Сериалът, който промени телевизията | webcafe.bg
Webcafe

Сериалът, който промени телевизията

Webcafe
20.05.2019, 13:09 (обновена 22.05.2019, 14:02)
Game of Thrones

Снимка: © HBO

Влиянието на културния феномен Game of Thrones

Независимо дали гледате Game of Thrones, или не, дали го харесвате, или смятате, че е пълна глупост, дали одобрявате новия сезон, или сте се подписали в онази петиция за презаснемане на финала, едва ли има някой, който да оспорва факта, че това е най-големият сериал в световен мащаб - като влияние и културна значимост.

Game of Thrones промени самата телевизия, това как гледаме на сериалите, как гледаме на фентъзито като жанр и въобще как се отнасяме с подобни творчески продукти.

Ако не вярвате, просто се замислете. Има ли някой сред познатите ви, който редовно използва интернет, който да не е чувал за шоуто и да не знае поне малко за героите му? Дори онези, които упорито отказват да гледат сериала, са наясно поне с част от историята, героите и ключовите моменти заради всичките статии, статуси, мемета, видеа и какво ли още не, които се появяват всекидневно в интернет.

Причините за това са много - от наистина добрата история, на която Game of Thrones стъпва, до мащабния размах, с който е правено шоуто.

To е абсолютен и (поне към момента) неоспорим рекордьор по гледания, по пиратски сваляния, по номинации и спечелени награди. Вeче всяка телевизия, всяка стрийминг платформа иска своя GoT и големите платформи вече дават големите си бюджети за осъществяване на нови мащабни проекти.

В това е и един от безспорните приноси на Game of Thrones за промяната на телевизията - то утвърди в бранша суперпродукциите за телевизионен формат, задавайки ера, в която бюджетите за драматичен сериал успяват да нараснат от 3 до над 10 млн. долара на епизод. Това ще е и новата реалност за в бъдеще - истински мащабни проекти, които ще целят да привлекат възможно най-голям брой зрители - толкова, колкото GoT.

Защото това е истинската цел - да се повтори този глобален успех. Както от самите HBO, така и от всичките им конкуренти - нови и стари. Всички вече се опитват и ще продължат да се опитват да повторят тази формула на успеха.

На пръв поглед тя изглежда проста - успешна фентъзи/фантастична поредица със свои верни последователи, адаптирана по начин, който да се хареса, както на тях, така и на средните потребители, и всичко това поръсено с много шокиращи моменти и обрати. Но това е само на теория.

Безспорният факт тук е, че говорим за един от най-добрите фентъзи епоси, появявали се някога - "Песен за огън и лед", върху който е базиран сериалът - мащабен проект за политически интриги, кървави битки, убийства, дракони и т.н., който се отличава от всичко друго с желанието си максимално да се доближи до реализма и логиката на реалността.

Именно това обаче е съставката, която поне до момента липсва на всички онези проекти, които се опитват да бъдат "новия Game of Thrones" - те вървят по вече утъпкан път. Когато решават да адаптират романите на Джордж Р. Р. Мартин, от HBO поемат голям риск.

Те се захващат с мащабна поредица от 7 книги, 3 от които към онзи момент все още не са написани и издадени. Книгите бъкат от политика, има адски много имена на домове за запомняне и още повече различни герои, които остават като основни персонажи. Освен това авторът въобще не се притеснява да убива, осакатява и подлага на всевъзможни изпитания своите герои - всичко това остро противоречи на досегашната логика на сериалите, където смяната на главен герой води до почти сигурна смърт за шоуто.

И въпреки че е фентъзи, сериалът се усеща по-автентичен и по-реалистичен от повечето вдъхновени от реалния свят продукции. Гледайки Game of Thrones, ти знаеш, че играта на тронове действително е нещо опасно и човешката глупост, била тя породена от чест, от лъст или от... чиста глупост, се заплаща. Животът е жесток и GoT се старае да напомня това (поне в първите си сезони).

Именно този риск, това изследване на новото и на пределите на възможното е съставката, която прави Game of Thrones такъв хит. Хората знаят, че от този сериал могат да очакват всичко и това ги очарова.

Така се роди неудържимата мания по книгите и телевизионната им адаптация. Феновете започнаха да създават свои теории, да търсят скрити знаци в книгите и шоуто, да тълкуват споменати в няколко реда пророчества и да намират символи за нещо по-голямо във всеки един момент, във всеки един епизод. YouTube се напълни с канали, които изследват всеки епизод кадър по кадър в търсене на по-дълбокия смисъл, заложен от създателите на GoT. Медиите създаваха безбройни публикации, свързани по един или друг начин с него (ние включително).

Нито един друг сериал не е произвел и толкова много мемета, колкото Game of Thrones. Културата на забавните картинки и шоуто създадоха една своеобразна симбиоза, която помага и на двете страни да се развият и да трупат популярност. Появява се и огромно количество фенско изкуство.

