Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как да защитите вашия акаунт във Facebook

Миг невнимание... и после цял живот онлайн - умрял! Снимка: Getty Images
Миг невнимание... и после цял живот онлайн - умрял!

Facebook пусна в сряда нови настройки за сигурност, предназначени да пазят по-сигурно личната информация на потребителите.Защитниците на правата на гражданите обаче твърдят, че ъпдейтът на социалната мрежа все още ще остави част от информацията лесно достъпна. Тъй като тези данни остават изложени на риск, потребителите трябва да бъдат внимателни към информацията, която публикуват във Facebook, казват те.

Пари Афтаб, изпълнителен директор на Wired Safety, потребителски сайт, занимаващ се със сигурността и безопасността онлайн, казва, че има прост тест за преценка коя информация е безопасна във Facebook. "Бихте ли написали това на табела пред вашата къща?", пита риторично тя. "Това трябва да е вашият критерий." (Wired Safety е една от петте групи, които са част от борда безплатни съветници на Facebook по въпросите на безопасността.)

Facebook бяха подложени на критиките на потребителитете от декември насам, когато промените в политиката на сайта направиха по подразбиране по-голяма част от информацията на потребителите общодостъпна, освен ако изрично не задействат опциите за контрол, за да я запазят в тайна. В края на април се вдигна голям шум, когато сайтът за социални мрежи започна пилотни тестове на функция за "незабавна персонализация", която позволяваше на сайтове-партньори, посещавани от потребителя, да извличат данни от неговия профил и автоматично да ги споделят с други. Функцията например би могла да информира приятелите на потребителя във Facebook, че той използва Интернет радиостанцията Pandora, за да слуша Джъстин Бийбър.

За да избягнат споделянето на информацията им, потребителите трябваше активно да посочат нежеланието си във Facebook и на сайтовете-партньори. Но дори тогава информацията им би могла да бъде неволно споделена, ако приятелите им също не изключат тези опции. Промените в политиката провокираха оплаквания от потребителите, както и притеснения от защитниците на гражданските права, Конгреса и Федералната търговска комисия на САЩ.

Новата политика на Facebook, която сайтът планира да въведе в предстоящите седмици, ще осигури по-прости средства за управление, обяви в конферентен разговор основателят и изпълнителен директор на фирмата Марк Зукърбърг. Сред промените са:

- Базови настройки за защита на личната информация, обобщени в единична страница, преформатирана като диаграма, така че потребителите лесно да могат да видят кой до какво има достъп.

- След като потребителят избере кой може да вижда определен тип съдържание - "Само приятели" за снимки например, или "Приятели на приятели" за ъпдейтите на статуса - този избор ще се прилага и за минали публикации и ще действа и занапред в случай на бъдещи промени в политиката.

- Отказът от "незабавна персонализация" и други приложения, които имат достъп до потребителския профил, ще бъде направен по-лесен.

- Потребителите могат да изберат да се откажат от споделянето на информация с Facebook и нейните приложения от външни разработчици, дори ако това, което вече е събрано, е нещо, което самите те вече са избрали да е достъпно за всички. Приложенията трябва да искат и разрешение за достъп до всякаква информация, която потребителят е задал в настройките като по-защитена.

Въпреки че новата политика решава въпроса с някои от притесненията на потребителите, тя не прави достатъчно, за да защити тяхната информация, казва Джефри Честър, основател и изпълнителен директор на Центъра за цифрова демокрация, група за защита на гражданските права, концентрирана върху цифровите медии.

"Това не е добър знак за защитата на личната информация във Facebook в бъдеще", казва той. Обект на особено притеснение е желанието на Facebook да споделя данните на потребителите с рекламодателите, за да таргетират те по-добре рекламите, които се появяват по страниците. Промените в политиката са намалили възможността на потребителите да отказват това, докато този бизнес се разраства, коментира Честър.

Говорител на Facebook казва, че сайтът в момента не продава потребителските данни на рекламодатели или някой друг - и че приходите на фирмата не са обвързани с това доколко открита за общ достъп информация са оставили потребителите им.

Ето как да се ориентирате в новите настройки и да запазите профила си защитен:

1) Преглед на настройките

По-лесните контроли може да помогнат на повечето потребители, но системата за отказ от споделяне няма да направи много за потребителите, които не поглеждат тези настройки, казва Пол Стивънс, директор по политиката и защитата на гражданските права в Privacy Rights Clearinghouse, некомерсиална група за защита на правата на потребителите. Освен ако потребителите не укажат нещо различно, се споделя всичко. Използвайте "Preview my profile tool" в страниците с настройки на личната информация във Facebook, за да видите какво е достъпно за другите. Също така обмислете изтеглянето на безплатен инструмент от ReclaimPrivacy.org, който маркира небезопасните настройки и предлага съвети как да ги промените.

2) Елиминирайте "Достъпно за всички"

Потребителите би било добре да спрат да приемат социалните мрежи като нещо отрязано от общодостъпния Интернет. "Хората разбират, че когато туитват, те предават съобщение до целия свят", казва Афтаб. Всичко в настройките на Facebook, което е достъпно "за всички", по същия начин става публично и може потенциално да се покаже пред всеки, който щракне върху вашия профил, посети сайтове като OpenBook или потърси в Google. "Не го публикувайте, освен ако искате вашите родители, полицията, злонамерени хора или вашият директор или шеф да го види", обобщава тя.

3) Изберете сигурността

Новата политика на Facebook все още разрешава на потребителите да задават ограничения за всяка отделна публикация. Изберете по-сигурна настройка и я затягайте или отпускайте допълнително, ако ситуацията го изисква, предлага Афтаб. Например потребителите могат да настроят споделянето на снимки да е "Само за приятели", но след това да посочат, че техният шеф не може да вижда току-що качените снимки от скорошен купон. От друга страна, те могат да разширят ъпдейт на статуса, в който заявяват, че си търсят работа, така че той да включва "приятелите на приятелите," вместо само хората в непосредствения им кръг.

4) Бъдете внимателни при споделяне

Дори информацията, споделяна "само с приятели", би могла да представлява заплаха за сигурността, ако акаунтът на приятел бъде хакнат или възникне бъг в системата, казва Стивънс. Изглеждащи невинно данни от типа на рождена дата, моминското име на родител или името на домашен любимец са достатъчни за хакери и крадци на самоличност, за да причинят сериозни щети. "Осигурявате източник на данни, който може да се използва от хакер за достъп до защитени с пароли сайтове", заключава той.

 

Най-четените