Webcafe

Защо британските морски пехотинци завзеха иранския танкер "Грейс 1"

Webcafe по CNN
05.07.2019, 12:25 (обновена 08.07.2019, 12:36)

1 от 4 снимки Назад Напред

Британски кралски морски пехотинци на борда на Grace 1

Снимка: © Twitter, @DefenceHQ

Странното пътешествие на танкера приключи в Гибралтар

Британските кралски морски пехотинци в Гибралтар нахлуха в четвъртък на борда на ирански кораб, за който се смята, че петрол за Сирия в нарушение на санкциите на Европейския съюз срещу Сирия, съобщават новинарските агенции.

Пристанищната управа и правоприлагащите агенции на Гибралтар, подпомогнати от британските морски пехотинци, задържаха супер танкера "Грейс 1" рано сутринта в четвъртък, обяви в свое изявление главният министър на територията Фабиан Пикардо.

Действащият испански министър Жозеп Борел, който тази седмица беше избран да поеме външната политика на ЕС, заяви, че САЩ са поискали от Великобритания да прихване кораба.

"Имаме основание да вярваме, че "Грейс 1" е превозвал петрол до рафинерия" Банияс "в Сирия. Тази рафинерия е собственост на субект, който е обект на санкции от страна на Европейския съюз срещу Сирия", заяви Пикардо.

През 2011 г. ЕС наложи редица финансови, търговски и транспортни санкции срещу режима на сирийския президент Башар ал-Асад в отговор на "продължаващата брутална кампания" срещу собствения му народ.

Междувременно говорител на иранското външно министерство Абас Мусави обяви, че британският посланик в Техеран е бил привикан във ведомството заради "незаконното" конфискуване на петролния танкер. Мусави също така изтъкна, че ""разрушителното" изземване на петролния танкер от страна на Великобритания може да увеличи напрежението в Персийския залив. Новината беше широко отразена и в иранските медии, следващи официалната политика на правителството в Техеран.

Случаят идва в момент, в който напрежението между САЩ и Иран е изключително засилено, а Вашингтон е започнал мащабна кампания за икономически натиск върху Техеран. По-рано тази седмица властите в страната от Персийския залив обявиха, че ще спрат изпълнението на няколко части от ядрената сделка от 2015 г., която администрацията на Тръмп напуска миналата година. Сред нарушените ограничения беше и преминаване на допустимото количество необогатен уран, което страната има право да съхранява.

Към момента Сирийското правителство все още не е дало позиция за инцидента.

"Грейс 1" сега е закотвен край бреговете на Гибралтар, британска отвъдморска територия в края на южна Испания. Министерството на отбраната на Обединеното кралство (МО) приветства действията срещу танкера, определяйки ги като "твърда реакция на властите в Гибралтар, които се грижат за прилагането на режима на санкции на ЕС срещу Сирия".

В четвъртък Пикардо благодари на "смелите мъже и жени от Кралските морски пехотинци, Кралската полиция в Гибралтар, митниците на Нейно величество в Гибралтар, както и на пристанищната администрация на Гибралтар за задържането на кораба и товара му“.

"Бъдете сигурни, че Гибралтар остава безопасен, сигурен и ангажиран с международния, основан на правила, правен ред", добави той.

Джон Болтън, съветник по въпросите на националната сигурност на американския президент Доналд Тръмп, коментира темата в свой туит: "Америка и нашите съюзници ще продължат да пречат на режимите в Техеран и Дамаск да се възползват от тази незаконна търговия", заяви той.

Според информациите танкерът "Грейс 1" е бил натоварен с ирански петрол още преди месеци и е изпълнил множество маневри с цел заблуда и преодоляване на ембаргото.

Корабът изключва сигналите си за проследяване, за да избегне откриването, след което плава около нос Добра надежда в Южна Африка, а след това до Гибралтарския проток. Това показва статия, публикувана в специализирания сайт за морско плаване Lloyds List по-рано тази седмица.

"Всеки танкер с ирански петрол следва подобен модел на поведение. Те правят това, като изключват своя AIS транспондер, включват го и го изключват периодично, за да заобиколят проследяването", коментира пред CNN авторът на статията Мишел Уиз Бокман.

"Този кораб е прекарал по-голямата част от времето си в Близкия изток, включително продължителни периоди в ирански води на специфични специални буйове", каза Бокман. "Те нарочно са предприели мерки за заобикаляне на идентифицирането на местоназначението, местоположението и произхода на кораба."