Заради всичко това - заради социалните мрежи, заради възможността за интеракция между феновете в момента на самото излъчване и скоро след това, Game of Thrones се нарежда сред най-влиятелните културни продукти на нашето време заедно с "Междузвездни войни", "Властелинът на пръстените" и "Хари Потър". Някой дори би могъл да каже, че благодарение на социалните мрежи тук влиянието на света на Вестерос е дори още по-голямо, но това е тема, която тепърва ще предизвиква много спорове.

Това влияние сред феновете води до своята кулминация в последния сезон и цялостното недоволство на много фенове от посоката, в която поема продукцията. Петицията за презаснемане на финала на сериала показва и още един начин, по който GoT променя телевизията.

Той даде на феновете усещането за това да са част от самото шоу - от неговото развитие и генезис. Затова и те направиха следващата крачка - да поискат правото да решат какво да се случи с любимите им герои - нещо, поне към момента невъзможно за света на телевизията, но за в бъдеще?

Да, Game of Thrones промени телевизията. Докъде ще стигне това, едва ли някой може да каже. Пред нас има още други проекти от света на Вестерос и тепърва ще видим дали те ще доживеят до това ниво. Честно казано - едва ли. Летвата на очакванията е вдигната твърде високо.

Това, което ни остава, е да очакваме следващата голяма продукция, която да разбива представи и да чертае нови светове. А дотогава - "Валар Дохерис!"

Oще: game of thrones  hbo  бюджет  видеа  джордж мартин  игра на тронове  културен феномен  мемета  промяна  сериал  сериали  телевизия  теории  фенове  феномен 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.08.2012, 16:39

7 scuba | 21.05.201923:57

Кафенце,кафенце,защо не си напишеш името,че да знам кой ще се радва на благословиите ми?
Някак си е подличко да пишеш анонимен.Мое мнение.
По темата:
Аз не съм гледал нито един епизод от този сериал.
Не знам името на нито един герой от него.
Не знам за какво се разказва в него,нито в началото,нито в края.
Постоянно съм в Интернет.
Да,този и други сериали промениха телевизията.
По телевизия вече гледам само новини,без да им вярвам и каналите на Nat Geo,на които вярвам повече.
Някога измислих един хубав лаф-"филми за деца и американци",който сега ще изменя малко-"филми за деца и инфантили (вдетинени възрастни)".
Жанрът "фентъзи" не е причината.
През 90-те той замести класическата фантастика.
Но се изроди.Появиха се дракони,магьосници,джуджета,вещици,светли и тъмни сили и не знам какво още.
Отначало се харесваше само на тийнеджърите,после се присъединиха и инфантилите.
Вече няма спасение.
Чакам да се появи TV сериал за Баба Яга,която яде малки,непослушни деца.
Обещавам да го гледам.
И,все пак,кажи си името!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.11.2017, 21:22

6 Specifier | 21.05.201923:06

ЛЮБИМ СЕРИАЛ

на глупците и инфантилите, неомарксистка дивотия, редназначена за интелект по-нисък от човешкия...
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 31.01.2018, 07:45

5 Kenny McCоrmick | 21.05.201921:21

Като кажат "Игра на тронове" в комбинация с "пресолена манджа" и се сещам за Кафето. Някой може ли да ми обясни дали е заради 393 статии на ден за една приказка за възрастни? Мерси предварително!
По темата - с мъка признавам, че явно зрителят става все по-впечатлителен и то все повече се впечатлява от тотални глупотевини. Умни продукции като "Чернобил", "Уестуърлд", "Къща от карти", че дори и "South Park" и "Симпсънс" получават малко или почти никакво внимание, по една статийка и толкоз. Ама като видят дракони и малко зелен екран - и избълват сто фермана по темата.
А кой какво променил... едно време "Пътеводна светлина" опразваше улиците. Сега сигурно и баба ми няма да го гледа...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

4 e-mil | 21.05.201900:38

Има някаква промяна - вече куцо и сакато смята, че може да пише за телевизия, дори ако е гледало само един сериал. Но дори тази промяна не е заради "Игра на тронове". Много щастлив

* * *
"Game of Thrones промени самата телевизия, това как гледаме на сериалите, как гледаме на фентъзито като жанр и въобще как се отнасяме с подобни творчески продукти."

Как се е променило отношението към фентъзито? Все едно е нямало Хари Потър и Властелинът на пръстените? Или е нямало класики като Семейство Адамс, Разкази от криптата, Шотландски боец и т.н. Ако трябва да определим много успешно ТВ фентъзи заглавие, то това е може би "Зоната на здрача" - за 40 години беше подновяван три пъти.
От поне 20 години насам се възроди интересът към средновековните истории. "Игра на тронове" беше логично следствие, а не причина.

Но откъм влияние - всяко поколение си има един хипер-супер-мега як сериал и всеки път се чува едно и също: "Лелей, това промени телевизията!". Така се говореше и за "Семейство Сопрано", а днес никой не може да каже с какво толкова е променил телевизията. Просто едно много успешно заглавие и толкоз.
Отношението днес се промени от стрийминга, а не от някакъв си сериал. Затова и поредният мащабен проект пак ще е рекордьор по гледания - вече не чакаш да го купи някоя телевизия, а се абонираш сам от източника.

* * *
"... задавайки ера, в която бюджетите за драматичен сериал успяват да нараснат от 3 до над 10 млн. долара на епизод."

