Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ниски тарифи, високи субсидии

Зад добрите финансови резултати на Ryanair се крият немалко "сиви зони"
На снимката: "Бъди честен, Ryanair", протест на служители в Дания Снимка: Getty Images
Зад добрите финансови резултати на Ryanair се крият немалко "сиви зони" На снимката: "Бъди честен, Ryanair", протест на служители в Дания

От есента най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа - Ryanair, отваря база в София. На широката публика компанията е известна с изгодните оферти за евтини полети, а тя самата се хвали с работните места, които създава. Зад добрите финансови резултати и увеличаващите се пътници обаче се крият немалко "сиви зони".

Моделът Ryanair е изграден на базата на социален дъмпинг, скрито финансиране с публични средства и агресивна политика спрямо правителства, летища и конкуренти.

Но да започнем отначало. Годината е 1985. В Дъблин ирландският бизнесмен Томас Антъни Райън и собственикът на туроператора Tour travel създават малката авиокомпания Ryanair, която изпълнява един единствен полет - от Уотърфорд до лондонското летище Гетуик. Две години по-късно идва и първата конкуренция с националния превозвач на Ирландия Aer Lingus по втората линия от Дъблин до Лондон Лутън.

През 1998 в компанията като консултант е назначен Майкъл О'Лиъри. Бъдещият мениджър още не е навършил 30 години. И ако компанията вече се радва на вниманието на пътниците, печалба все още няма. Новият съветник предлага драстични мерки: повече ротации за самолетите, премахване на бизнес класата и на всички безплатни допълнителни услуги и удобства на борда, унификация на флота, използване на малки и отдалечени летища. След години налагане на този модел обаче в последните години авиокомпанията значително подобри обслужването си и се насочи лека полека и към полети от големите централни летища.

Важна част от плана О'Лиъри са икономиите от служителите. Всички договори са сключени по ирландското трудово законодателство, за което авиокомпанията е разследвана няколко пъти (през 2010 за базата в Марсилия например). В повечето свои бази авиокомпанията принуждава пилотите да регистрират свои фирми и им плаща само полетните часове, спестявайки си разходите за отпуски и болнични. Екипажите сами плащат своето обучение и дори униформите си.

Ако през 1992 либерализирането на европейското небе ѝ дава нови възможности, истинската експанзия започва с избирането на О'Лиъри за генерален директор през 1994.

Лека полека Ryanair започва да плете мрежата си: Стокхолм Скавста, Осло Торп, Шарлероа, Хан, Бергамо, Бове... Бизнес моделът ѝ е прост: избира малки летища, които се нуждаят от пътници и са готови да плащат субсидии и/или да предлагат намаление на таксите. Докато големите национални компании са в процес на концентриране на повечето операции в своите хъбове, мястото за новия ирландски играч е открито.

Оказва се, че има десетки малки летища, готови да плащат за полети. Лориен, Ла Рошел, Лимож, Довил, Динар, Бержерак, Родез, Лурд, Тур, Поатие, Брив, Клермон, Ним, Кунео, Дол, Ватри, Парма, Анкона, Пескара, Перуджа, Кротоне, Трапани, Кастелон, Алмерия, Реус, Баден, Меминген... Дестинациите на Ryanair звучат като урок по география.

А понякога компанията измисля и своя собствена - Бове става Париж, Реус - Барселона, Хан е Франкфурт, Меминген - Мюнхен. Братислава се продава като Виена, Малмьо като Копенхаген. Както се шегуват медиите в началото "Добре дошли тук някъде".

Субсидиите, които получава, често създават работа на ЕК, която през 2014 кара Ryanair да върне 9,6 млн. евро получени от три френски летища - Ним, По и Ангулем.

Във Франция летищата, които плащат субсидии на компанията са 25, като само едно от тях - Тулон, спазва напълно правилата на ЕК. Общата сума за Европа е около 800 млн. евро на година.

Такава е и сделката между Ryanair и летище Пловдив, с която авиокомпанията стъпи у нас през 2010 г. Общините от региона основаха фонд за развитие на Летище Пловдив. Ryanair отвори две линии - до Лондон Станстед и Хирона. Втората бе спряна, след като регионалното правителство на Каталуния отхвърли договора с авиокомпанията през 2011 година. Детайлите по договора не са публични, но вероятно отново става дума за субсидиране на дейността на превозвача. Тя бе заменена с Бергамо, а по-късно с Хан. Накрая останаха само полетите до Лондон.

За да не се сметне за непозволена помощ, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници.

Подобна е практиката с повечето подобни договори, които се сключват с филиали на авиокомпанията в различни офшорни зони.

В крайна сметка авиокомпанията успява да достигне до почти пълно равновесие между приходите от билети, допълнителни услуги и субсидии (20-22-20% през 2014). Управлението на самолетния флот е оптимизирано чрез филиали в няколко данъчни рая на Европа (остров Ман, Джърси, Кипър).  Последно перо в приходите на компанията са удръжките от персонала за обучения и униформи.

През 2012 година, испанските авиационни власти започват разследване срещу Ryanair заради икономии на гориво. Оказва се, че бюджетните правила на ирландската компания предвиждат минимално зареждане с гориво и изискване всеки пилот да обоснове в писмен вид всяко превишение. В рамките на две години, няколко самолета на Ryanair кацат с минимален резерв на гориво в резервоарите си, което довежда до разследването.

Испанските власти стигат до заключението, че ирландската авиокомпания създава опасност, в случай, че други компании решат да спестят разходи по същия начин и се стигне до ситуация, в която няколко самолета с минимални резерви на гориво, трябва да кацнат на едно и също летище по едно и също време. Според авиационния регулатор на Испания, практиката на Ryanair да лети с минимално гориво на борда, представлява конкурентно предимство спрямо другите авиокомпании и предлага промени в регулациите.

Авиокомпанията винаги се е отличавала и с агресивното си поведение спрямо летищните власти и най-вече към своите конкуренти. През годините Ryanair изписва на няколко свои самолета "поздрави" към конкурентите - Bye bye skyEurope, Arrivederci Alitalia, Say NO to BA fuel levy, Bye Bye easyJet, Auf Wiedersehen Lufthansa, Bye Bye Baby (за BMI baby), Dites non au surcharge Air France, Zegnamy PLL LOT, Bye bye Latehansa. Тя не се колебае да изнудва летища, затваряйки всяка линия, която не се вписва в очакванията. През годините авиокомпанията спира със скандал полетите си до Тулон и Страсбург например и затваря бази във Франция, Дания и Германия.

Със своята пресконференция тази седмица, в която атакуваха директно конкуренцията, и се опитаха да окажат натиск върху летищните власти и министерството на транспорта, от Ryanair показаха, че трите базирани самолета с 21 линии тази есен са само началото. Едно е сигурно - ираландците настъпват агресивно и са готови да газят граници. За Bulgaria air и Wizz air предстои битка с играч, за който правилата са гъвкаво понятие.

 

Най-четените