Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Битката на технологичните титани: Apple срещу Amazon

Коя от двете компании има по-добри перспективи за растеж Снимка: Getty Images
Коя от двете компании има по-добри перспективи за растеж

В началото на септември пазарната стойност на Amazon за кратко надхвърли 1 трилион долара - малко повече от месец, след като Apple стана първата публична компания в света, която постигна подобно нещо. Двата технологични гиганта активно увеличават стойността си през последните няколко години, но колко време ще продължи това?

Apple и Amazon са толкова различни една от друга, колкото са ябълките и портокалите.

Apple е технологична компания, която също е модерна потребителска марка. Нейните компютри и мобилни устройства често са възприемани като нещо, което "трябва да имаш", а клиентите са готови да платят много повече от реалната цена на продуктите само заради марката.

От друга страна, Amazon е мястото, където хората отиват, когато искат да получат продукт по-евтино, по-лесно или по-бързо.

Откакто Apple пусна в продажба първия си смартфон - iPhone - през 2007 г., акциите на компанията се покачиха с 1100%, а само за последната година скокът е от почти една трета.

Що се отнася до Amazon, там се наблюдава стабилно и бързо покачване в цената на акциите й. Така в един момент се получи, че пазарната стойност на компанията скочи от 600 млрд. на 700 млрд. долара само за 16 дни. За сравнение, същото отне на Apple 622 дни.

Въпреки че Apple и Amazon предлагат различни продукти и услуги, те са технологични компании и влизат в голямата петорка на технологичните гиганти с най-висока стойност на пазара пазара - FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix и Google).

Коя компания има по-добра перспектива за дългосрочен растеж? Ето някои от ключовите области за всяка фирма и как те се представят.

Продажба на устройства

Традиционно повечето приходи на Apple идват от продажбите на устройства - особено iPhone, iPad, iMac и iPod. Компанията разполага само с 14% от глобалния пазар на смартфони, но все пак крайните приходи от продажби карат всички конкуренти да изглеждат невзрачно на този фон. Според Strategy Analytics през първото тримесечие на 2018 г. Apple е изкарала приходи от 61 млрд. долара, докато Samsung постигна едва 19 млрд. долара, следвана от Huawei на трето място с приходи от 8 млрд. долара.

Според експертите зависимостта на Apple от нейните iOS устройства досега винаги е била в нейна полза и й е осигурявала ръст в стойността, но именно това сега се превръща в предизвикателство, тъй като възможностите за нарастване на потребителската база стават все по-ограничени на фона на все по-силната конкуренция.

През последните пет години Amazon се представи под очакваното с устройствата си - Kindle e-readers, Kindle Fire таблети и Echo гласови високоговорители и т.н., но анализатори казват, че компанията може да си позволи да го прави.

"Amazon може да поддържа модел, при който може да пожертва маржове на устройствата, защото генерира приходи от услуги и съдържание", обяснява главният анализатор на Gartner Роберта Коза.

За сметка на това само през 2017 г. компанията е осъществила 1,5 млрд. доставки на смартфони. Все пак ръстът на доставките ще продължи да се забавя през следващите пет години заради насищането на пазара.

Apple също е изправен пред огромна конкуренция във всички региони от китайските производители на смартфони с Android, които пускат богати на функции първокласни устройства, които са по-евтини от устройствата на Apple и Samsung.

"В тази конкурентна среда, където имате това ниво на насищане с технологии и ниски разходи, става рисковано за Apple да разчита основно на продажбите на хардуер", коментира още Коза.

Умният дом

Както Apple, така и Amazon са разработили виртуални персонални асистенти с изкуствен интелект и безжични интелигентни аудиосистеми, но в това пространство Amazon има ясно предимство.

Виртуалният асистент на Apple е Siri, а компанията наскоро пусна и безжичната аудиосистема Home Pod. Виртуалният асистент на Amazon е Alexa и разполага с линия от интелигентни аудиосистеми на Echo.

Но докато Home Pod се съсредоточава върху осигуряване на музикално изживяване, Amazon се съсредоточава много повече върху цялостната свързаност на дома - компанията иска да използвате Echo, за да контролирате светлините в дома си, да сменяте с глас каналите на телевизора, да пускате музика и въобще да управлявате ежедневието си с помощта на виртуалния асистент.

"Ако говорите с хора в индустрията, те казват, че е много по-лесно да работите с Amazon, защото имате работа с много по-отворена екосистема. Изграждането на приложения за Alexa стана много лесно за трети страни, докато Apple винаги е имала склонност да слага почти отблъскващ контрол върху своята iOS екосистемата", казва Уиндзор Холдън, ръководителят на отдела по прогнозтика в консултантската компания Juniper Research.

Услуги

Когато става въпрос за услуги, предлаганото от Apple и Amazon се различава значително. Amazon се фокусира главно върху електронната търговия, но освен устройства, компанията продава също така и приложения, има бизнес с облачни услуги - Amazon Web Services (AWS), има платформа за стрийминг на развлекателно съдържание, а освен това има бизнес и в онлайн пространството за плащания.

AWS се оказа особено изгодно начинание - през второто тримесечие на 2018 г. компанията отбелязва на продажбите с 49% до 6,1 млрд. долара, а оперативната му печалба се е повишила от 916 млн. долара през същия период за 2017 г. до до 1,64 млрд. сега. Освен това поне към момента Amazon е най-големият играч на този пазар.

Според експертите голямата сила на Amazon е именно в това - да обхваща максимално голям обем от потребители в различни ниши. Очаква се освен това компанията да бъде сред водещите играчи във все по-разрастващата се сфера на "интернет на нещата".

От другата страна са Apple. Освен в продажбата на хардуер, компанията инвестира много и в услугата си за стрийминг на музика Apple Music, услугата Apple Pay за безконтактни плащания; и продажба на музика и мобилни приложения в онлайн магазина iTunes.

Потенциално обаче може да развие и различни други услуги. Компанията вече се опитва да пробие в създаване на технологии за образование, умните джаджи за носене (гривни, часовници и т.н.). Допълнително с това Apple се очаква да вкара и своя стрийминг услуга за филми и сериали, която се очаква да започне ударно от 2019 г.

Дълготрайно развитие

Както Amazon, така и Apple са изключително успешни бизнеси, които реално заедно струват повече от 25 от най-големите компании в САЩ. Но коя от тях има най-голям потенциал за дългосрочен растеж?

Нийл Сондърс, управляващ директор на GlobalData Retail, смята, че и двете компании ще продължат да растат, но с различна скорост. Според него опасенията са, че Apple няма да успее да налага своите iPhone-и толкова силно, колкото преди, заради стабилната конкуренция на пазара.

Той също така смята, че компанията има нужда от нов продукт, който да осъществи пробив, какъвто беше iPhone през 2007 г. В противен случай растежът ще започне да се забавя сериозно.

Що се отнася до Amazon, тъй като е по-млада компания от Apple, тя все още няма утвърдено присъствие в много страни, така че има повече място за растеж, отколкото Apple, който вече има глобална клиентска база.

"Amazon е много повече играч за масовия пазар, отколкото Apple - в някои случаи можете да използвате Amazon всеки ден. С Apple бихте купили само един продукт годишно. Amazon има много по-голям потенциал за увеличаване на мащаба", коментира Сондърс.

И двете компании обаче в момента са толкова големи, че сега се изправят пред опасността от държавни регулации в редица страни по света, тъй като самият им бизнес модел избягва определени данъчни облагания. И все пак дори с подобна опасност, едва ли се очаква ръстът на Apple и Amazon да се понижи в скоро време.

 

Най-четените