Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Групово пазаруване или групова лудост

Вместо на плаж на Малдивите или в Кипър, 226 души бяха измамени при групово пазаруване на сайта Grabo.bg
Вместо на плаж на Малдивите или в Кипър, 226 души бяха измамени при групово пазаруване на сайта Grabo.bg

През последната седмица пак се заговори за сайтовете за групово пазаруване и поредните ужилени. Това не е първата измама от този тип.

Случвало се е преди и пак ще се случва, но за първи път се дава такава гласност, защото сумата е доста сериозна.

(Следя темата с голям интерес, защото съм в кухнята на сайт за групово пазаруване. Затова е обяснимо защо пиша с псевдоним.)

Нека проследим какво се случва. Публикува се оферта за храна - примерно суши. Хората полудяват и грабват да речем 1000 ваучера.

Да, ама не точно. Много често бройката продадени ваучери на сайта се разминава с действителността.

Какво имам предвид? Вие виждате, че 1000 потребителя са си закупили даден ваучер. Истинският брой е доста по-малък - 900, 800 дори, може и само 500 реално продадени. Разликата е от 10% до 50% - в зависимост от офертата.

Доказано е, че желанието и сигурността в потребителя се увеличава с нарастването на бройката продадени ваучери. Първата причина за разликата е заявените плащания по банков път и реално платените в банката.

Но защо ако някой си поръча ваучер, то няма да отиде до банката, за да го плати? Причините не са толкова много, може да забрави, може да открие по-евтина аналогична оферта, може да е възпрепятстван поради здравословни причини.

Но каквато и да е причината, разликата ще е от 5% до 10% в общата бройка продадени ваучери.

Втората причина се надявам, че няма нужда да я обяснявам през 2011 г. Тази цифра може лесно да се манипулира и променя от администрацията на сайта.

Това е причината всички новинари да съобщават различен брой измамени потребители за последната седмица.

Ценообразуване в сайтовете: Имате услугата Х на пазарна цена за краен потребител 100 лева. Партньорът прави отстъпка от 50%, което е главното условие на сайтовете за групово пазаруване.

И така, цената на ваучера е 50 лева, като по този начин спестявате 50 лева. Вие си мислите, че сте на супер далавера с отстъпка от 50%. Да, ама НЕ!

Каква е комисионата на сайта? Комисионата варира от 10% до 50% . Да!- правилно е написано 50% комисиона.

Сега много "специалисти" ще се изкажат, че това е комисиона, която се обявява, но при подписване на договора е много по-ниска и блаа-блаа-блаа.

Е, пак ще ви разочаровам. Средната комисиона за подписани договори е 44% от цената на ваучера!!! Или иначе казано, цената на услугата е минус 70-75% от официална пазарната цена!

Често тази цена е под производствената себестойност, когато говорим за физически продукт или услуга с големи разходи и се прилагат други хватки, за да отговаря на изискванията на сайта. Сами се сетете какви.

Ако продуктът или услугата е с ниска производствена цена, като например (маникюри, масажи и всички останали козметични услуги включително и фотоепилация) тогава при минус 70% от официалната цена партньорът е нула на нула - или с минимална печалба.

Когато закупувате ваучер, сумата, която плащате, отива в банковата сметка на сайта. Сайтът си удържа комисионата и превежда остатъка на партньора (изпълнителя на услугата).

100 лева (официална цена) - 50% (задължителна отстъпка) = 50 лева (цена на ваучер).
50 лева (цена на ваучер) - 40% (комисиона за сайта) = 30 лева в джоба на партньора (изпълнителя на услугата).

Хубаво си помислете каква услуга или продукт ще получите за 30 лева!!!

Да се върнем на измамата от последната седмица. Тука има един куп въпроси, които се избягват. Защо точно този сайт, защо не някой друг сайт.? Отговора е лесен. Само сайт, започващ с "G", има схема на изплащане на сумите към партньорите си веднага след приключване на сделката.

Конкурентните сайтове прилагат различни начини на плащане. Примерно: плащане на 2 транша на сумата - 50% след изтичане на сделката и 50% в края на периода след изтичане валидността на ваучера.

Или плащане на 3 транша, както следва: начало 50%, в средата - 25%, в края 25% за периода на валидност на ваучера.

Това не е първата измама от този тип. Вината е и в сайта, че не налага контрол върху партньорите си, но няма как да наложи такъв.

Разбира се, че при сделка с такъв мащаб едва ли ще има туристическа агенция, която има възможността да покрие 50% от сумите предварително.

Нека върнем лентата назад до пролетта на тази година, когато пак имаше скандал около сайтовете за групово пазаруване. Как така сайтове за групово пазаруване предлагат туристически оферти, като не са регистрирани туроператори?

На въпросната журналистка тогава й е направило нещо впечатление, но не е проследила потоците пари или къде отиват парите и някой налага ли контрол?! Би трябвало да са НАП и Комисията за защита на потребитебите.

Защо сайтовете толкова бързо се съгласяват да обезщетят пострадалите и да се спре шума по случаите с измамени потребители? Загуба на доверие или... - сами помислете!

Ето няколко съвета за потребителите на такива сайтове:

1. Предварително се обаждайте на телефоните за връзка на партньорите (изпълнителите на услугата).

2. Обаждайте се колкото можете по-рано да си запишете час или да резервирате. Ваучерите имат срок на валидност!

3. Плащайте ваучерите по банков път с бордеро (основание за превода) и пишете точно за коя оферта плащате (основание: Ваучер от сайта (фирмата Х) за почивка или ядене или козметични процедури или там каквото е).

По-лесно и бързо се доказва по съдебен път, че сте пратили някъде пари.

4. Това също ви дава време от 24 до 48 часа (препоръчвам ви максимално 24), ако си харесате друга оферта, да не отидете до банката и да не платите предварително заявения ваучер, а да си купите друг, който ви е харесал повече.

5. Винаги изисквайте касова бележка (фискален бон) от изпълнителя на услугата ("Няма как да ви дадем касова бележка, нали сте с ваучер" не е отговор. Ако ви отговорят по този начин, сезирайте веднага Комисията за защита на потребителите или Националната агенция по приходите).

Помнете! Ваучерът няма юридическа, финансова или каквато и да била тежест.

Юридическа или финансова тежест има само касовата бележка в случаите на некачествено извършена услуга или измама.

 

Най-четените