Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новото чудо на Пекин - летището по проект на Заха Хадид

Новото чудо на Пекин - летището по проект на Заха Хадид Снимка: Getty Images

На по-малко от 50 км южно от центъра на Пекин се разгръща гигантска забележителна структура с формата на морска звезда. Приликата се дължи на шестте "лъча" на архитектурното чудо. Комплексът, открит в присъствието на китайския президент Си Дзинпин преди дни, се смята за най-големият самостоятелен летищен терминал в света.

Само преди 5 години земята под Международното летище "Дасин" е представлявала прашна земеделска площ, напълно незабележима за жителите и гостите на Пекин. Сега Китай се надява, че ще успее да надмине САЩ и да се превърне в най-мащабния авиационен пазар в глобален мащаб.

"Дасин", проектиран от покойната Заха Хадид и френската компания ADPI, има четири писти за планови граждански полети (с план за увеличаването им до седем, включително - една за военна експлоатация); според местните власти - може да обслужи 300 излитания и кацания за час.

Комплексът беше открит тъкмо навреме за честванията на 70-та годишнина от създаването на Китайската народна република. Амбицията на летището е да обслужва повече от 100 милиона пасажери на година. Изпълнението на този план има важно символно значение за Си, който в момента е изправен пред серия от кризисни проблеми - от търговската война със САЩ до масовите протести в Хонконг, коментира "Блумбърг".

Авиацията е ключов стратегически сектор за китайското правителство.

Прогнозите на Международната асоциация за въздушен транспорт показват, че следващите 2 десетилетия годишният пътникопоток в небето над Китай ще достигне общ брой от 1,6 милиарда души - т.е. повече от настоящото население на страната.

Китай си поставя за цел да притежава поне 450 граждански летища в следващите петнадесет години, или да удвои броя на наличната към края на 2018 г. инфраструктура.

"Дасин" ще помогне за разтоварването на съществуващото международно летище на Пекин - второто по натовареност след това в Атланта - а китайската столица вече влиза в групата на Лондон, Ню Йорк и Токио, които разполагат с повече от едно международно летище.

Строителството на мегапроекта между столицата и провниция Хъбей включва изграждането на съседна икономическа зона от около 50 кв.км., където ще живеят и работят близо 260 000 души. Двеста хиляди ще са новосъздадените работни места. Част от хората, чиито домове и имоти са били разрушени заради строителните планове за летището, са компенсирани със субисдии, за срок от 5 години, или са наети в програми за преквалификация, за да могат да работят в новия комплекс.

Интериорът на "Дасин" е проектиран от хоконгското студио Level 8, като идеята му е да наподобява малък град.

Освен безмитните магазини и ресторанти комплексът разполага с хотели за домашни любимици, детски занимални, работни пространства, традиционни градини с езера и дървени къщички, както и множество сцени за организиране на обществени прояви.

Според китайската държавна телевизия CGTN - летището има роботизирана система за паркиране, технология за лицево разпознаване за по-бързо идентифициране при проверките за сигурност и подготовката за качване на борда, и електронни гидове в помощ на загубилите се пасажери.

Новият обект ще обслужва дестинации в Европа, Азия и останалия свят за два от трите най-големи национални превозвача - China Eastern Airlines и China Southern Airlines. И двете авиокомпании ще пуснат първите си директни полети до градове като Париж и Москва от "Дасин", което представлява промяна на досегашното правило "Един маршрут, един превозвач".

Целта на "Дасин" е да поеме нуждите на растящата средна класа на Китай и все по-голямото й желание да пътува по света. Облекчаването на режима за обслужване на дестинациите би трябвало да даде повече възможности на националните авиокомпании да привличат клиенти от конкурентите си.

Новата придобивка на Пекин е само един от множеството авиационни проекти, които се развиват в момента в Азия. Само преди две седмици беше открит нов терминал на Международното летище в Шанхай. Колективната стойност на текущите строежи на транспортни хъбове в региона възлиза на над 100 милиарда долара.

 

Най-четените