Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Златна треска за "специални" домейни

Например кой ще получи правото да поддържа уебсайтовете, завършващи на .abortion - хората, които подкрепят правото на аборт, или борците срещу него? Кой човек или джамия ще бъде собственик на сайтовете, завършващи на .islam или .muhammad Снимка: Getty Images
Например кой ще получи правото да поддържа уебсайтовете, завършващи на .abortion - хората, които подкрепят правото на аборт, или борците срещу него? Кой човек или джамия ще бъде собственик на сайтовете, завършващи на .islam или .muhammad

Фундаментът на основния адрес в уебпространството - надеждният .com домейн - ще се изправи пред огромна нова конкуренция, която се очаква сериозно да промени Интернет във вида, в който го познаваме. Нови уебсайтове с по-конкретни, зависещи от тематиката - и понякога спорни домейни, предстои скоро да населят онлайн вселената - например .eco, .love, .god, .sport, .gay или .kurd.

Тази огромна експанзия на системата на имена на домейни или ще направи Мрежата по-интуитивна, или ще създаде по-хаотично и влудяващо усещане. Все още никой не е наясно кое от двете ще се случи. Но с безкраен брой възможности за наименоване, цяла индустрия от уеб-спекуланти се стреми да запази тези потенциално доходоносни територии с провокиращи адреси.

Например кой ще получи правото да поддържа уебсайтовете, завършващи на .abortion - хората, които подкрепят правото на аборт, или борците срещу него? Кой човек или джамия ще бъде собственик на сайтовете, завършващи на .islam или .muhammad?

Дали Ку-клукс-клан ще притежава .nazi по правото на свобода на изразяването, или еврейска организация ще го поддържа и ще разрешава разполагането в него само на образователни сайтове по темата - примерно remember.nazi или antidefamation.nazi? И кой все пак ще вземе домейна .amazon - известният онлайн магазин, или Бразилия?

Всички въпроси се решават от ICANN

Решенията за това са в ръцете на слабоизвестна некомерсиална организация с офиси в Марина дел Рей, Калифорния, чийто международен борд на директорите одобри разширението на списъка с домейни през 2008 г., но оттогава няма напредък в дебата как най-добре да се управлява програмата по разпределението им, преди да бъде стартирана. Сега ICANN е на границата да завърши преговорите - през март или април, като скоро ще прикани фирми и правителства да подадат кандидатури за предоставяне и управление на новите адреси.

Тази седмица стотици инвеститори, консултанти и предприемачи се очаква да се срещнат в Сан Франциско за първата конференция ".nxt" - тридневно мероприятие, включващо семинари по сложните правила за кандидатстване на ICANN. Уебсайтът на конференцията, където е публикуван списък с кандидати за оператори на домейни, не е лишен от чувство за хумор: заглавието му гласи "Включете се в Интернет златната треска!" над снимка на героя на Том Круз, препускащ върху кон (кадър от филма "Далече, далече" от 1992 г., разказващ за разпределението на териториите в Дивия Запад в края на XIX век).

Кандидатите трябва да са гарантирано платежоспособни

Териториите онлайн определено не са безплатни. Цената за кандидатстване за оператор на домейн е $185 000 - което гарантира, че само организации в добро финансово състояние ще управляват домейните; това същевременно отрязва от надпреварата много по-малки доброволни организации, развиващи се страни или мечтатели, негодуват критиците. (На отхвърлените кандидати се възстановява част от тази сума за кандидатстване.) При това към тази еднократна такса се добавят и $25 000 годишна такса, която операторите на домейните трябва да плащат на ICANN.

Съоснователят на доброволческата група от Лос Анджелис People for Internet Responsibility Лорън Уайнстайн твърди, че новите домейни са замислени единствено като начин ICANN и контролиращите домейните фирми да печелят пари. Новите уеб-адреси, добавя той, гарантират само допълнителни усложнения за притежателите на търговски марки - и объркване за обикновените Интернет потребители.

Питър Денгейт Тръш, председател на борда на директорите на ICANN, контрира атаките с тезата, че високата такса за кандидатстване се базира на опасенията на организацията, че срещу нея ще се водят дела - и като начин да бъдат отстранени резервиращите домейни с цел препродажба или други организации, неспособни да управляват цял домейн от стотици, може би хиляди сайтове. "Нашата работа е да защитаваме конкуренцията и да осигуряваме допълнителен избор за клиентите и предприемачите," аргументира се Тръш.

В маркирането на новите територии борбата е ожесточена

Много организации се конкурират за едни и същи имена на домейни - спорове, които често ще бъдат уреждани чрез организирани от ICANN търгове, или с решение на борда на ICANN. Две компании, стремящи се да получат домейна за защита на околната среда .eco, се конкурират в надпреварата: от едната страна стои некомерсиална организация, председателствана от бившия вицепрезидент на САЩ Ал Гор; насреща е група, основана от бившия президент на СССР Михаил Горбачов.

