Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

32 метра българска следа в Сочи

Eлена Парушева се чувства ограбена, но би се отказала от финансови претенции заради плагиатство, ако името й бъде монтирано върху скулптурата на скиора в Сочи Снимка: art-elena.com
Eлена Парушева се чувства ограбена, но би се отказала от финансови претенции заради плагиатство, ако името й бъде монтирано върху скулптурата на скиора в Сочи
"Вместо анонимни кули и антени - гиганти, виждам произведения на изкуството, носители на така необходимата енергия, но и в хармония с човека и природата", изтъква Елена Парушева Снимка: art-elena.com
"Вместо анонимни кули и антени - гиганти, виждам произведения на изкуството, носители на така необходимата енергия, но и в хармония с човека и природата", изтъква Елена Парушева
32 метра българска следа в Сочи Снимка: art-elena.com
32 метра българска следа в Сочи Снимка: art-elena.com
32 метра българска следа в Сочи Снимка: art-elena.com
32 метра българска следа в Сочи Снимка: art-elena.com
32 метра българска следа в Сочи Снимка: art-elena.com

Българската художничка Елена Парушева разбуни духовете в Русия и у нас, след като се оказа, че нейна идея за монументална електрическа инсталация е въплътена в статуя на скиор за Зимната олимпиада в Сочи. Тя открива с изненада, че собственият й проект се представя като руска гордост и нещо невиждано до момента по широкия свят.

„Не ви ли се струва странно, че една 32-метрова скулптура - първият такъв в света електрически стълб - няма автор? Може да видите във всички публикации, че име на автор не се споменава никъде", коментира художничката, която от една година се опитва да реши проблема по каналния ред.

Най-шокиращото за нея обаче е, че руските дизайнери си приписват измислянето на изцяло нова концепция в съвременното изкуство - т.нар. скулптури - електрически стълбове, въпреки че Парушева твори в тази сфера от 1999 година и оттогава не спира да рисува.

„В този момент имах усещането, че 15 години от творческия ми труд са задраскани, несъществуващи. Това бяха години на борба, за да може тази концепция да стигне до тези, които строят електрическите линии, да ги убедя, че може да бъдат естетични и уникални в околната среда - след изложби, конгреси, конференции", посочва художничката, с която разговаря Webcafe.

Нейни подобни проекти са правени във Франция (28-тонната инсталация „Source", която след 10 дни ще стане на 10 години), Бразилия за предстоящия футболен Мондиал (44 светещи пилона по Авенюто на стълбовете, свързващ летището с центъра на град Куритиба), Холандия, Норвегия, Швейцария, Испания, Чили и в други държави.

Кой кого съди?

Елена Парушева твърди, че не съди организаторите на Зимната олимпиада в Сочи и Руския олимпийски комитет, както широко бе отразено в медиите. „Да, комитетът е трябвало да даде съгласие за скулптурата „Скиор", но сигурно не е знаел кой е авторът й. Не съм ги дала на съд", заяви художничката.

Парушева, която от години живее и работи в Париж, поиска името й да бъде отбелязано до светещия пилон като негов автор, но до момента няма никакъв отговор от Руския олимпийски комитет. Българката сигнализира Интерпол, Международния олимпийски комитет в Лозана, който започва разследване, и руското дружество за авторски права - РАО, което обаче работи с различни от европейските закони.

След няколкомесечна кореспонденция с РАО чрез френското дружество ADAGP, където Парушева членува, руснаците отговарят, че не могат да се ангажират със случая, защото дизайнът на такива електрически стълбове не е защитен от авторското право в тяхната страна. Фирмата Design Depot, построила съоръжението в завода "Енергомаш Белгород-БЗСМ", изобщо не отговарят.

Така Елена Парушева завежда иск срещу Националната електрическа компания на Русия и главния финансов съветник Андрей Казаченков, който през 2010 г. я помолил да му изпрати снимки на нейни проекти, а също срещу завода и дизайнерското студио. Художничката има претенции и срещу фирмата Afima, която е разработила осветлението на скулптурата, така че там да има рекламна площ, но без да поиска разрешение от нея.

„Името ми като автор изчезна някъде далеч след Design Depot. Това беше поводът да започна борба за авторските си права - името ми да бъде там, където трябва, да е ясно, че това е моя идея, публикувана през 1999 г. Ето на това бих се съгласила", категорична е тя, но все пак изтъква, че руските конструктори са се справили блестящо с изпълнението на сложния проект.

„Знам много добре трудността на тази реализация. В Русия могат да бъдат горди. Тяхната работа е великолепна - инженерите, специалистите в изпитателния пункт, които са направи всички проби за механична издържливост при бури и земетресения, тези, които са я транспортирали и монтирали на хълма в Сочи. Не е тяхна вината, че някой не е сложил името на автора", допълва тя, говорейки за „нашата творба".

Руските медии твърдят, че скулптурата на скиора в Сочи е много скъпа, но човекът, който я измисля няма представа колко струва. Парушева твърди, че би дала на организаторите на зимната олимпиада безплатно да осъществят идеята й, ако отначало я бяха потърсили за сътрудничество. „И сега да се обърнат към мен по този въпрос, аз съм готова да им дам съгласието си. Не знам дали вече не е твърде късно, след като нещата са в съда", изтъква тя.

Клетниците

ADAGP, френското дружество за защита на авторските права, обаче преценява, че Парушева има шанс за „много сериозно" финансово обезщетение, ако кадри със „Скиора" от Сочи тръгнат по целия свят. Колкото повече публикации без уточняване на името на автора има, сумата набъбва.

Докато в Русия първо говореха за чудо, сега Парушева се оплаква, че срещу нея тече негативна кампания. Получила е заплахи. Наричат я „лакома за пари българска художничка", която искала да печели на гърба на руския народ. Тя обаче няма търпение да затвори кошмарната страница „Сочи" и да се посвети напълно на работата в парижкото си студио.

„Аз си търся правата като автор. В случая съм жертвата. Можехме да стигнем до разбирателство като цивилизовани хора още през юни 2013 година, ако руските отговорни господа - електрическата компания и Design Depot, бяха отговорили на тяхното дружество за защита на авторските права. И нямаше да се стига до този скандал по всички медии и до съд", категорична е Елена Парушева.

Това не е първият път, когато неин проект със светещи пилони е плагиатстван. Парушева разказва, че през 2008 г. американските архитекти "Choi + Shine Architects" представят проекта "Land of Giants", който много се доближава до нейните рисунки, участвайки в конкурс на исландската компания LANDSNET. В крайна сметка проектът за нов дизайн на електрически стълбове не е осъществен.

Българската художничка се оплаква, че авторите са зле защитени във всички сфери на изкуството - от музиката до визуалните изкуства, а правата им са само на хартия. Най-често спасителни са добрите отношения, защото е непосилно всички идеи непрекъснато да се патентоват.

Докато съдът се произнесе, Елена Парушева иска час по скоро да освободи ума си, за да изпита отново неповторимото творческо удоволствие да изненада себе си.

 

Най-четените