Хартиеният спам | webcafe.bg
Webcafe

Хартиеният спам

Иван Стамболов - СулаИван Стамболов - Сула
07.08.2018, 15:28 (обновена 08.08.2018, 17:12)
Реклами в пощенска кутия

Той блика от пощенските кутии и се търкаля от ветровете

Да поговорим за реклами. Напоследък се показахме особено старателни и загрижени за градската среда, разисквайки колко грозно е отвсякъде да стърчат, сияят, крещят и трещят законни и незаконни реклами; общинарите решиха, че така не може да продължава и въведоха ограничения.

Операторите на съоръжения, които останаха извън ограниченията се зарадваха, защото конкуренцията се оказа разстреляна. Бизнесът обаче мрънка, защото се нуждае от реклама, а пък всяка регулация на пазарите води до монополизъм и покачване на цените.

Мрънкат и търговските обекти, защото идва някакъв чиновник и им казва как да рекламират собствените си продукти върху собствените си сгради, за да не се наруши естетическото чувство на някой случайно преминаващ интелектуалец.

Бил съм рекламист и знам какво е.

Съчувствам на всеки, който гледа да спечели някой лев, а по тялото му са се налепили административните пиявици и смучат. Но също така осъзнавам, че рекламата е развратно дело, което превръща човеците в тъпи потребители и ги кара да желаят ненужни боклуци, забравяйки да желаят важното. И може би затова вече не съм рекламист. Но раздвоението остава.

От една страна в рекламата работят най-кадърните графични дизайнери, най-остроумните автори на текстове, скечове и сценарии, най-вещите медийни специалисти, защото се печели добре. От друга страна рекламата не изпитва почти никакво уважение към човека.

За нея той е ходеща касичка и се интересува от него, само докато го тласне към заветната покупка - оттам насетне да мре. Обърнете внимание колко мазни и предразполагащи са банките докато ви отпуснат кредит и какви стават, когато започнете да си го обслужвате.

Но както и да е. Говорим за друго.

Говорим за една реклама, която има общи черти както с рекламата в градска среда, така и със спама по електронните пощи, който отдавна е забранен със закон. Законът за електронна търговия въвежда термина непоискано търговско съобщение - всички знаят какво е това.

Въпросната реклама има общо и с градската среда, защото лъщи от входнте врати на сградите, блика от пощенските им кутии и ветровете я търкалят по тротоарите, когато прелее и се изсипе на земята. Разнасят я нарочни служители на незнайни работодатели и я тъпчат с пълни шепи където им попадне.

Става въпрос за безбройните листовки, брошури, дипляни и дори цели списания, по-дебели от Плейбой, с които заливат жилищата и офисите ни ежедневно.

Те предлагат плодове, зеленчуци, пържоли и наденица, олио и пресен лук, консенрви, бисквити, кревати, дивани, перални, мотофрези, клозетни чинии, лейки, маркучи, теменужки и циклами, малки бетонобъркачки, пешкири, бои, възглавници и парцали за под, акумулатори и вентилатори, гумени ботуши, памперси, хайвер, вода за уста, препарат за отпушване на канали, бяло и червено вино, розе, апарат за кръвно налягане, отвертки, пантофи, ръчни часовници, телевизори, хапчета за сън, хапчета за простата, четки за зъби и безплатен масаж при покупка на магнитен колан.

Любима ми е листовката, с която фирма обявява, че изкупува земеделска земя, а на гърба има кръстословица за допълнителен кеф на потребителя.

Към тези реклами трябва да се отнесат и подвеждащите, които са направенти така, че да приличат на бланките на Софийска вода и на други доставчици на комунални услуги, а всъщност рекламират смяна на щрангове: на ръка е написана дата, на която „обектът" ще бъде посетен от „представител" на дружеството - демек, стойте си вкъщи, за да ви рекламираме нашите щрангове визави.

Тези, а и най-различни други реклами, се лепят върху входните врати на сградите като някои от тях са отпечатани върху залепващо фолио и на практика са стикери, които е почти невъзможно да бъдат отстранени.

Както казах, с разпространението на хартиен спам вероятно се занимават специализирани фирми, които наемат бедни хора и едва ли им плащат много. Тези хора гледат колкото може по-бързо да обходят района си и да разхвърлят брошурите, поради което често ги стоварват на цели топове пред входовете.

Не знам какво точно печелят рекламодателите от това, но любимата градска среда, за която страдат общинари и общественици, заприличва на бунище.

Една брошура с асортимента на голяма търговска верига или примамлива оферта за кола-маска ей там зад ъгъла, натъпкани в кутията ми, с нищо не са по-различни от спама в електронната ми поща - и юридически, и фактически.

Ето защо днес официално изпратих следното писмо до председатела на Комисията за защита на потребителите:

Уважаеми г-н Председател,

Моля за Вашето становище по следния въпрос. Широко прилагана е практиката в пощенските кутии да се разпространяват печатни рекламни материали (често с голям формат и обем) и да се лепят реклами на входните врати на сградите. Тези реклами не следва ли да се разглеждат по същия начин, както и непоисканите търговски съобщения по смисъла на чл. 6 от Закона за електронната търговия? Ако има такова основание, какво би предприела КЗП по въпроса? Би ли инициирала промяна в нормативната база, регулираща тази дейност? С кои други институции би могла да потърси сътрудничество? Проблемът е важен, защото потребителите имат право както да бъдат информирани, така и да не бъдат информирани и то насилствено".

Щом ще внасяме хигиена в света на рекламата, да я внасяме повсеместно и масово. Ако трябва да пренесем духа на Закона за електронната търговия, нека се приеме закон, според който всеки, който е съгласен да получава реклами, да залепи на пощенската си кутия табелка „съгласен съм" и рекламодателите да пускат само там. Иначе да се наказват. При рекламодателите поне е лесно да се установи виновникът, защото рекламите не са анонимни.

