Матура по БЕЛ - последни съвети към учениците | webcafe.bg
Webcafe

Матура по БЕЛ - последни съвети към учениците

Силвия Димитрова
11.06.2019, 13:33 (обновена 12.06.2019, 13:42)
Матури

Снимка: © МОН

И успех на всички!

Този текст беше изпратен на редакционния ни имейл от наша читателка, която е и педагог.

Поводът да ни го изпрати е наближаващото външно оценяване след седми клас като матурата по български език и литература, което ще се проведе на 17 юни. Заглавието е на Webcafe.bg

***

Ето няколко полезни съвета за предстоящия изпит, които са резултат на дългогодишен опит, внимателни наблюдения и добронамерена загриженост за стресираните седмокласници.

1. Деца, постарайте се да сте спокойни в деня на изпита!

Ако треперите като желе на вятър, няма да постигнете по-добри резултати. Мислете си, че отивате да докажете, че не сте проспали пети, шести и седми клас. Преструвайте се, че все едно вие проверявате знанията си, правите го за себе си

2. Важно е да ви приемат в избраното училище, но това не е от съдбовно значение.

По един или друг начин ще намерите своето място в учението и бъдещото си развитие. Може да този път да се окаже заобиколен, но той не е отрязан, така че спокойно.

3. Опитайте се да мислите разумно и логически.

По-голямата част от въпросите са със затворен отговор. Ако не знаете нещо или не сте сигурни, работете по метода на отхвърлянето. Игнорирайте невъзможните отговори и стеснете кръга на възможните.

Нека сега да плъзнем поглед върху целия тест, за да се убедите, че няма нищо сложно.

В началото работите с текст - той може да е свързан с отровните гъби, дивите орхидеи, храносмилателната система на котката, гаранционното обслужване в сервизите. Това няма никакво значение. Служите си само с написаното и забравяте предишния си опит.

Следете само текста, връщайте се към него постоянно. Внимавайте дали в твърденията е казано, че „Пърси Джаксън и боговете на Олимп е фентъзи роман", а в текста пише, че „Пърси Джаксън и боговете на Олимп е поредица от фентъзи романи". Вижте дали питат за „най-високото растение", а не за „едно от най-високите растения". Ако действието се развива в „подножието на хълма", това не значи, че е „на хълма".

Казано с едно изречение - за работата с текста ви е нужно само внимание, не са ви необходими знания нито по български език, нито по литература. Това всъщност е „четене с разбиране", а с него се занимавате още от трети клас, че дори и от по-рано.

Знам, че всички се притеснявате от сложните съчинени, съставни и смесени изречения.

Спокойно, ако сте забравили кои съюзи са съединителни и кои - подчинителни, прочетете пак написаното и се опитайте да разсъждавате дали изреченията са самостойни, или зависят едно от друго. Мислете!

Ако успешно прилагате думата „често" към глагола, той е от несвършен вид. Ако е неприложима - от свършен вид е.

За спреженията използвайте думата лЕтИщА + Я. Мястото на гласната показва кое окончание за кое спрежение се отнася /Е-първо, И-второ, А и Я-трето/.

Когато питат за съставно именно сказуемо, не забравяйте, че под „име" в граматиката разбираме съществително, прилагателно, числително и бройно (аз съм учител, ти си красива, той е първи, ние сме двама).

Когато питат за съставно глаголно сказуемо, достатъчно е да си спомните: започвам да уча, продължавам да уча, завършвам да уча, мога да уча, трябва да уча. Не забравяйте, че се брои за едно сказуемо.

Деятелният и страдателният залог не са трудни.

В единия случай подлогът върши действието - Дърварят отсече бора. В другия случай действието се върши върху подлога - Борът е отсечен от дърваря.

За наклоненията на глагола си спомнете, че са три - изявително, условно и повелително. Когато не сме свидетели на случката, се използват преизказни глаголни форми.

Въпросът с обособените части и вметнатите изрази е лесен за решаване. Оградени са от запетаи, без тях смисълът на изречението не се променя.

Ако трябва да преобразувате обособена част в подчинено изречение, добавяте сказуемо - „Момичето, весело и засмяно, тичаше" става „Момичето, което беше весело и засмяно, тичаше". Ако в задачата се иска обратното - махате сказуемото.

Литературните произведения си ги знаете.

Опитайте да си спомните характерни черти, думи и действия на героите. Всеки признак може да ви е от полза за разпознаване на действащото лице. В „Една българка" бунтовникът е двайсетгодишен, Перо е на тридесет, Джамбалазът - на четиредесет, баба Илийца - на шейсет; повечето хъшове от „Немили-недраги" са с „жълти" лица, но само на Македонски е „надупчено от шарка". Мислете и си припомняйте!

Почти не познавам дете, което е спокойно за 25-ти въпрос - т.н. теза. Вие бъдете първите спокойни хора! Представяйте си, че някой ви пита това и очаква вашия отговор, постарайте се да вникнете в коментираните думи.

В първото изречение давате лаконичен отговор, като споменавате заглавие, автор, жанр на творбата, място в произведението. Във второто - разширявате отговора. В третото посочвате художествените средства. В четвъртото обобщавате казаното. Какво му е сложното?!

Стигнахме до втория модул - преразказ.

Ако е от името на неутрален разказвач, си спомняте учебника по история и пишете в сегашно историческо време /върви, спи, става, върви, къпе се, яде - сега, пред очите ви/. Ако е от името на герой, си представяте, че вие сте героят и всичко се е случило с вас в предишен момент - Аз припичах рошавата си козинка на слънчице, когато се зададе Червената шапчица...

Готово - приключихме изпита, минахме двата модула...

Успех на всички!

Oще: бел  български език  граматика  изпит  изпити  литература  матура  матури  национално външно оценяване  нво  произведения  ученици  училище 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.