Пак глупости.
"Братя по оръжие" беше с по над 12 млн долара на епизод. Преди него "Спешно отделение" в най-популярните си години беше стигнал до 13 млн долара на епизод. "Рим" беше с по 9 млн. Дори "Приятели" беше стигнал 10 млн в последния си сезон и то като имаме предвид, че беше ситком с по 22-25 минути на епизод, а не 50.
Бюджетите някак успяха да нараснат още преди да е замислен "Игра на тронове".

* * *
"Петицията за презаснемане на финала на сериала показва и още един начин, по който GoT променя телевизията."

Нищо не показва. Миналата година специално ни обяснявахте, че петициите на феновете нямат нищо общо с "Игра на тронове". Обяснено с цели 12 заглавия.
https://www.webcafe.bg/filmcafe/seriali/id_1660345922

* * *
"Защото това е истинската цел - да се повтори този глобален успех."

Точно пък за HBO не е това целта и то стана ясно още миналото лято.
https://www.webcafe.bg/id_531683338
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.11.2017, 14:05

3 Kikone | 21.05.201900:33

Нито ми харесва, нито го мразя. Признавам му го: успя да изпие мозъците на много хора. И кой знае защо се радвам че свърши.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

2 Дракон с кисело зеле | 20.05.201916:30

Променил е на баба ви ватените гащи.

Амбициозна телевизия не сте ли гледали преди? Еле па на HBO сериалите, които - ВСИЧКИТЕ, за които знам - са правени по тоя калъп - много пари, чудесна визия, претенциозничене, прекалено насилие и биещи на порно голотии. На моменти се получава добре. "Карнавал" беше разкошно нещо. (И беше фентъзи, бтв, огромно и амбициозно фентъзи. Защо го забравихте? Верно, че му удариха теслата на една трета от пътя, обаче го има.) Друг път се получава като "Игра на тронове" - поредното доказателство, че няма как един сериал да издържи толкова време, без да се скапе - еле па, както е в конкретния случай, когато го пишат двама олигофрени, единият от които няма практически никакъв опит извън тоя сериал, а другият адаптира толкова адекватно, че извади боговете от "Илиада" и заши устата на Дедпул, дето беше известен най-вече като убиеца с голямата уста.

Вие осъзнавате ли, че финалния сезон на тоя сериал актьорите, които участват в него, се скъсаха да го хранят? Уалдау, дето играе Джайм Ланистър си каза, че е имал спорове със сценаристите, защото му пишат безсмислени сцени и диалози, Конлет Хил - Варис - заяви, че начинът, по който неговият образ си отива, хич не му харесва, Питър Динклидж говори против тъй наречената стратегия в оня епизод с боя на негри в тъмна нощ, Кит Харингтън си каза, че финалът е разочароващ, и после се поправи, като се усети, че го снимат... А не са само те. В момента финалният епизод на това нещо е с рейтинг 4.9/10 в IMDb.
Хахаха.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.04.2017, 13:35

1 cavalec | 20.05.201916:25

Възхищавам се на сериала от кинематографична гледна точка, спец ефекти, компютърна анимация, консептарт и всеки работен процес, който оформя художествения образ и визия на сериала.
Но това, че все е чувал името на сериала, не го прави неоспорим арт продукт като сценарий и замисъл с качества. По същата логика можем да кажем, че нашите пайнерки понеже всеки ги е чувал дори и да не обича чалга, значи са стойностни артисти със качествено предложен на съответната аудитория продукт. Да ама не. То и всеки е чувал за Иисус Христос, но не всеки е християнин. Кой пиарства за него 3 хилядолетия. Учениците му? Последователите на учениците му? Евентуалното конспиративно общество, което създава евентуалната му съпруга Мария Магдалена. Ами не. Същите ония хора, които се предстсавят за нейни посредници, но я изпозлват като инструмент за упражняване на власт и печелене на пари, на гърба на масите.
Всичко се оформя и зависи от икономиката. Сериалът също е икономическа стока. Печелят ли се милиони от глупав пиар и реклами. Да!. Кой ги дава потребителите. Който управлява медиите, управлява света.
Най-абсурдният аргумент на света е, че щом нещо е популярно и всеки го е чул или недочул, значи е етикет за качество и религия. Но онези горе са се погрижили да го превърнат в обществена религия както при футбола и всеки друг спорт, изкуство и занаят. Обществените етикети, които налагат, че успехът не е успех, ако нямаш милионите на Стийв Джобс, ако не завъртиш успешен бизнес, не изградиш собствена фирма, кариера или не станеш адвокат, архитект или главен шеф на хирургично отделение.
Всяко чудо за 3 дни.
След една седмица никой няма да си спомня за Игра на тронове.
Финалът не струваше.
Пред него този на Изгубени и Туин Пийкс са направо шедъоври въпреки, че пак имаше доста разочаровани, заради неоправданите очаквания, които са част от бизнеса и фермата за правене на пари, в противен случай ако всеки получаваше това, което иска нямаше да има причина да си плаща затова. Хората обичат изненадите, пък било то и неприятни.
   

оценка

+1 -0