Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Билетчето не съществува в бъдещето

Не се занимавайте с цената на билета, защото това е миналото на града. Вложете енергията си в изграждането на мобилността на бъдещето.
Снимка: Webcafe.bg
Не се занимавайте с цената на билета, защото това е миналото на града. Вложете енергията си в изграждането на мобилността на бъдещето.

Впрягането на толкова голям обществен ресурс в нещо, което предстои да изчезне, е не само загуба на енергия, но и глупаво.

В бъдещето пътуването ще се таксува на база няколко фактора: като разстояние, часова зона, абонамент за определени дестинации спрямо ползване на транспорт извън тях и други.

Целта на "интелигентния транспорт" е всички възможности за предвижване да се съберат около човека, който е в центъра на технологиите, и да му се предостави най-бързия начин за придвижване от т. А до т. Б на най-добра цена и с минимален ресурс и карбонов отпечатък.

И сега пак за билетчето. Ами, него го няма. Вече е изчезващ вид. Ако не сте отделили време да се запознаете, в София има карта* за градския транспорт на цена от 8 лева за месец. 8 лева, приятели! За 1 месец!

Това е абсурдно, но е факт. Има държави в Европа, в които за 8 лева не можеш да се качиш на градски транспорт - камо ли да пътуваш 1 месец без ограничение.

Билетът (както съществува днес) би трябвало да се ползва не от гражданите на София, а от гостите на града.

Гостите би следвало да плащат т.нар. премиум за това, че не са планирали пътната си карта през месеца. Заплащането на премиум от страна на гостите на града, би трябвало да се посреща с радост и одобрение от жителите, защото така гостите подпомагат и без това високо дотирания (в цял свят) социален градски транспорт.

Но не! Тук не е така. И моята неприятна изненада е, че хора, които съм смятал за разумни и мислещи, се хвърлиха да споделят пълни измислици без представа за това какви са реалните процеси в планирането на градската мобилност.

Транспортът на един град е неговата кръвоносна система, но за разлика от физиологическото сравнение транспортният еквивалент не е устойчив. Метрото в Ню Йорк губи по над 2 милиарда долара на година.

Не се занимавайте с цената на билета, защото това е миналото на града. Вложете енергията си в изграждането на мобилността на бъдещето.

Това е нужно. Градският транспорт "допринася" за 80% от общото замръсяване в града, градският транспорт е основен виновник за увреждането на пътните настилки и милионите, които отиват за ремонти.

Това трябва да се промени и трябва час по-скоро да се интегрират технологични решения. Тогава, обещавам ви, някои от вас дори ще пътуват безплатно в определени часове и всички ще забравите думата "билетче", която се повтаря толкова често сега.

Бъдещето се случва днес и целта му е хората да живеят по-добре. Не го спирайте, не се занимавайте с билети. Купувайте си карти засега и изисквайте от общината и управляващите да ни изкарат от 19 век и да влезем поне в 21, ако ли не - да сме лидери за следващия.

 

* Месечна преференциална карта от 8 лева се издава само на хора над 68-годишна възраст и на лица с увреждания (над 90% инвалидност), ползващи придружител.

 

Текстът е публикуван във Фейсбук-профила на Пламен Русев - предприемач, инвеститор в технологични компании, съосновател и организатор на конгреса Webit. Той е консултант в сферата на дигиталния маркетинг и е-търговията на Българската асоциация на рекламодателите. Пламен Русев е чест лектор и модератор на регионални и световни конференции и форуми.

Мнението не е част от редакционната позиция на Webcafe.bg.

 

Най-четените