Webcafe

Европа изчерпва най-ценния си ресурс и никой не може да я спре

Webcafe, по Worldcrunch, Le Monde
02.06.2019, 19:06 (обновена 06.06.2019, 08:44)
Кройцберг, Берлин

Снимка: © tupungato

Националистическите сили и техните послания, обсебени от темата за миграционната заплаха, се превърнаха в централен елемент от кампанията за Европейските избори. Резултатът показа, че стратегията на крайната десница - заиграване със страховете от "превземане" на континента от чуждоземни тълпи - продължава да действа ефективно.

Това, което се губи в целия шум, обаче са две различни демографски тенденции, които ще бъдат определящи за бъдещето на Европа по устойчив и структурен начин. Първата тенденция е застаряващото население. Втората - емиграцията от една страна-член на ЕС към друга.

За последните три десетилетия 20% от румънците, 12% от българите и 7 на сто от поляците са напуснали родните си места, за да работят в други европейски държави, показват данните на Евростат.

Тези вълни на преселения представляват истински демографски катаклизъм с разнообразни последици за стабилността на ЕС.

Първоначално, миграцията обхващаше хора от Централна и Източна Европа след падането на Берлинската стена. Впоследствие мащабът й прие съвсем различно измерение заради финансовата криза от 2008 г. и последвалата дългова криза от 2011 г.

Колапсът на Южна Европа принуди стотици милиони португалци, испанци, гърци и италианци да се насочат на север в търсене на работни места. Германия и Италия бяха страните, които поеха основната част от тази вълна. След 2008 г. над 2 милиона млади италианци са напуснали родината си.

В Португалия нивото на емиграция достигна до 10 000 души на месец през 2012 г., сравнимо с положението през 60-те години по време на военния режим на Антонио Салазар. Всъщност за последните 10 години пет процента от населението на Португалия е решило да си тръгне.

В същия период Германия е приела 2,7 милиона европейски граждани (по данни на националната статистическа агенция Destatis). Това са повече хора, отколкото влязоха по време на пика на мигрантската криза в ЕС през 2015 г.

Затова не бива да се изненадваме, че в Унгария на Виктор Орбан или в Италия на Матео Салвини населението днес е по-притеснено от емиграцията, отколкото имиграцията.

За разлика от масовите преселения от началото или средата на ХХ век, тези движения на хора засягат млади и образовани граждани, чието заминаване намалява размера на работоспособното население в страните им - съответно снижава производителността на икономиката им.

Този феномен води със себе си и внушителен трансфер на богатство. В статия за Project Syndicate журналистът Федерико Фубини изчислява, че между 2009 и 2017 г. Източно- и Южноевропейските страни в Европа са допринесли с над 200 милиарда евро за германската икономика чрез обучението и професионалната подготовка на млади мъже и жени, които впоследствие са изгубени заради емиграцията.

Иронията е, че Северна Европа се колебае дали да помогне за покриването на разходите на най-бедните страни-членки на съюза. Германия със своите търговски и бюджетни излишъци има най-големи ползи от паричния съюз. Нещо повече - страната успява да привлече големи групи продуктивни хора от онези държави, които имат най-тежки проблеми с адаптирането към европейската интеграция.

На второ място идва кризата със застаряващото и намаляващо население. Поради спада на коефициента на плодовитост населението на ЕС като цяло се очаква да започне да намалява не по-късно от средата на ХХI век.

И когато това явление се случи, нуждите и структурата на най-големия пазар на света ще се обърнат с главата надолу.

Проблемът с финансирането на пенсионната система е само една от кризите, които се задават на хоризонта. А тя ще изисква координирани действия на европейско ниво, за да бъде решена.

За страните, които губят население и едновременно с това застаряват, тези два проблема са страните на една и съща монета. Двойна структурна преса - докато най-добре подготвените работници се изселват, пенсионните системи едва се държат на повърхността в страните от Южна и Източна Европа.

Ситуациите не са идентични навсякъде. Източноевропейските страни, в които в момента има стабилен икономически растеж, започват да изпитват последствията от недостига на работна ръка, но не увеличават достатъчно заплащането на труда, за да гарантират икономическа конвергенция със Запада и Севера.

Правителствата са много по-заинтересовани да привлекат чуждестранни инвеститори, вместо да създадат средна класа с покупателна способност, сравнима с тази на западните общества. Затова преселението на народите няма да спре скоро.

А въпросът как и кой ще финансира утрешните пенсии на днешните поколения от работници остава без отговор.

От своя страна, Италия страда от анемичен икономически ръст, който вероятно няма да се промени в скоро време заради липсата на достатъчно квалифицирана работна ръка.

Това прави опитите за връщане към балансирани бюджети почти невъзможни.

За съжаление, нито един от тези проблеми не срещна достатъчно внимание и интерес от политическите сили по време на кампанията за Евроизборите. Демографските катаклизми обаче са реални и изключително тежки. Именно те ще бъдат определящият фактор в политиката на следващите десетилетия в ЕС.

Oще: българи в чужбина  демографска криза  емиграция  застаряващо население 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

8 Shotgun Predator | 03.06.201920:19

Първо за статията. Не се разбира въобще, кое е най-ценното за Европа и как точно го губи.