Много предприемачи очакват новата експанзия на уеб-адресите - първите от които ще достъпни най-рано в началото на 2012 г. - да привлече интереса на потребителите и да осигури печалби. Начинаещите оператори на домейни очакват да печелят милиони долари, коментира Киърън Маккарти - бивш генерален директор на ICANN, който организира конференцията по имената на домейни в Сан Франциско следващата седмица.

Всички сайтове на спортна тематика на едно място

Бъдещият оператор на .sport например би могъл да продаде 200 000 или повече адреси - като hockey.sport, bethesda.sport или washingtoncapitals.sport - за цени на едро, вариращи между $6 и $50 на регистратори като Go Daddy. Тези фирми препродават на свой ред Web сайтовете на клиентите на по-високи цени. Маккарти също така твърди, че ICANN обсъждат дали операторите на домейни биха могли да продават Web адреси директно на самите клиенти.

Рон Андръф, президент и изпълнителен директор на нюйоркската фирма dotSport, казва, че според него повече потребители ще намират по-лесно сайтове от специфичен интерес и общности с новите адреси. "Google и Bing не са в бизнеса с това да ви помагат да намирате това, което търсите," заявява той. "Те са в бизнеса с генериране на печалба от тези, които са склонни да платят най-скъпо, за да се окажат на страницата им с резултати от търсенето."

Специална домейн зона само за гейове

Скот Зайц, изпълнителен директор на DotGay, желае да изгради вселена от сайтове - очакванията му са за поне 300 000 в началото - с адреси като lawyers.gay, aids.gay, hotels.gay или communitycenter.gay. Той има подкрепата на няколко големи групи за защита на правата на хомосексуалните, включително Human Rights Campaign и Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD).

Зайц, който също е хомосексуалист, казва, че простата идея за поддържане на домейн, посветен на гей-движението, оказва собствен натиск. "Нося отговорност и изпитвам благоговение от тази мисъл," споделя той, добавяйки, че заедно с бизнес-партньорите си имат намерение да дарят 2/3 от приходите си за различни социални каузи.

"Погребал съм 40 приятели в последните 18 месеца, които починаха от свързани със СПИН усложнения. Притежаването на домейна .gay е нещо плашещо, може да бъде безумие. Вече казах на хората да осигурят стоманени врати и решетки на прозорците, за да гарантират сигурност от намесата на анти-гей организации, които не желаят да съществува домейнът .gay."

За някои спорни имена решението ще е трудно

При тези, които ще предлагат спорни или скандални домейни - като .nazi, за който се безпокоят от ICANN - одобрението ще бъде базирано на самоличността и намеренията на кандидатите, както и на "морала и обществения ред". Фирми като Canon или IBM ще имат приоритет за .canon или .ibm, както и общините ще са с предимство за домейни като .paris или .nyc.

Има хора, които се стремят към притежаването на многобройни домейни. Антъни ван Куверинг, изпълнителен директор на калифорнийския регистратор Minds + Machines, си партнира с различни организации в опита да получи не само .eco (с подкрепата на Съюза за защита на климата на Ал Гор), но и куп други, включително .gay, .nyc и - в интерес на достигането дори до най-отдалечените потребители - .zulu (за най-голямото местно население на Южна Африка).

Домейнът .eco обаче ще бъде сред най-конкурентните. Джейкъб Малтхаус, бивш член на ICANN, е сформирал канадска фирма, която също се стреми към този домейн; тя пък има подкрепата на Международния зелен кръст на Михаил Горбачов.

Музиката може да бъде на собствен адрес...

Други предприемачи може да се препънат в интересите на гигантски корпорации и проблеми с търговски марки. Константин Русос от Лос Анджелис е отделил години за подготовката на кандидатурата си за .music. 34-годишният музикант, чието семейство притежава недвижими имоти в Кипър, си представя .music като надеждно хранилище на уебсайтове, притежавани от музиканти, мениджъри, студиа, промоутъри, композитори и така нататък. Например само изпълнители с доказуема професионална самоличност ще могат да създават сайтове като queen.music или pink.music.

Русос вярва, че домейнът .music ще помогне на Интернет потребителите лесно да се свързват с реалния уебсайт на любимата им група, като напишат в браузъра си името на групата, последвано от .music. Това също така би помогнало на музикантите да продават директно музиката си на клиентите.

Много световноизвестни групи като Queen, Kiss или Eagles не притежават собствен уебсайт в .com зоната, тъй като имената им съдържат често употребявани думи, скърби той.

... само че RIAA се боят от пиратство

Представителите на музикалната индустрия обаче имат опасения за .music. В началото на януари Асоциацията на американската звукозаписна индустрия (RIAA) изпрати писмо до борда на директорите на ICANN, изразявайки притесненията си, че домейнът .music би могъл да направи музикантите по-уязвими за пиратство и нарушаване на търговски марки.

Русос все пак вярва, че неговият модел за .music би могъл да помогне на музикалната индустрия. "Когато търсите Queen и напишете името на бандата в Google, резултатите ще са за английската кралица или кралицата на Дания, нали?" пита риторично той. "Но ако посетите queen.music, знаете, че това е сайтът на групата. Това е по-бърз вариант. И това ще осигури по-голяма посещаемост - и повече доходи за изпълнителите."

 

Най-четените