И така. Да видим до какво ще доведе моето писмо до КЗП. Ще ви държа в течение.

Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

Oще: билбордове  брошури  каталози  рекалам  реклами  рекламни брошури  спам 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

7 Dox | 10.08.201800:06

Изкормик,

Кажи ми, но веднага, без да правиш справки в нета - кой е министър-председателят на Швейцария? Може и да не отговаряш, но това ще отговори на един от първите ти въпроси.

Виж, за САЩ, Нова Зеландия и Австралия не си в час. Там отдавна няма пазар. То, всъщност такова чудо няма никъде, не е и имало, но там поне са го осъзнали. А ти..... кога?

У нас, в последните 30 години мощна държавна намеса за регулация на "пазар" и "бизнес" не е имало. И знаеш ли защо? Защото от МВФ не дават. От изказването ти подозирам, че не знаеш не само какво е държавна намеса, ами въобще - държава. Добре поне, че си млад и ще имаш сили да попълниш огромните дупки в образованието си. Иначе .... не ми се мисли.

Колкото до популярния израз - не само, че не е верен, ами неверността му има поне 3-4 практически потвърждения у нас. Проследи например /ако ти стига акъла, разбира се/ събитията около Домусчиев.

Бих се радвал искрено, ако мнозинството мисли като мен, но, за съжаление, на този етап това все още е невъзможно, защото, въпросното мнозинство е "образовано" икономически по западен образец /сиреч - от медиите/.

Да, наистина си/сте за жалене! Наистина, хич не ми е приятно!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.01.2018, 07:45

6 Kenny McCоrmick | 09.08.201809:24

"За какво са тогава органи като КЗК, например?" - за какво, наистина?

"И не само у нас." - развълнуван съм, искам да науча повече за КЗК-Швейцария например. Може ли?

"без намеса на държавата и без регулации от нейна страна, рано или късно си заминава самият пазар" - горките САЩ, Нова Зеландия, Австралия, как така все още имат пазар милите... Мистерия!

"В развитите страни това са го установили отдавна." - тези по-горе явно са сред неразвитите...

"Ако държавата се отдръпне и не регулира пазара..." - ще бъде чудесно.

"... точно тогава се стига до монополизъм или в най-лекия случай - картел." - верно? А сега, с мощна държавна намеса, няма картели, викаш? Мобилните оператори и бензиностанциите хич не са в картели, нееее... затова цените им са до стотинка изравнени...

"У нас все още е популярен израза, че: "Държавата може да помогне най-добре на бизнеса, като не му пречи". - да, защото е верен.

"Ако се появят загуби - започва вой до небето - къде е държавата да се намеси и да ни спасява." - да, защото мнозинството мисли като теб. И защото е необразовано икономически. Защото знае какво е синус и косинус, но не знае базови неща за това как работи пазарът.

"След близо 30 години, хората вече започнаха да осъзнават тази заблуда." - пожали ни...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.05.2017, 14:22

5 bfm | 09.08.201808:56

Сула е сменил левъла, вече притопля чужди манджи. Бравос!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.06.2015, 20:38

4 Белка&Стрелка | 08.08.201811:14

Поради тази причина се отказах от абонамент за Капитал защото със списанието ми бълваха всякакви други глупости.
Едно възможно решение граждани които се чувстват много засегнати от това да си носят хартиения спам пред ЛИДЛ, фантастико и другите рекламиращи. Интересно тогава дали ще се намеси полицията например по някой член за хулигански прояви или общината за замърсяване на обществено площи, най-вероятно да. Сула е прав маркетолозите са долни същества и трябва да бъдат преследвани и евтаназирани методически от БАБХ, КПКОНПИ, ДАНС и т.н.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

3 Dox | 07.08.201819:17

"...... а пък всяка регулация на пазарите води до монополизъм и покачване на цените."

Велика глупост!!! Ама толкова велика, че няма накъде повече!
За какво са тогава органи като КЗК, например? И не само у нас. Тоя така и не е разбрал още, че без намеса на държавата и без регулации от нейна страна, рано или късно си заминава самият пазар, доколкото въобще съществува такъв.
В развитите страни това са го установили отдавна. След 2007-2008 г. просто си го потвърдиха. Ако държавата се отдръпне и не регулира пазара, точно тогава се стига до монополизъм или в най-лекия случай - картел.

У нас все още е популярен израза, че: "Държавата може да помогне най-добре на бизнеса, като не му пречи". Всъщност - само ако има възможност за печалби. Ако се появят загуби - започва вой до небето - къде е държавата да се намеси и да ни спасява. След близо 30 години, хората вече започнаха да осъзнават тази заблуда.
Но, за съжаление, това не се отнася за българския частник. Той все още си е така заблуден и продължава да се възхищава и уповава на това "умотворение".

Причината вероятно се крие в обстоятелството, че за българския частник, неприкосновеността на частната собственост винаги е означавала преди всичко неприкосновеност на самия частник.

Но, разбрал-недоразбрал, ФаСула плеска правоверните клишета без да му мисли много. Чака го друга, много по-важна работа - Картаген Много щастлив
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

2 скучко | 07.08.201818:32

Тури си "no junk" на пощенската кутия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

1 Дракон с кисело зеле | 07.08.201817:07

Статия, публикувана на сайта преди почти шест години:
https://www.webcafe.bg/webcafe/obshtestvo/id_38993362_Shte_se_otarvem_li_ot_hartieniya_spam
Сега ще взема и аз да взема идеята от тогавашния си коментар, но ще напиша нещо ново. Ето:

ЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪ
   

оценка

+2 -0