Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гонкаджиите не са селяни

Гонките се правеха на околовръстното по тъмно, когато никой не минава по пътя. Имаше няколко опита да се организират на друго място - на широка неизползвана улица в града, но съседите изгониха шофьорите.
Организираха се по няколко човека, които не обичаха сеирджиите. Ходил съм няколко пъти, винаги се намира някой, който да предупреди, че идват полицаи. Така зяпачите могат да се изнесат набързо. Остават само тези, които ще се състезават.
Колите, за които най-много се говореше на гонките в града, бяха Opel Astra GSI (150 коня) или Honda Civic (Vtec 1.6 160 коня). Сред дрифтаджиите изглежда имаше някакъв култ към BMW Е30 1.6 IS двигател с къса база (едни класически двувратки BMW тройки от началото на 90-те). Все таралясници.

Имам познат, който беше разбил четири автомобила още преди да навърши 23 г.

Едно Рено Клио успя да обърне на прав път. Eдна Лада със заварен диференциал (прави се за по-добър дрифт) разби в стена. После блъсна още едно Клио, а 25-годишната му Honda Civic (чудесна кола за гонки) просто не издържа от пилене на главата и едно от буталата й проби двигателя.

Момчето е - или беше, загубих му следите - един от гонкаджиите в малък областен град. Всичките му спестявания от евтиния труд (когато има работа), отиват за поредната кола и за бензин.

Купува трошка на повече от 20 години, бута по двигателя, играе си, оптимизира, после излиза на улицата и кара, както му се иска. Досега не се е случвало да рани човек.

Няколко пъти е глобяван. Кара пил понякога, но по принцип избягва.

Той ми беше казал за гонките. Отидохме с друг познат, старата му Vectra и две съученички. Уж моят човек ни беше обяснил всичко, но докато пътувахме с колата по правата отсечка, насреща ни се появиха четири фара с бясна скорост.

Помислихме, че сме тръгнали срещу гонката. Момичетата се разпищяха, аз се раззвънях на „моя човек", шофьорът се панира, но все пак успя да спре в една отбивка.

Оказа се, че гонките са в другата посока, двете коли просто са се връщали към старта, а ние сме се заблудили.

Гонките се правеха на околовръстното по тъмно, когато никой не минава по пътя. Имаше няколко опита да се организират на друго място - на широка неизползвана улица в града, но съседите изгониха шофьорите.

Организираха се по няколко човека, които не обичаха сеирджиите. Ходил съм няколко пъти, винаги се намира някой, който да предупреди, че идват полицаи.

Така зяпачите могат да се изнесат набързо. Остават само тези, които ще се състезават.

Колите, за които най-много се говореше на гонките в града, бяха Opel Astra GSI (150 коня) или Honda Civic (Vtec 1.6 160 коня). Сред дрифтаджиите изглежда имаше някакъв култ към BMW Е30 1.8 IS двигател с къса база (едни класически двувратки BMW тройки от началото на 80-те).

Все таралясници.

Моят познат с Вектрата скоро събра пари и си купи именно BMW E30, черно. С него започна да ходи по гонки.

С него му беше първата катастрофа - влизайки на една отбивка, изскача стар Мерджан с висока скорост и го блъска странично. Той е добре, застрахователите изплатиха част от колата и с обезщетението си купи по-новото BMW Е36.

Него го блъсна малко по-късно при един неуспешен дрифт в малка уличка, връхлитайки върху ограда. Размина му се само с ремонт на оградата и колата.

Откакто купи първата си кола, не излезе от гаража.

Спря да пие, за да пести пари (BMW-то му гореше по 17 на 100). Спря да излиза - двигателят му често стоеше горе в стаята му, докато той рови форумите, за да прочете какви филтри да сложи, какво да добави по двигателя, къде да бутне настройките.

402-та метра, по които се пуска с колата си, за него са като състезание кой се е справил по-добре с подобряването на двигателя на бричката, която притежава.

Хобито му прерасна в мания, после се превърна в образование, а сега и работа. Дадох му да прочете "Дзен и изкуството да поддържаш мотоциклет", за да види това, което чувства, описано.

Гонките са хоби, автомобилът е любов, дрифтът е адреналин.

Гонкаджиите не са селяни, не са непременно безотговорни глупаци - не че няма и такива. Поне не повече от всички останали.

Реалността не е като в „Бързи и яростни". Те познават добре автомобила си, знаят как трябва да карат, понякога рискуват повече от необходимото. Може би са по-опасни от всеки идиот с "черен джиб" на пътя, но имат и някакъв потенциал.

В последните години наблюдавам, макар и малко странично, че се правят опити да се насочат хора към пистите. Съборите на различните автомобилни форуми в страната стават все по-посещавани.

Хората по пътищата не загиват заради гонкаджиите. Загиват, защото няма елементарни правила.

Проблемът не е, че правят гонки - особено когато подсигуряват всичко да е максимално безопасно. Проблемът е, че продължават да се държат като идиоти по пътя след това. Като много други.

Вземайки предвид статистиката на загиналите по пътищата на България всяка година, е крайно време обществото ни да дорасне за консенсус, че това не може да продължава така.

Рискованите маневри, несъобразената скорост, карането в нетрезво състояние са все неща, за които трябва да се вземат мерки.

Гонките трябва да минат на пистите, дрифтовете да се прехвърлят на състезанията. Такива неща трябва да има.

Искате да помогнете? Вместо гневни статуси във фейсбук, може да се гневите на приятелите си, които смятат, че една-две бири не пречат на шофирането.

Започнете да слагате колан дори когато се качвате в такси.

И, по дяволите, спрете да карате с 180 км/ч по нашите магистрали, спрете да правите номера, за да стигнете няколко минути по-рано на работа.

Колкото до МВР, веднъж една патрулка се появи на състезанията на Булевард 202 в София, при бензиностанцията точно до гробищата. Хората с нерегистрирани коли, отнети книжки и т.н. се изнесоха набързо.

Останалите продължиха да се пускат по заветните 402 метра, докато един полицай се опитваше да ги снима с фотоапарат-сапунерка. Файда нямаше.

Както няма файда и да се стои в храстите на права отсечка с измислено ограничение 60 км/ч, вместо на наистина опасни участъци.

 

Най-четените