Webcafe

Там, където християните все още са преследвани заради религията си

Webcafe
25.04.2019, 19:23 (обновена 29.04.2019, 09:02)
Християни в Азия

Снимка: © Getty Images

"Великденски поклоници" само крие един прост факт - все още на много места по света спрямо християните има преследване и насилие

Тук нищо не е за пренебрегване: съществува "дълбока загриженост за нарастващото преследване на християните в различни части на света". Това е една от констатациите в годишния доклад на Европейския парламент относно правата на човека и демокрацията по света от декември 2016 г., но тези изводи не са загубили своята актуалност и драматичен характер и до днес. Напротив, те само се засилват.

На фона на нападението в Шри Ланка от миналата седмица, точно навръх католическия Великден, при което загинаха над 350 души, темата за насилието срещу християни отново е на дневен ред.

Много от коментарите след тези атентати говореха за жертвите като за "Великденски поклонници" - странно определение при наличието на една по-проста и далеч по-утвърдена дума - християни.

Подобни определения обаче сякаш отказват да признаят един факт, който на фона на политическите тенденции и обществения дебат в Запада често бива неглижиран - християните в голяма част по света все още са жертви на преследвания.

Политиката и национализмът подхранват преследването

Токсична смесица от държавно и обществено преследване подхранват настроенията срещу християните в различни точки на света, особено в държави в Азия. Според проучвания, проведени от изследователския център "Пю" в САЩ, който ежегодно разглежда глобалния религиозен пейзаж, в десетки държави по света има християни, чиито права за свободно изповядване на религията им биват системно нарушени.

Според международната организация за евангелска помощ "Отворени врати", ислямското потисничество, държавната политическа враждебност и религиозно мотивираният национализъм са основните движещи сили, отговорни за този проблем.

В Китай, Виетнам и Северна Корея изповядващите християнството биват възприемани от управляващите режими като врагове на държавата, докато в държави като Индия и Шри Ланка преследването на християните често се ръководи от растящия там национализъм, който също намира корени в религията.

Ако при първите държави религията (не само християнството), по Маркс, се възприема като опиум за народа, несъвместим с комунистическата идеология и нейните източни варианти, то при индийския и шриланския национализъм идеята за християнството е по-скоро символ на колониалното минало и ролята на окупаторите и доминиращата им власт.

В своя Световен индекс за насилствено преследване за 2019 г. организацията "Отворени врати" изброява 50 държави, в които християните са жертва на най-жестоко преследване. 25 от тях са в Азия. Шри Ланка например се нарежда на 46-о място по този показател като далеч пред нея са Северна Корея, Индия, Пакистан, Нигерия и Афганистан.

Това не е нов феномен за Азия

Йоханес Сейбел, оглавяващ кампанията за религиозна свобода на католическата организация за подпомагане "Мисио", смята, че неотдавнашните атаки срещу християни в Шри Ланка могат да бъдат проследени до "вноса на ислямски тероризъм и сътрудничество на местните ислямисти с големи терористични групировки".

"Напоследък наблюдаваме този модел по-често в Азия. Двадесет и осем души загинаха в кафене в Дака, Бангладеш по време на вземането на заложници през юли 2016 г. И през май 2018 г. бяха извършени бомбени атаки върху църквите в Индонезия", коментира Сейбел.

Виджайеш Лал, генерален секретар на Евангелския алианс в Индия, казва, че целенасочените атаки срещу християните по време на Великден "не са ново явление". В изявление след нападенията в съседна Шри Ланка той отбелязва, че повече от 75 души са били убити по време на Великден 2016 г. при експлозия на бомба в близост до църква в пакистанския град Лахор. Тогава терористичната организация Джамаат-ул-Архар пое отговорността за нападението.

Сейбел заяви, че твърдението на групата "Ислямска държава", че ислямът и християнството се сражават в една глобална война по целия свят, се вписва във версията, че атаките срещу християни в Шри Ланка са дело на "вносен ислямистки тероризъм".

В случая обаче "Ислямска държава" оказва и друго влияние по този въпрос. С развитието на групировката все повече политически лидери от региона решават да залагат на консервативния ислям. Чисто идеологически засилването на групировките създаде среда, в която по-агресивните форми на тази религия се приемат по-добре от цялото общество - своеобразен недиректен отговор на засилващия се консерватизъм в Европа и САЩ с неговите антиислямски и антиимигрантски настроения.

Християнството и Запада

"В съзнанието на ИД християнството често е свързано със Запада и особено със САЩ", казва Сейбел. По думите му при този наратив идеолозите на ислямския тероризъм могат да оправдаят нападенията срещу мюсюлмани с американската инвазия в Близкия изток и Персийския залив.

Подобен подход цели да обедини мюсюлманите под идеята, че "Ислямска държава" или подобните й групировки защитават мюсюлманите от агресията на християнския Запад, който цели да промени техните традиции и обичаи, да им отнеме религията и да я замени с консуматорство и западен империализъм.

Към този момент се добавят и оставнките от колониалното минало, в което християните от Западна Европа играят ключовата роля на окупатори и агресори срещу местното население. Впоследствие тази роля се прехвърля към САЩ като основна глобална сила и носител на идеята за християнството и Запада.

И макар да е изключително критично настроен към цялостната политика в много мюсюлмански държави да експлоатират християните като отдушник за социални недоволства, Сейбел далеч не подкрепя идеята за "войната на религиите".

"Разбира се, ужасно е да виждаме как християни са мразени и биват изложени на насилие заради вярата си. Да се настройваме срещу мюсюлманите заради това обаче не помага на никого, още по-малко на преследваните християни. Най-важното в случая е да се търсят решения в борбата с причините за това преследване", обяснява той.

Насърчаване на диалога

Именно това организацията "Мисио" се стреми да постигне в работата си. По думите не Сейбел междурелигиозният диалог, ангажираността с религиозната свобода и осъждането на политическите злоупотреби с религиите са потенциални пътища за намиране на решение.

"Винаги трябва да гледаме към това кой злоупотребява с религията и за какви цели, а след това да се опитаме да се справим с възникналия проблем чрез междурелигиозен диалог. Добрият опит в сътрудничеството между католическата църква и представителите на исляма в Нигерия, например, показва, че междурелигиозният диалог и съвместната ангажираност с религиозната свобода са много важни", коментира активистът.

Засега обаче такива примери са все още твърде малко. А нападенията в Шри Ланка са само поредното доказателство, че религиозно мотивираното насилие и тероризмът на база религия се засилват през последните години. А това ражда само трагедии - независимо дали визираме тази в Шри Ланка, или тази в Крайстчърч, Нова Зеландия.

Oще: азия  жертви  индия  нападения  пакистан  преследване  северна корея  тероризъм  християни  шри ланка 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.04.2017, 10:49

1 violatоr | 26.04.201910:34

Гаче ли мюсюлманството и християнството не са една и съща глупост, че чак ще се гонят и мразят тъпунгерите.
Религиозността е едно от най-ярките практически проявления на човешката глупост.
   

оценка

+1 -1