Webcafe

Кой ще кара българския автомобил?

Стани автор
10.03.2017, 10:18 (обновена 07.10.2017, 21:23)
европа, две скорости, българия, европейски съюз

Снимка: © Mercedes / vwclub.bg

Политиците в Източна Европа ще са принудени да признаят, че автомобилите им не са в състояние да следват тази скорост. Някои дори не се движат. Гърция дължи огромна сума за паркинг, румънците са на трупчета, а българите карат с крадени гуми.

Чудото се случи, за първи път от години темата за ЕС присъства в публичното говорене и медиите със сериозна тема. След месеци, в които лошият Брюксел ни спираше ту ракията и шкембето, ту "розовото домати", част от обществото е притеснено от идеята за "Европа на две скорости".

Най-сетне скучните еврочиновници се усетиха и заговориха на народа на разбираем език. Разлничните степени на интеграция не плашат никого, но виж различните скорости е друго нещо. Дотук добре, открихме Америка, топлата вода и че проблем има. Виж, за причините е друго нещо.

България, Румъния, че и някои от отличничките от Централна Европа влязоха в ЕС, без да са напълно готови за това. По-лошо, без да са разбрали нито смисъла, нито идеята на общия европейски дом. Брюксел се оказа още по-неподготвен. Нещо повече, оказа се, че и някои от по-старите членки като Гърция след години членство така и не са разбрали същите тези принципи.

Вместо да погледнат сериозно на нещата обаче, европейските политици решиха да се правят на добрата леля, която едновременно щипе бузи, докато раздава подаръци и леко дърпа уши, докато се кара.

Изведнъж обаче светът се промени. Първо дойде финансовата криза и отличничката по икономически растеж и усвояване на еврофондове Испания се оказа с рухнала икономика и рекордна безработица, Италия с пробита банкова система, Португалия и Франция със стагнация и огромен бюджетен дефицит, а Гърция във фалит.

После се случи Арабската пролет, започна конфликта в Сирия, появи се Ислямска държава, а след нея и бежанския проблем. Междувременно Русия от надежден партньор се превърна в заплаха на границите на ЕС, окупира Крим и подкрепя сепаратистите в Източна Украйна.

Единствената преграда между конфликтите в Близкия Изток и страните членки, Турция, само за дни претърпя трансформация от кандидат за членство в полу-диктатура, където човешките права са неразбираема чуждица, а бежанскияг въпрос е просто тема за изнудване. После дойде Брекзит, след това Тръмп, а на хоризонта се появиха Вилдерс и Льо Пен.

И докато България се снишаваше, в очакване да "се разберат началниците", промените станаха неизбежни. Лидерите на ЕС заговориха за Европа на две скорости в бъдеще време, но Европа не на две, а на няколко скорости съществува отдавна. Някои страни-членки са част от Еврозоната, други от Шенген, трети от НАТО. Сега просто ще трябва да си го кажем официално. И тук идва страшното.

Част от страните от Централна и Източна Европа, включително по-стари членки като Гърция, отдавна са нещо като малцинство, което постоянно настоява за правата си, иска пари и забравя за задълженията си. След излизането на Великобритания обаче това поведение все по-трудно ще минава.

Франция, Германия, Италия и Испания се събраха и съвсем ясно показаха, че ще вървят към все по-пълна интеграция. Който иска и може - да следва тяхната скорост.

Политиците в Източна Европа ще са принудени да признаят, че автомобилите им не са в състояние да следват тази скорост. Някои дори не се движат. Гърция дължи огромна сума за паркинг, румънците са на трупчета, а българите карат с крадени гуми.

"Европейската мечта умря" заключи телевизионен водещ наскоро. Истината е, че България никога не е имала европейска мечта. Страната ни искаше да влезе в ЕС, защото има еврофондове. През годините тези еврофондове се превърнаха в източник на злоупотреби, мислейки си, че ще успеем да залъгваме останалите безкрайно, докато кимаме разбиращо на критичните доклади за правосъдието. И това само защото успяхме да ги излъжем при преговорите и образованието, здравеопазването и други сектори не са под наблюдение.

България е като студент, който ходи в университета, само за да се храни в стола и недоволства от лошото висше образование, защото храната там не му харесва. Самоизлъгали се, че поста шеф на ООН ни е в кърпа вързан, подминахме изцяло процеса по обсъждане на бъдещето на Европа. Освен еврокомисар, нямаме обща, национална позиция по нито една тема, свързана с ЕС. Брекзит е просто част от вестникарско заглавие, а основната цел на наближаващото европредседателство е "ремонтът на НДК".

Темата за скоростта е изключително важна, но първо ще трябва да запалим автомобила. Защото това, че се поклаща от вятъра, не означава, че се движи.

Oще: българско председателство на ес  европа на две скорости  ес  ракия  шкембе 


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 31.01.2014, 01:09

5 desita | 02.04.201718:06

Ние българите очевидно пречим в ЕС и предимно в Англия. Така и не разбрах толкова години, каква е причината? А англичанчетата и португалчетата дето работят по Швейцарските ски курорти имат претенции да са добре дошли. За тях винаги може, а за нас не може. Все източна Европа им е виновна. А че Испания, Гърция и Португалия фалираха, за това няма проблем. Що все тях ги спасяват? От както е създаден ЕС все още не се е налагало някоя държава от източна Европа да погълне толкова финансова помощ, колкото погълна Гърция. Въпрос Въпрос Въпрос
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.03.2017, 23:51

4 Infernus | 21.03.201711:56

Статията е напълно вярна, написана авторски не поредния копи пейст, затова ме кефи този сайт. И е 100% права, че ние самите търпим политиците да ни вкарат в това блато ама гледаме на съседа жената през това време и цъкаме с език и си викаме е кога и ние ще крадем от някоя държавна поръчка еле от някой еврофонд.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

3 Manuela Gerenova | 11.03.201712:03

Ами дайте като не можем да гоним европейския стандарт и да си хванем г*за обратно под мишничка и в Евразия. Или всъщност каква е идеята на статията, какво предлага?
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

2 МарКом | 11.03.201704:26

Хахахахахаааа... скъсахте ме от смях!
"е тва кърти фаянс и теракота..."
И гранитогрес, и гранитогрес....
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

1 dedogo6 | 10.03.201713:24

Само като видя "лошето" висше образование, и една гора правописни грешки в статия като тази, не се чудя, че Европа иска на две скорости, че и на три.. Чуди се
   

оценка

+2 -0