Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да продаваш образование

Няма начин да няма начин
Няма начин да няма начин

Всеки собственик и работник в почти всеки магазин за хранителни стоки на този свят има нужда от везна. Изключително прост, невероятно продуктивен и в същото време крайно необходим уред, с който да претеглят покупката ви. Представихте ли си я?

Наскоро се замислих какво се случи със старите механични везни. Вече почти никой не ги използва и вероятно се произвеждат във все по-малки количества. Едва ли някой инвестира в разработка на нови модели...

Представям си, че последните механични везни разработени на този свят са съвършени. Без дефекти. Изключително точни. Здрави. Красиви. Само, за да отстъпят място на електроните везни, които - въпреки, че не могат да се похвалят с опита на механичните везни, натрупан в историята на човечеството - все пак добавят повече стойност.

В момента ръководя екип, с който се опитваме да продаваме образование. В България. И не се срамувам от тази дума - продаваме.

Опитваме се да продадем идеята, че съвременното образование в България донякъде работи. Изкарва добре подготвени кадри, които в повечето случаи знаят един или два чужди езици. Учениците се подготвят от учители с над 20-30 години опит и нерядко се реализират в чужбина. Но въпреки това, образованието прилича на механична везна. А ние разработваме електронна.

Нашата електронна везна е училище по роботика - с помощта на роботи искаме да запалим и обучаваме ученици в сферата на информационните технологии и техническите науки.

Роботите са един изключително забавен и високо ефективен начин да се представят сложни и често безинтересни абстракции.

Да продадеш образованието тип "електронна везна" на пазар като българския не е толкова лесна задача и има доста предизвикателства. 

Българският пазар е прекалено малък

Твърдение, което е вярно. Българският пазар в частта образование наистина е малък, за да поддържа развитието и разработката на "електронна везна", тоест нови продукти в сферата на образованието. Но е достатъчно голям, за да заслужава да се опита.

Затова решихме да пробваме нашата везна, да проверим дали работи, дали и кой ще иска да я купи. Няма да пораснем експоненциално, каквато е мечтата на всеки предприемач. Но във всеки един момент се опитваме да структурираме бизнеса си така, че утре да можем да продаваме на друга пазар, извън българския. И тогава да имаме шанс да пораснем в пъти.

Хората са затруднени финансово

По-голямата част от родителите, които изпращат учениците си при нас, не разполагат с "излишни" пари и време. Но са готови да инвестират в образованието на децата си! Важното беше да сме гъвкави.

Първите такси, които обявихме бяха за 4 месеца обучения. Родителите дойдоха при нас и просто казаха, че нямат възможност да ни дадат цяла такса за занятията. Затова ще ни дадат половината. И в този момент решихме. Ще направим обученията на модули по 2 месеца и ще събираме такси за 2 месеца обучения. Таксата е реално същата, но вече е доста по-удобна за родителите и за учениците.

Фиксираните разходи винаги са грижа

Във всеки бизнес има фиксирани разходи. Ще го напиша пак - във всеки бизнес има фиксирани разходи.... и трети път да го напиша отново няма да е съвсем вярно. Предполагам всеки ще има нужда от малко време да преосмисли това твърдение.

Но от ден първи знаехме, че ще продаваме образование на пазар, на който не се купува образование. Затова решихме да структурираме дейността, така че да минимизираме фиксираните разходи. Няма фиксирани заплати, няма фиксирани такси, няма фиксирани наеми. Всичко е на база на дейността и е в процентно отношение от нея.

Пример, наемите. Не е нужно да разполагаме със "собствено място" за провеждане на дейността си. Ние работим с няколко такива, които са постоянно наети, но това е така защото наемът излиза по-малък от временното наемане на зали за ден. Но ако дейността го изисква, можем много бързо да използваме зали наети за ден или дори час, както правим в другите градове преди да открием нов клон.

Българският пазар, според мен, e интересeн. Oтличава се с няколко неща - малък е и в същото време върви с няколко години назад, особено в сферата на образованието. И тъй като продаваме електронни везни на Българския гледаме да го използваме правилно - като възможност за проба. Той ни дава прекрасната възможност да изградим и финансираме невероятен отбор и да подготвим инфраструктурата на целия бизнес. Надявам се, когато това е готово, да успеем да реализираме дейността на европейския, а защо не и на световния пазар.

 

Най-четените