Самир Мадани, съосновател на платформата Tanker Trackers, който следи корабите чрез сателитни и морски данни, коментира, че пътуването на "Грейс 1" из Африка е отнело 2,5 месеца - с около месец по-дълго от обикновено.

"Плавателният съд плаваше с доста бавна скорост, тъй като не бързаше", каза Мадани, добавяйки, че Tanker Trackers не вярват, че корабът е превозвал суров петрол, а вместо това гориво от иранската Абаданска рафинерия.

"Можем също така да видим, че танкерът е силно натоварен във водата. Корпусът му е дълбок 22,5 метра, което означава, че носи 2 милиона барела много тежка течност. По-тежка от суров нефт", казва той и допълва: "Не само това, но предишните му задачи бяха прехвърлянето на мазут в Ум Касър (Ирак) и Хор Факкан (ОАЕ)."

Мадани каза, че не вярва, че сирийската рафинерия "Банияс" е дестинацията на кораба, тъй като водите ще бъдат твърде плитки, за да влезе.

"Вместо това ние смятаме, че мазутът е бил предназначен за трансфер от кораб до кораб към други кораби в рамките на морските граници на Сирия", каза Мадани.

Според няколко корабни тракери онлайн, Грейс 1 е построен през 1997 г. и плава под знамето на Панама.

Oще: британската морска пехота  британски кралски морски пехотинци  гибралтар  грейс 1  ес  ирански танкер  мазут  морски пехотинци  петрол  санкции  санкции срещу сирия  сирия  суров петрол  танкер 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

21 dedo adji | 12.07.201922:24

Не, не си гтвърдял, че си карал танкер. Карал си само наполеонови влакове. Статическият шум за нискосредна квалификация на чистачки на трюмове си е точно това - статик.
Но се въздържаш да одобриш пиратския акт, в който няма нищо сложно - просто нападение на граждански кораб в международни води без обявена война. И без уведомяване, да не говорим за съгласие на ООН и ЕС. Поздравления, прасчо. За пръв път, откакто чета бълвоча ти в тоя сайт, проявяваш остатъци от почтеност. То е, всъщност, безпомощност, като на тъпия изследовател, който също не може да каже нищо по същество. А другите щатни американски гъзоблизци мълчат и гледат като насрано дете майка си.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

20 deowin | 12.07.201921:46

>той е само високо арогантен

В смисъл, поне толкова арогантен, колкот ако твърдях, че съм "карал" танкер ако всъщност съм бил прост машинист, един от многото анонимни ниско и средноквалифицирани работници, напъхани някъде дълбоко в недрата на кораба? Хайде първо виж гредата в своето око.

>не можеш да кажеш нищо по същество за пиратския акт на американския пудел

Точно така, не мога.
Нито знам детайлите, нито разбирам от международно право, нито си въобразявам, че снабден с някакви рехави и практически сигурно непълни публични данни мога да съдя за сложна ситуация, или пък че ситуацията трябва да е проста защото ми се ще да кажа нещо "по същество", което очевидно няма как да направя ако допусна дори бегло възможността нещата да са далеч по-сложни, отколкото личи от един бърз повърхностен поглед.
Именно затова не коментирам случилото се, както винаги в подобни случаи.
А, момент, ти очакваше да постъпя точно толкова арогантно, самомнително и смехотворно претенциозно като сте направили ти и всички останали ли? За пореден път ще те разочаровам.
Чувствай се свободен да продължаваш да размишляваш плиткоумно и с престорената компетентност на някой, който е "карал" танкер.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

19 dedo adji | 12.07.201918:48

Прасчо, това с трюмовете и чистачките го четем за ен-ти път. Разликата от тъпотиите на изследователя е в стила, който си мислиш, че е висок, а той е само високо арогантен. Но и ти, като него, не можеш да кажеш нищо по същество за пиратския акт на американския пудел. Ако павето на беше пропаднало в Украйна, щеше да им съчини ода.

...всички сме хора с общи фундаментални черти, мечти и мотивация...

