Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нова златна треска в САЩ: Рекламата на марихуана!

Медиите в американски щати, където разрешиха употребата на марихуана за медицински цели, вече печелят добри пари от рекламите й Снимка: Getty Images
Медиите в американски щати, където разрешиха употребата на марихуана за медицински цели, вече печелят добри пари от рекламите й

Когато пощальонът миналата седмица хвърля пред вратите на местните жители последния брой на ReLeaf, притурка към Colorado Springs Independent, посветена на медицинската марихуана, тя пада със  звука на хвърлен тежък предмет.

Съдържаща общо 48 страници, тя е пълна с реклами за фирми с имена като Mile High Mike's, Happy Buddah и Healthy Connections (които изкушават потенциалните си клиенти с обещания за "порочни медицински сестри", които да угодят на желанията на пациентите).

Реклама на цяла страница в ReLeaf струва около $1100, което прави изданието носител на сериозни приходи за Independent, който е използвал своите средства от реклами за медицинска марихуана през тази година, за да назначи още един нов репортер - и да осигури пълна заетост на трима от членовете на своя екип.

Вестникът също така е добавил рубрика, наречена "КанаБиз", която следи новините от страната. Журналистът, който отговаря за нея, е новият автор по актуалните въпросите на марихуаната.

Това, което би се случило в многото общности, вече разрешаващи употребата на марихуана за медицински цели, беше обект на много кършене на ръце. Но малцина са предвиждали, че тя ще бъде дар от небесата за местните вестници, търсещи начини да се справят с ефектите от рецесията и изтичането на рекламите - и особено на малките обяви - към уебсайтове като Craigslist.

Великолепен източник на доходи

Но в щати като Колорадо, Калифорния и Монтана, където употребата на лекия наркотик за медицински цели е законна, вестниците - особено алтернативните седмичници - бързат да привлекат доставчиците на марихуана. Много от тези фирми имат достатъчно пари и изгарят от нетърпение да разпространят вестта за своя новооткрит бизнес.

"Медицинската марихуана е великолепен източник на доходи - дори още по-голям, отколкото сме очаквали," коментира Джон Уайс, основател и издател на безплатния седмичник Independent. "Това не е влизало в плановете за маркетинга ни преди година, а сега носи почти 10% от дохода на нашия вестник."

Трудно е да се направи оценка какъв дял от общия пазар държат рекламите от фирмите за медицинска марихуана, но те - и компаниите, които на свой ред са възникнали, за да ги обслужват - данъчни агенти, агенти по продажба на недвижими имоти, специалисти по сигурността - са издули бюджетите на вестниците в големи градски медийни пазари като Лос Анджелис, Сан Франциско и Денвър.

Най-бързо развиващият се бизнес

"Това със сигурност е един от най-бързо развиващите се бизнеси, на навлизането на които някога сме били свидетели," казва Скот Тобиас, президент и изпълнителен директор на Village Voice Media, издатели на алтернативни седмичници из цялата страна.

Алтернативните седмичници не са единствените издания, гребящи печалби от медицинската марихуана. Ежедневници като Denver Post и Bozeman Daily Chronicle в Монтана също се възползват от бума на този пазар - и не търсят оправдания.

"Моята гледна точка е, че поне за момента това е законно," казва Стефани Пресли, издател на Daily Chronicle, добавяйки, че вестникът си осигурява около $7500 месечно от реклами на фирми за продажба на медицинска марихуана. "Майтапът в момента е, че това е напъпващ бизнес."

Издателите на вестници виждат нишата за реклами на медицинска марихуана, след като администрацията на Обама заявява миналата есен, че няма да преследва по наказателен ред потребителите и доставчиците на лекия наркотик, стига те да спазват щатските закони.

Въпреки че много щати по закон са разрешили употребата на марихуана за медицински цели от почти седмица (общият им брой в момента е 14, като към тях се добавя и Вашингтон), това решение дава възможност на повече хора да го пускат на пазара и продават като медицинско средство.

Търсенето расте неимоверно

Търсенето на реклама за наркотика расте толкова бързо на западните пазари на Village Voice Media, че фирмата е започнала да публикува притурки в края на миналата година. Тя им дава шеговити имена като "Chronic-le" в Денвър и "Rolling Paper" в Сан Франциско, Лос Анджелис и Ориндж Каунти. Под заглавието в Денвър е показан усмихнат, разхождащ се, обут в сандали коз и надпис "Вашето ръководство по медицинска марихуана. Наслаждавайте се!"

