Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За наркотиците и готварската сол

За наркотиците трябва да се говори без фалш и много отблизо - така както Димок го е направила, снимайки наркоманите до зъбите
Снимка: Getty Images
За наркотиците трябва да се говори без фалш и много отблизо - така както Димок го е направила, снимайки наркоманите до зъбите

Ню Йорк, апартамент с изглед към Пето авеню на деветия етаж. Дълги години стаите му са хероиново свърталище, пълно с насинени тела, празни погледи, петна от човешка болка. Случайна среща на фотожурналистката Джесика Димок с един от обитателите на жилището провокира нейното почти тригодишно пътешествие в живота на зависимите.

Репортажът й The Ninth Floor включва брутални кадри с начина, по който героите, включително бременна, си инжектират хероин, умират за дозата си, изпадат в абстиненция, но и показва опити за откъсване от зависимостта. Публикуван е онлайн на 11 декември, 2007 г., предизвиквайки отзвук с цялата гама чувства, които можем да изпитаме към наркоманите - от отвращение и страх, до търсене на причини да не ги съдим и евентуална съпричастност. Някои от героите от снимките също се включват във форума с коментари, като последният от тази година е на Рейчъл, която уверява, че се е излекувала и разказва за новия си живот с двете си деца.

13-минутното видео The Ninth Floor е един от най-добрите примери за казването на гадната истина в очите. Наркотиците са реалност, не филм. И когато става дума за превенция чрез инструментите на някакво изкуство, за тях трябва да се говори без фалш и много отблизо - така както Димок го е направила, снимайки наркоманите до зъбите.

През 2012 г. обаче у нас ставаме свидетели на обратното. Сигурно си мернал по телевизията краткия неразбираем спот от т.нар. "Национална здравна кампания, насочена към намаляване употребата на психотропни вещества сред младите хора".

В YouTube канала на Министерството на здравеопазването са публикувани още пет 10-минутни видеа на тема "Животът е безценен! Не го заменяй за дрога!". Те информират за вредата от марихуана, амфетамини, екстази, кокаин и хероин. По такъв блудкаво горестен начин, че след като под видеото за марихуаната в петък се събраха осмиващи коментари (и от пушачи на трева), в неделя под всички филми се появи съобщението "Добавянето на коментари е деактивирано за този видеоклип".

От здравното министерство са се усетили, че няма да получат нито една похвала за положения труд. А само въпроса колко пари са похарчени за тази самодейна кампания, в която вместо истински потърпевши от наркотиците, виждаме актьори, обавени за професионални. И предупреждението, че приликата във възстановките с действителни лица и събития е напълно случайна.

Т.е. - това реалността ли е или на някой просто му се е творило на тема наркотици. Все едно още сме в тоталитарно време и за всичко най-долно се говори с метафори, ако ще и всеки да има съсед наркоман.  

Става дума за част от изпълнение на проект „Информирани и здрави" в рамките на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013", финансиран със средства на Европейския социален фонд. Общата му стойност е 4 692 754.30 лева. Стартирал е на 21 май 2009 г., подписан по времето на здравния министър д-р Евгений Желев, и се предвижда да приключи до 21 май 2013 г.

Освен провеждане на информационни кампании с цел намаляване на употребата на психотропни вещества сред младите хора, проектът включва и такива за намаляване на тютюнопушенето, производствения, битовия и транспортния травматизъм и - забележително - консумацията на готварска сол.

Над четири и половина милиона лева стоят зад нещо, което хората приемат с толкова горчива насмешка, като че ли става въпрос за кампания "Най-тъпият начин да похарча едни пари". Но колко пък да е смешно това, че средства, които биха могли да решат поне част от изброените проблеми, се дават за нещо, което засега е достигнало до едва 500 души - толкова са гледанията на видеото с хероина, а това с марихуаната 4000, тъй като беше едно от най-споделяните от Facebook сеирджиите в петък.     

Липсата на популярност и одобрение на тази кампания сред хората е своеобразен мониторинг за това, че тя не е ефективна. Кой обаче носи отговорност, когато толкова скъп проект се окаже абсолютно безполезен? Рекламите си вървят, наркоманите не намаляват. Те просто са оправдание да се пропилеят творчески едни милиони.

Остава да се надяваме на малко повече старание в драматургията за готварската сол. А ако хартиса някой лев, и брошури с по няколко здравословни псувни. Че нашите се изтъркаха.

 

Най-четените