Защо е толкова трудно да развиеш старт-ъп в България... и в Европа? | webcafe.bg
Webcafe

Защо е толкова трудно да развиеш старт-ъп в България... и в Европа?

Мария Кирова
28.09.2018, 13:12 (обновена 29.09.2018, 19:16)
виртуална реалност

Снимка: © Getty Images

4 големи пречки пред технологичното развитие на Европа

Наскоро присъствах на конгрес в Брюксел за изкуствен интелект, роботика и нови технологии, на който главната тема беше как се прави бизнес в Европа в този сектор. Темата заслужава да бъде дискутирана, защото само когато говорим за проблемите, тяхното решение става цел.

Истината е, че и в България, и в Европа като цяло не липсват идеи. Има динамични и иновативни хора с хъс за промяна, имаме и страхотни инженери.

Има обаче и липса на ред неща, което ограничава растежа на този бизнес и го праща на светлинни години от Америка или Китай например. Ето защо:

1. Европа е фрагментирана.

По два начина. Първият е свързан с изключителен дисбаланс на подпомагане и средства за развиване на нови технологии не само между държавите, но и между Eвропейските градовете. Донякъде това е нормално, след като целим да направим така наречените Tech Hubs, но за жалост много потенциални места (като София например) не полужават достатъчно поле за изява и остават много назад.

Следващият тип фрагментация е свързан с това, че ние (ЕС) сме един все още доста разделен съюз. В днешно време много от новите компании са дигитални и не се свеждат до географски граници, а същото до голяма степен важи и за клиентите им.

Да, но ако имаш стартиращ бизнес в Италия, България и Португалия, например, ще трябва да се сблъскаш с три администрации едновременно. Да потънеш в бюрокрация и да попълваш едни и същи изисквания по три различни начина, колкото да загубиш време, пари и желание да се разширяваш в Европа. Дали е едно и също за един старт-ъп да се развие в София, Берлин или Барселона? Не, не е. Ето и другите причини защо.

2. Липсва ни екосистема.

Няма как да развиеш успешен стартиращ бизнес (един път излязъл вече от инкубатора), ако я няма правилната екосистема около теб. Всичко, което те заобикаля, афектира върху бизнес идеята ти. За да направиш успешно начинание, имаш нужда от основи, а те се градят от самата държава и нейните граждани.

Ако например бизнесът ти е свързан със смарт електрически велосипеди, ще имаш нужда от добра инфраструктура, добри финансови и правни консултанти, държавна подкрепа за намаляването на колите в града, добър процент активно физически население, което и да е загрижено за природата, както и силни инвеститори.

Всички тези елементи са пряко свързани и имат нужда от по-интензивна комуникация и сътрудничество, за да подпомагат взаимоизграждането си. Успешният бизнес е този, който се развива в подходящата за него екосистема.

3. Инвеститорите са малко на брой, на капитал и не рискуват.

Като цяло в Европа рисковите решения са избягвани, инвеститорите имат доста по-консервативни стратегии и капиталът, които инвестират е по-малък в сравнение с това, което се случва в Силициевата долина например. Там първият въпрос, който ти задават, е "Колко пари искаш?", а след това идва "За какво?". В Европа старт-ъпите трябва да правят безкрайни презентации, да минат през какви ли не условия и уговорки, за да получат дори минимална финансова подкрепа.

4. Нямаме тех-рок звезда.

Ние нямаме Елън Мъск, няма някой, който да мотивира младото поколение и с личния си пример да предизвика създаването на цяло движение от надъхани предприемачи, които, на свой ред, да искат да приличат по иновативност и успеваемост на този човек. Най-близкото, за което се сещам, е Даниел Ек, създателят на Spotify. И пак... колко хора знаят, че Spotify е "made in Europe"?

Би било чудесно, ако новите технологии и техните апликации, които са част от нашето ежедневие, идват от Европа и така да създадем единен динамичен пазар, отговарящ на собствените ни нужди. Сравняването с другите пазари и тяхното копиране обаче няма как да ни доведе до успех, тъй като има прекалено много демографски, мащабни и културни различия.

И така - пряк път към успеха няма, трябва ни добро обучение, здрава екосистема, много работа и сплoтен труд. Осъзнавайки слабите си места, можем да работим по тях, за да намалим по-бързо и ефективно разстоянието, с което изоставаме в развитието си като модерна и иновативна точка от света.

 

*Авторът Мария Кирова работи като консултант в областта на телекомуникациите и новите технологии.

Oще: българия  европа  екосистема  мария кирова  предприемачи  стартиращи компании  стартъп  старт-ъп  стартъпи  технологии  технологичен хъб  технологична екосистема 


Още от Парите

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

1 explorer | 28.09.201814:02

Според мен проблема е в незнанието и неразбирането на нашето културно-историческо наследство. По нашите земи отдавна битува мъдростта: "На калпава ракета - космосът й крив!", но колцина от стартиращите предприемачи го проумяват Въпрос
   

оценка

+3 -0