В Колорадо, където хората сравняват експлозията на медицинската марихуана в щата с златната треска през XIX в., пазарът за реклами и информация за наркотика е особено голям. Лятното издание на Chronic-le за тази година, снабдено с 48 лъскави страници, включва материали като "Смукване от града" - обобщение на най-новите свързани с марихуаната новини, както и селекция от близо 250 магазина в района на Денвър, които продават марихуана.

Скот Тобиас казва, че в Денвър парите от рекламиране на свързани с марихуаната бизнеси носи общо 15% от седмичника Westword за тази година - и близо 40 процента от доходите от малки обяви. Малка графична реклама на една от лъскавите вътрешни страници на вестника струва $550.

Докато другите рекламодатели се оттеглят, средствата от свързаните с марихуаната фирми запълват празнината, обобщава Тобиас. "Има по-малко работни места, така че има и по-малко обяви за свободни позиции. Наемите и пазарът на недвижиост до някаква степен се сринаха, така че има по-малко реклами и за тях," споделя той.

Медицинската марихуана, по думите му, "е добре дошъл източник на доходи". В калифорнийските вестници доходите от марихуаната са по-малки, но все пак осигуряват видим ръст. Те носят общо 8 процента от печалбите на OC Weekly; в SF Weekly те осигуряват 5 на сто.

Но леката дрога е не само основа на доходите на Westword. Тя се е превърнала и в журналистическа опора на вестника. Редакторът на Westword - Патриша Калхун, е присъствала на публични изслушвания на законите за марихуаната и ги е отразявала на живо в Интернет. Материалите за марихуаната на уебсайта на вестника са една от темите, които най-силно привличат вниманието на аудиторията.

Вестниците наемат още журналисти заради индустрията

"Казах, че индустрията се развива по-бързо, отколкото отразяването й," спомня си Калхун. "Така че сериозно увеличихме отразяването на тематиката."

Миналата година Westword наемат външен критик на марихуаната, който се подписва с псевдонима Уилям Брийтс. Вестникът държи да запази самоличността му в тайна.

29-годишният Брийтс - дипломант, който е работил като репортер в ежедневник в района на Денвър, преди да бъде уволнен, гордо твърди, че е жив, дишащ (и пушещ) пример на икономическите ползи от медицинската марихуана.

"Тя създава работа за журналисти - е, поне за един журналист," коментира Брийтс. Материалите му, публикувани в рубриката "Върхове и спадове" на Westword, сега обхваща повече въпроси от само пушенето на марихуана, която той претендира, че използва за медицински цели, заради хронични стомашни проблеми.

Той също така информира за различни услуги, от рода на видеочат-форум за пушачи на марихуана, които се нуждаят от компания, когато запалят, и блогва по новини, свързани с марихуаната.

Експлозивният ръст на доставчиците на медицинска марихуана предизвиква притеснения у някои дали не наближава окончателният край на шоуто - и дали мехурът няма да се спука.

За и против

В Колорадо Спрингс, където либералната политика по въпросите на марихуаната се сблъсква пряко с активната общност от социални консерватори в града, гласоподавателите следващия месец ще гласуват за дадат своя вот за инициатива за забрана на продавачите на медицинска марихуана в неприсъединените към него райони на Ел Пасо.

В Монтана местният парламент се очаква да разгледа предложения за по-строго регулиране на употребата на медицинска марихуана, включително чрез ограничаване на количеството от дрогата, което пациент може да си закупи ежемесечно.

В Missoula Independent, където доходите от реклами за медицинска марихуана сега носят около 10 процента от печалбите на вестника, има опасения, че кранчето скоро ще бъде затегнато. Президентът на Independent - Мат Гибсън, коментира, че бизнесът с марихуана е спомогнал вестникът да премине през тежката рецесия.

"В последните няколко години нещата бяха доста стресови за нас," разказва той. "Без съмнение тези реклами бяха нещо добро за нашия бизнес. И сме притеснени за 2011 г., ако държавата промени регулациите, което изглежда почти сигурно."

Наистина, в последния брой на ReLeaf много от рекламите изглеждат като разпродажба като за последно. Един от доставчиците на медицинска марихуана предлага пет безплатни коза на новите клиенти, друг обещава на купувачите безплатна лула, пълна с марихуана, плюс безплатна седмица йога. А всичко това прави материала няколко страници по-нататък дори още по-предзнаменователен: "Затягащите се регулации и наситеният пазар правят бъдещето несигурно".

 

Най-четените