Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как да се направим на умни в корпоративна среда

Без да ни личи, че си не вдяваме още нищо Снимка: Getty Images
Без да ни личи, че си не вдяваме още нищо

Съвсем наскоро сте попаднали в прекрасния корпоративен свят на неограничените възможности и се чувствате на седмото кариерно небе. Нямате и причина да не е така.

Работата все още не е станала болезнено скучна, а и най-сетне работите на място, където 1) парите са добри, 2) средата е лъскава, 3) има някакъв ясен ред на работа, 4) дават всевъзможни бонуси, намаления и т.н. Всички наоколо са млади, готини, свежи градски професионалисти с 24-каратови усмивки (зад които се крият змийски езици, но това ще го разберете след още малко време).

В главата ви нещата изглеждат перфектно и трябва да минат още няколко месеца, за да усетите, че май човешкото във вас изчезва в замяна на допълнително здравно осигуряване, мултиспорт карта и периодични тийм билдинги със същите тези колеги.

Засега този неприятен дисонанс го няма и вие все още усещате магията на корпоративната среда.

Това, че сте нови обаче, далеч не означава, че от вас не се очаква да работите на пълни обороти. Иначе, не дай си, Боже, на някого ще вземе да му хрумне, че това може и да е първата ви работа, която не включва обслужване на клиенти по телефона, или още по-зле - че идвате директно от Студентски град?

Затова сложете най-професионалната си маска на човек, отракан в корпоративните среди, и следвайте тези прости насоки как да изпъкнете като умници в бизнес среда.

1. Използвайте колкото се може повече побългарени чуждици

"Еди кой си, би ли ми имейлнал онзи брийф за мийтинга в четвъртък?" или "Англичаните днес ми дропнаха една оферта, препращам ти мейла с атачнатия файл."

Забравете чистия си български език (или не дотам чистия, няма да изпадаме в претенции) и адаптирайте родната си реч с де що се сетите чужди вметки. Ясно е, че в международна среда се говори на английски. В офиса обаче се употребява някаква странна, жива смесица между английски и български, която можем спокойно да оприличим на езиков франкенщайн.

И ако в момента в сърцето ви се обажда патриотичен гняв, спокойни бъдете, до 1-2 заплати ще ви е минало всичко и ще сте навлезли в новия жаргон перфектно. Ъндърстенд?

2. Налепете лаптопа си с всевъзможни бележчици (и ги подменяйте периодично)

Бележките са знак за задачи, а задачите за заетост. Затова засипете лаптопа си, бюрото си, съседните бюра (ако може) с всевъзможни по цвят лепящи се бележки. Нека хората видят вашата отдаденост. Нека съвсем целенасочено ви видят и как махате с доволна физиономия част от бележките, отмятайки ги като свършени.

3. Аве, Excel!

Задължително! Excel е и баща, и майка, чрез него (или някоя от алтернативите му) се случва всичко в тази работа. Дръжте го постоянно отворен и жонглирайте с 5-6 таблици. Говорете за тези таблици и споменавайте заветната програма. Боравенето с нея има витално значение за целия работен процес. Разказвайте на колегите как приятелите ви бъзикат, че бачкате "нещо там на Excel". Те ще оценят шегата...

4. Когато презентирате, погрижете в PowerPoint презентацията ви да има солиден апандисит от излишна информация

Засипете ги с данни, за които се предполага, че са по темата. Нищо, че на никого не му пука - слайд след слайд безсмислена, но уж релевантна информация. Нека да изглежда така, сякаш наистина сте се подготвили в дълбочина.

5. Стоенето до късно в офиса

Вие вършите супер важна работа, без която светът най-вероятно ще престане да се върти и като един своеобразен Атлас държите на раменете си солидна част от компанията. Затова стоите до късно и работите, за да бъде свършено всичко перфектно. Или поне стоите до късно и имитирате работна дейност. Най-малкото извънработното време се заплаща допълнително (поне така обещаха).

6. Дръжте колегите в очакване

Тече важна оперативна среща, мислят се планове, предлагат се идеи. Никой обаче не трябва да е в състояние да предположи дали ще подкрепите идеята му, или ще го порежете с критика. Сменяйте ги ловко като внимавате да не натресете твърде много критика към някоя конкретна групичка от офиса, че ще вземат да ви намразят. И така, докато сами не се установите в някоя от тези групички. Тогава обаче вече ще сте се вписали достатъчно добре в офиса и няма да ви пука толкова.

 

Най-четените