Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От Тръмп до Тоблерон - какво търсят в интернет британците след Брекзит

Кои са най-популярните ключови думи след референдума
Кои са най-популярните ключови думи след референдума

През двете години от референдума на Великобритания за излизане от Европейския съюз великобританците се обръщат към Google за отговори на всички въпроси, които имат за Брекзит. От търсене на "новини за Брекзит" до запитвания за бъдещето на продукта за мазане Marmite или на шоколадите Toblerone.

Ключовите думи за търсене на британците в пост-Брекзит ерата варират от съвсем предсказуеми до напълно изненадващи.

На 29 март, четвъртък, Великобритания официално започва обратното броене от една година до напускането, а от CNN използват данните, предоставени от Google, за да обобщят как се променят тенденциите в търсенето на тема Брекзит с течение на времето.

Брекзит

През февруари 2016-а тогавашният премиер и поддръжник на идеята за оставане в ЕС Дейвид Камерън обявява, че референдумът ще се състои на 23 юни. Той описва вота като едно от най-големите решения, пред които ще се изправи страната му.

Търсенията на думата "Брекзит" в Google започнаха да се покачват, нараствайки още повече в седмицата преди референдума и спадайки бързо веднага след него. Оттогава пиковете в търсенето по тази дума отразяват ключови събития по пътя към отделянето на Великобритания от Евросъюза.

Въпроси

Британците се обръщат към Google за информация и дори за съвет през цялото време, докато тече процедурата. В дните след изказването на Камерън "Какво е Брекзит?" е най-търсеният въпрос. "Какво означава Брекзит" и "Какви са плюсовете и минусите на Брекзит" също са в първите пет запитвания.

В месеца след вота скептицизмът и притесненията за бъдещето завладяват списъка с най-често срещаните въпроси с питания като "Ще се случи ли Брекзит" и "Какво ще стане след Брекзит".

Но след почти две години изглежда някои хора все още са объркани от самия термин - "Какво е Брекзит" изпреварва други важни въпроси по време на процедурата. Броят на тези хора обаче си остава сравнително малък. Според данните от Google по-малко от 10 хил. души (и може би само около 1 000) са въвели "Какво е Брекзит" в полето за търсене през изминалия месец. Вместо пълни въпроси потребителите използват ключови думи, за да търсят информация.

Ключови думи

Много от най-популярните ключови думи не са се променили през изминалите две години. "Последни новини за Брекзит" и вариации на фразата са на първо място за 17 от последните 25 месеца.

Широко разпространените търсения за социологически проучвания и коефициенти в подготовката за гласуването за Брекзит в месеците след него са заменени от въпроси за валутни курсове - "паунд в евро" или "паунд в долар", както и с такива за цените на жилищата.

Други често срещани търсения отразяват политическите събития. "Тереза Мей Брекзит" става популярно, след като тя става министър-председател през юли 2016-а и стига до първите пет в следващия месец. Същото става и с "Тръмп Брекзит" след президентските избори в САЩ.

Противоречивият и про-Брекзит външен министър на Великобритания Борис Джонсън се появява в някои от фразите в топ 10 на списъка, докато тези с името на Дейвид Камерън намаляват.

Законовите и парламентарни спорове около Брекзит в края на 2016-а и началото на 2017-а довеждат до честото търсене на "Върховен съд Брекзит" и "Брекзит съдебен случай". Опасенията за бъдещия статус на хората от други държави в ЕС държи "Брекзит ЕС граждани" в топ пет в този период от време.

По-странните търсения

Не всички думи и фрази изглеждат толкова рационални. Някои от най-бързо нарастващите търсения в месеците след референдума са "Брекзит Тоблерон", "Титаник Брекзит" и "Брекзит означава закуска" (очевидно заради близкото звучене с английската дума за закуска - breakfast). На пръв поглед тези фрази в Google изглежда загадъчно. Всъщност обикновено са свързани с мемета или добре изфабрикувани слухове.

Когато през март 2016-а вестник Sun публикува противоречива история, в която се твърди, че кралица Елизабет, която е задължена да бъде политически неутрална, подкрепя отделянето на Великобритания от ЕС, хиляди британци започват да търсят "кралицата подкрепя Брекзит" и вариации на фразата.

"Кралицата подкрепя Брекзит"

"Брекзит съжаление" е най-големият пробив в търсенията в седмицата след референдума, което предполага, че някои от гласоподавателите съжаляват за своето решение.

Google наблюдава и пик в търсенията, свързани с храна, тъй като великобританците се притесняват за бъдещето на различни гастрономически продукти. Още в първите часове след обявяването на резултатите от вота се завърта слухът, че всички английски клонове на известния с пилето си по португалски ресторант Nandos ще затворят. Това кара десетки страдащи от безсъние британци да започнат да питат Google дали е вярно.

Подобни тревоги идват след слуховете, че Marmite и френският камембер могат да изчезнат от супермаркетите (което не се случи), и че Toblerone-ът ще стане по-малък като резултат от вота за напускането на Евросъюза. Е, Toblerone става по-малък, но не заради Брекзит.

Серия от словесни гафове на политиците и коментаторите провокират "Брекзит означава закуска" през март миналата година, докато мемета и видеа се подиграват на твърдението на Борси Джонсън, че правителството ще направи "титаничен успех" (titanic success). Оттам се повишава търсенето на "Титаник Брекзит".

През януари тази година стана ясно, че Кралските пощи няма да отпечатат марка, с която да отбележат Брекзит, което накара британците да направят свои, най-вече сатирични версии, и повиши търсенето на "Брекзит пощенски марки".

Сатирична пощенска марка, посветена на Брекзит.

 

Най-четените