Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Марш в музея!

Скандалното лого на България, което струва 1.4 млн. лева, но в крайна сметка държавата реши да обяви конкурс за ново
Скандалното лого на България, което струва 1.4 млн. лева, но в крайна сметка държавата реши да обяви конкурс за ново

От всеки турист - билетче за музей. Или как да икономизираме... не външната политика, там не успяхме, ами културата. Това всъщност представлява новата идея на червения депутат Татяна Буруджиева. Този път тя се прицели в културно-историческия туризъм. И предлага опцията "посещение" на такъв обект задължително да бъде включена в офертите на туроператорите.

Така де, нека туристите по морето и планините се поинтересуват и от вековната ни история. Например, ако изтрезнеят в приличен час, британските туристи спокойно могат да разгледат вампирите от Созопол и Несебър, изровени толкова случайно и почти един след друг.

Другият хит са мощите на Св. Йоан Кръстител, които, ако вярваме на Божидар Димитров, могат да превърнат родния му Созопол в същински мини Ерусалим. Междувременно, вместо да червенеят под слънцето, защо туристите да не отскочат до Стария Пловдив или Копривщица, за да се запознаят с истинската култура на България, а не курортната, която най ги влече.

Гостите на столицата обаче са по-облагодетелствани. Ако не успеят да се смъкнат в долната земя - разкопките на крепостта Сердика при Ларгото и пл. "Св. Александър Невски", София им е приготвила чисто нов Музей на социалистическото изкуство и все още недовършен БГ Лувър. А от септември - ако е рекла властта, и паметник на Цар Самуил.

Голямата атракция, наречена Паметник на Съветската армия, може да се боядисва ежедневно, а фонтанът на "Витошка" да запее "Една българска роза...", вместо да пръска и спъва хората. На път към Банско туристите могат да оплакват очи и по очарователната пернишка крепост Кракра, където да визуализират средновековна твърдина с полимерни плочки.

Буруджиева съзира крайната необходимост от наличието на символ, който да отличава страната ни. Очевидно не като Христо Стоичков или киселото мляко, а като Айфеловата кула в Париж и Манекен Пис в Брюксел. Според нея подходящи за целта са "казанлъшката роза, нещо от Велико Търново или Мадарския конник".

Да погледнем статистиката. За януари-ноември 2013 г. България е посетена общо от 6 604 897 чуждестранни граждани (без транзитно преминалите) - увеличение с 4.9% на годишна база. От тях ръст има при посещенията с цел почивка и ваканция - 4 748 665 посещения, което е увеличение от 6.3%

Дори половината от тези хора да влязат в български музей, това са поне 10 милиона лева приходи. За "политиките в областта на движимото и недвижимо културно наследство" в бюджет 2014 българските управляващи са заделили едни... 13.662 милиона лева.

Само че това не става със "задължително". По задължение едно време хората се абонираха за "Работническо дело", за да получава и други издания. Това, което иска Буруджиева, става със: стратегия (която да се изпълнява), лого (само да не го дадат на "свои" да го правят като при ГЕРБ), добра реклама в чужбина (и не през "Актив груп").

Иначе да, има много за гледане.

 

Най-четените