят за проблема.

Някои конспиролози виждат перспектива за спечелване на пари от книги и лекторски изяви. Но каквито и да са мотивите им, правителствата понякога ги считат за полезни, казва Байфорд.

Конспиролозите не могат да понасят хаотичността на реалния живот, казва Аронович. "При тях има силен страх от хаоса." По-лесно е да вярват в мащабни операции по прикриване на "мръсни дела", отколкото да приемат, че никой не знае какво се е случило с MH370. Повечето хора в развития свят летят със самолети и е притеснително да признаеш, че не знаеш какво се е случило със самолета.

Проблемът не е в създаването на хипотези.

"Но хипотези, опиращи се на утвърден култ към конспиративно теоретизиране, за нещо вредно. Те са подвеждащи и търсят проблема на неправилното място," казва Байфорд.

В случая с MH370 няма нужда от теоретизиране, твърди Дейвид Лиърмаунт, редактор по въпросите на безопасността във Flight Global. "Знаем какво се е случило. Това може да бъде само едно - умишлен акт на някой на борда, вероятно капитана."

Ригли смята, че това е твърде опростенческо обяснение. Последният сигнал от самолета подкрепя тезата, че той е останал без гориво. Изглежда обаче неправдоподобно пилот, желаещ да убие себе си и всички на борда, да позволи самолетът да лети, докато остане без гориво, казва Ригли. "По мое мнение някой е отклонил самолета от курса, след което е станало нещо друго - може би терористичен акт или отвличане."

Аронович се съмнява MH370 да генерира многобройни конспиративни теории и след десетилетия. Това не е определящо ерата си събитие като убийството на Джон Кенеди. "Това убийство всички видяха по телевизията. Джон Кенеди беше нещо, за което цяло поколение говореше за доста дълго време." Трескавата, конспиративна атмосфера на Студената война неизбежно бе част от това.

Но за момента случаят с MH370 ще продължава да бъде плодородна почва за конспиролозите - освен ако не бъдат намерени отломки и мистерията не бъде разгадана.

 

Най-четените