Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Утоли жаждата и умри

Не страхът, а говоренето бори алкохолизма Снимка: Getty Images
Не страхът, а говоренето бори алкохолизма

Край с романтичните версии за разкрасяващото, здравословно и антидепресивно влияние на бирата. Нали се сещаш как, когато детето ти бръкне с пръст в пяната, първата реакция на някоя строга госпожа е да скочи и да почне да му разправя как това е отровно (или други глупави преувеличения от рода).

Сега в ролята на тая "бавачка" влиза Европейската комисия, която финансира проект, целящ да проучи дали на бутилките с алкохол да бъдат поставяни предупредителни надписи за вредата от него.

Значи, седим си ние с Боби и си въртим бутилките бира след убийствен 12-часов работен ден, и изведнъж хоп - етикетът ни съобщава, че след още една глътка сме импотентни (едно от последствията на цирозата) или пък там има картинка на интоксикиран черен дроб.

След като във Федералната агенция на САЩ по контрол над храните и лекарствата (FDA) обяви, че до две години по цигарените кутии ще се появят още по-големи и по-стряскащи предупреждения за вредата от пушенето (като натуралистични снимки на гробища, трупове, хора в кома, увредени бели дробове и т.н.), сега ЕК обмисля подобни ужасяващи надписи и изображения в началото да се слагат именно на опаковките с бира.

Подобно намерение не само е пресилено и несериозно, както, очаквано, го определят производителите на алкохол (които и правилно отбелязват, че в такъв случай е редно да се помисли и за поставянето на надписи, предупреждаващи за потенциалните вреди от автомобили, ножици, чукове...) С такива лицемерни мерки вездесъщите институции директно обявяват дори и кротките хедонисти за идиоти, внушавайки им, че всяка бира води до втора, тя до водка и така - до цироза.

Вярно е, че според изследване от края на м. г. през последното десетилетие все повече тийнеджъри в Източна Европа, и в частност момичета, се напиват, но като причина се изтъква това, че пазарът на алкохол достига до по-широк кръг потребители. Пример - у нас съвсем безпроблемно алкохол могат да си купят деца под 18 години (и с красноречив ръст под метър е шестдесет).

Но понеже в пазара влиза и рекламата, интересно как при такова масирано и наистина творчески издържано (ако говорим за западните марки) рекламиране на бира, ще се подеме съвсем противоположна линия на посланието.

Дори и да няма данни, че подходът с грозните изображения на цигарените кутии (каквито има в съседна Македония например) е дал някакъв сериозен ефект, няма и противоречиви реклами на тютюневи изделия, представящи някакви пичове, изпаднали в налудничава еуфория (като онези при вида на фризери, пълни с бутилки Heineken).

Според Световната здравна организация рисковете, свързани с употребата на алкохол, могат да причинят 2.5 млн. смъртни случая по света (или 3.8% от всички смъртни случаи) заради заболявания на черния дроб, пътни инциденти, самоубийства и рак. Но ходът със стряскащи етикети не бутилките наистина не може да бъде оправдан само заради това, че има хора, които злоупотребяват с алкохола - поне докато това би изглеждало като двоен стандарт поради липсата на публични и правителствени кампании, свързани с информирането за вредите от него и ограничаването на употребата му, така както е при цигарите.

Професор Дейвид Нът, който до 2009 г. беше начело на британския Съвет за злоупотребата с наркотици, направи изследване, според което вредата от легалните наркотични вещества - алкохолът и тютюневите изделия - се намират най-горе в класацията, "което означава, че причиняват поне толкова вреди, колкото и нелегалните наркотици".

Нът предложи правителството да прекласифицира алкохола, имайки предвид по-голямата опасност за обществото, която крие злоупотребата с него, предлагайки увеличаване на цените на алкохолните напитки. Така според него поне младежите ще бъдат разубедени да употребяват големи количества.

Алтернативата, която предлагат пък производителите на спиртни напитки, цитирани в публикациите на медиите в Белгия, е, ако ще се отделят средства за проекти, свързани с ограничението на употребата на алкохол, те да бъдат насочени към положителни информационни кампании.

Иначе либералният имидж на Европа съвсем ще се срине - особено чрез намерения, под които прозира допускането, че континетът е населен с диваци, които отчаяно прескачат границата между хедонизма и смъртоносния порок.

 

Най-четените