Вярно, с някои изключения. И една обща черта на всички е отвращението от пиратството. Изключенията не се отвращават, когато се извършва по заповед на любимия им Тръмп.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

18 deowin | 12.07.201917:23

>ако си чел за танкери, аз съм ги карал

Сходно, някоя чистачка във фирмата, в която работя, може да си въобразява, че управлява голям хедж фонд, но всъщност само чисти тоалетните в офисите. Важна работа, несъмнено, но не точно същото като да управляваш хедж фонд.

По същия начин разни морски труженици си въобразяват и че са "обиколили света", докато реално са прекарали 99% от времето си по корабни трюмове, а в останалото време са посетили няколко десетки пристанища. Технически погледнато, да, обиколили са света, но съвсем не в същия смисъл, който останалата част от човечеството, живееща на суха земя, имат предвид - да пътуваш, видиш, живееш в различни части от света, да срещнеш различни хора и култури, да си отвориш ума и съзнанието и да осъзнаеш, че всички сме хора с общи фундаментални черти, мечти и мотивация, и пренебрежимо малки и несъществени разлики.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

17 explorer | 12.07.201915:52

дедо, май ще трябва да смениш гинко-билобата с по-концентрирана.
Тук има тънък намек, не само иранците живеят близо до проток, но и техните кораби минават през няколко такива, капиш ;)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.06.2015, 19:21

16 Spider | 12.07.201915:20

Ебаси кефа, гадни ислямистки мангусти СРЕЩУ бледи грозни британски боклуци, които пък го раздават копои на оранжевиО президент. Смее се

Нека надпреварата по гнусота започне сега !
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

15 dedo adji | 07.07.201923:04

П.П. А защо американците са използвали британски "смели мъже и жениЮ да им вършат мръсната работа? Те държат цял флот в средиземно море, толкова ли не можаха да пуснат един взвод тюлени?
По въпроса имам известни подозрения, но ще оставя да се изходят експито и готения. На другите атлантически близачи изглежда им е неудобно да лижат толкова миризлива афера.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

14 dedo adji | 07.07.201922:19

Готения, тебе колко том колинса ти стигат да те замаят? Никога не съм го пил и нямам намерение, но от беглото ми запознанство с коктейлите, 8 том колинса се равняват на ок. 200гр домашна грозданка. При това силно разредена и консумирана дълго време. Даже без мезе, това не може да уплаши един здрав българин, даже да е станал канадец.
Последвай съвета си и чети. Ама не тъпотиите на експито, преписани ит наръчника на Америка за България.
Ти, ако си чел за танкери, аз съм ги карал. В интерес на истината, не толкова големи, най-големият беше 100 000т. Качвал съм се и на фрегати. Но това е извън темата. Темата е ПИРАТСТВО. Няма друго определение за нападение на граждански кораб в международни води. Възраждане в 21 век на практиките от 18-ти. Даже тогава, те са се прилагали срещу държави, с които е имало официално обявена война. Даже през цялата ВСВ шведски кораби под шведски флаг са доставяли желязна руда на Германия, докато капитаните на съветски и английски подводници скърцали със зъби, но не смеели да ударят неутрален кораб.
Новият световен ред предвижда свободно движение на хора, стоки и капитали. Нефтът стока ли е? Оръжието стока ли е? Има ли стока БЕЗ двойна употреба?
Според конвенцията на ООН по морско право Гибралтарският пролив е свободна транзитна зона за всички кораби, и граждански и военни. Англичаните претендират само за териториални води на 3 мили от скалата, което им се оспорва от Испания.
В предните коментари споменах два начина за противодействие на пиратството. Бичкията предлага 3-ти, напълно възможен, ако Путин реши да плесне американците и европейските им пудели по наглите ръце. Спокойно могат да чартират танкер и да му издигнат руски флаг, това се прави редовно. Допълнителните разходи за ескорт от 2 фрегати са само няколко стотин тона мазут, малка цена за политически шамар.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.12.2011, 11:33

13 gothic | 07.07.201920:53

"към 8 tom collins-а"

Ми пробвай да пишеш на трезво. Па вземи попрочети нещо за танкери, за фрегати руски. Колко са, къде са, какво носят (оръжие демек, не коктейли), колко им струва изкарването в Световния океан за конвой на стотина хиляди литра мазна каша. Другото експлорера го написа.

Със здраве и сладки сънища...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

12 explorer | 07.07.201917:25

деде, пийни си и днешните и не забравяй, че никога не е късно да станеш за резил ;)
   

оценка

+0 -0