Второ за завода. Малко вероятно да е в България. Според мен ще е в Турция. По няколко причини. Първата е валутата. Турция с обесценяваща се валута, има огромно предимство, от това произлиза и по евтиния ток. Второ, инфра структурата, този завод ще има трафик от 100 тира на ден. На Калотина ще стане задръстване, другия вариант е да карат колите до пристанище. Турция директен излаз на Бяло море. Трето хората, в България, хората просто не искат да живеят. Това е много голям проблем. Сега може да се намерят тези 5000човека. В което аз лично се съмняваме. Но след 10години как ще е? Никой не знае. А като дойде БСП на власт, какво ще стане? Турция им е по изгодна и заради Турците в Германия. Среден мениджмънт с добри познания по немски и турски винаги ще има.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 09.11.2018, 15:40

7 Shotgun Predator | 03.06.201920:19

Първо за статията. Не се разбира въобще, кое е най-ценното за Европа и как точно го губи.

Второ за завода. Малко вероятно да е в България. Според мен ще е в Турция. По няколко причини. Първата е валутата. Турция с обесценяваща се валута, има огромно предимство, от това произлиза и по евтиния ток. Второ, инфра структурата, този завод ще има трафик от 100 тира на ден. На Калотина ще стане задръстване, другия вариант е да карат колите до пристанище. Турция директен излаз на Бяло море. Трето хората, в България, хората просто не искат да живеят. Това е много голям проблем. Сега може да се намерят тези 5000човека. В което аз лично се съмняваме. Но след 10години как ще е? Никой не знае. А като дойде БСП на власт, какво ще стане? Турция им е по изгодна и заради Турците в Германия. Среден мениджмънт с добри познания по немски и турски винаги ще има.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

6 explorer | 03.06.201918:32

Хората не са ресурс. И защо никой не се притеснява от обезлюдяването на селата след ВСВ? Защото се строи нещо ново - градове в които хората могат да имат неща, които на село са немислими. Това разбира се е за сметка на други неща, но всеки (да) си прави сметката.
Същото е с евентуалния VW завод, работници могат да се намерят, въпроса е на каква цена.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.05.2019, 09:58

5 kifte | 03.06.201916:23

Ваккум няма да има, знаете как е. Като няма българи, ще докарат нигерийци.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2016, 11:35

4 deaf | 03.06.201914:06

Бароне,

забравих да кажа,че опцията завода на Фолксваген да бъде построен в Турция остава и е напълно конкурентна на българската. Просто защото Турция е СИГУРЕН партньор на Германия (и Запада). България на мафиота и руска подлога Борисов - не е.

Фолксваген може спокойно да създаде обучаващи програми с обвързващи трудови договори както прави Луфтханза-Техник-София,(където са нужни много по-кадърни техници отколкото в един автомобилен завод). А докато се построи завода ще има предостатъчно време те да бъдат обучени. Все пак при всичките ни недостатъци,никой не може да каже че българският народ е глупав. Всеки човек със средно образование може да бъде обучен за оператор на машина. Дори и с незавършено основно образование. Не се шегувам. В заводи за авточасти в България на машини работят неграмотни цигани.
Проблема е другаде. Поради гигантската корупция в България,Фолксваген ще види зор.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

3 BaronVino | 03.06.201913:10

“Фолксваген ще построи завод в България само след като Борисов падне от власт. Такива стратегически решения се взимат от политиците”

Глух,
Отново се изказваш неподготвен и говориш тъпотии. Завода ще бъде обявен до края на годината. Не само че ще стане по времето на Боко 3, ами той ще го продаде това като личен успех.
За автомонтьорите и 5000 работници, дори няма да ти отговарям,..
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.03.2016, 11:35

2 deaf | 03.06.201911:55

Бароне,

Фолксваген ще построи завод в България само след като Борисов падне от власт. Такива стратегически решения се взимат от политиците.
В кой бранш в България има най-много работещи? О,изненада - в бранша "Ремонт на коли и мотоциклети" - 540 000 души! Тоест,всеки пети работещ у нас е автомонтьор. Но според теб не можело да се намерят кадри (5000души) за завода на Фолксваген! От тези пет хиляди само стотина ще са инженери,другите ще бачкат на поточните линии и няма да им трябват кой знае какви умения.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

1 BaronVino | 03.06.201911:01

След като разглеждате Европа, като различни държави, тази дискусия ще е безкрайна и безсмилена.
По идея е общ пазар, на стоки, хора, активи итн. И евро-либерала работи усърдно за това. Махане на граници и национална идентичност.
Действат същите икономически принципи, като в една държава.
Сега Вие питате в потрес, защо хората не искат да стоят във Видин и Лом (Източна Европа) а всички заминават към София (Западна Европа)? И разбира се че се търсят западни инветстори на изток. Кой на национално ниво, има възможности да строи заводи? От крадене на еврофондове, нямат време за това.
Колко оредял е ''нашия квартал'' в Европа, ще се види сега със завода на VW. По мои данни, за щастие ще се случи около Пловдив. Турците и Ердоган, са ненадежден партньор, Румъния няма инфраструктура и се тресе от политически скандали, Сърбия и извън ЕС е хоп, ''стабилна'' Бокова България с ''новите магистрали'' е едни гърди напред.
Но! От къде ще се вземат кадри за този завод, се пита в задачата? След като всичкото работник синя яка бере ягоди и мие чинии в по-хубавите ''европейски квартали''. Белите якички, също заминаха по западни корпорации. Следва да видим.
   

оценка

+2 -0