Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Брекзит без сделка с ЕС - истинска рецепта за бедствие

Дали не е по-добре Лондон да се съгласи на компромис? Снимка: Getty Images
Дали не е по-добре Лондон да се съгласи на компромис?

Остават само 200 дена до Брекзит и провал в окончателната сделка за напускането на ЕС изглежда все по-вероятен. Това би било катастрофално за Евросъюза, но ще е още по-лошо за британците.

Представете си, че е ранната сутрин на 30 март 2019-а. Бедствието тепърва бавно ще разкрива размерите си.

Британските радиостанции съобщават за първите сериозни задръствания на доковете за фериботи в Доувър и Фолкстоун. Полетите към континента от Хийтроу, Гейтуик и други летища са отменени. Всичките. Събота е, затова от борсата все още няма новини. Поне засега.

Въпреки това два дена по-късно паундът се срива и повлича със себе си британските компании. Разтревожени от новините, които с всяка минута стават все по-притеснителни, британците започват да изпразват рафтовете в супермаркетите. Бензиностанциите започват да изчерпват запасите си от горива. В отдалечени краища като Корнуол е обявено бедствено положение.

Само след една седмица в болниците започват да липсват жизненоважни медикаменти. Появяват се първите данни за мародерство.

Като се има предвид огромния транспортен хаос, полицията се вижда принудена да се обърне за подкрепление към военните. Междувременно правителството в Лондон просто наблюдава безпомощно развоя на събитията и всички са твърде заети да се борят за политическото си оцеляване.

Така ли ще изглежда ситуацията след Брекзит?

Това е най-лошият възможен сценарий. Или е просто всяване на паника, както настояват противниците на ЕС във Великобритания. Ще се оправи ли всичко накрая? Все още никой не може да отговори на този въпрос.

Но освен това е вярно, че британското правителство и Брюксел имат само три месеца, за да договорят условията по "развода" и да предотвратят човешко, икономическо и политическо бедствие от двете страни на Ла Манша. В средата на декември трябва да бъде представено сложното споразумение и готовата за подпис декларация, която урежда бъдещите отношения между Британия и ЕС.

Срокът трябва да бъде спазен, за да може 28-те държави да имат достатъчно време да се запознаят с документите и да гласуват.

И все пак единственото известно е предложението на Тереза Мей - предложение, което поддръжници на Брекзит, негови противници и бюрократи от Евросъюза разнищиха със смайващо единодушие. С други думи, времето напредва. Въпреки това мнозина предпочитат да се занимават с извънбрачните връзки на Борис Джонсън.

Не е изненадващо, че британските лидери в бизнеса, лекари, държавни служители и други стават все по-изнервени.

Броят на планове за действие при спешни ситуации расте непрекъснато и всеки от тях предвижда какво ще се случи, ако Британия напусне ЕС без подготвена сделка. Много от тези планове са дело на самото правителство. Общото е, че Брекзит "без сделка" ще е ужасен за близкото бъдеще на страната.

Само че сега, след две години на противоречия, Лондон изглежда започва да приема нещата сериозно. Ако преговорите с Брюксел не приключат успешно, Британия извън Евросъюза ще бъде третирана като всяка друга държава извън рамките му. Британските граници с ЕС вече няма да се преминават свободно. Всички споразумения за въздушния трафик, борбата с тероризма, свободната търговия ще бъдат анулирани. И няма да има период на адаптация за засегнатите.

Нито ще има такъв за Ирландия и Северна Ирландия, чиито мир се дължи до огромна степен на отворените граници на ЕС.

Миналата седмица Тереза Мей свика кабинета на специална "Брекзит без сделка" среща и правителството й публикува допълнителни листовки, които подготвят британската икономика за бедствие. Основното впечатление е за пълна безпомощност.

Лондон например започна да съветва северноирландските компании да се обръщат към Дъблин за съвети и въпроси за бъдещето.

По-ранните планове за действие при непредивдени обстоятелства се оказаха толкова смехотворни, че дори и поддръжниците на Тереза Мей отказаха да загърбят, преди да бъдат публикувани. Междувременно идеята Северна Ирландия, която разчита на доставки на електричество от Ирландия, да бъде снабдена с хиляди електрогенератори, беше отхвърлена като непрактична. Проблемът е, че за момента няма по-добри идеи.

Кой можеше да си представи, че след 45 години членство в ЕС Британия ще е обвързана с Евросъюза до най-малкия детайл. Тези ужасяващи картини на кутиите с цигари? ЕС държи правата за тях. Сертификати за британските био-ферми?

ЕС ги издава. Инсулин за диабетиците? Внася се от Евросъюза. Огромна част от донорския генетичен материал също идва от ЕС. Всичко това ще се срине, ако няма сделка за Брекзит. Последното би трябвало да е добра новина за про-Брекзит активистите, които вярват, че страната им се управлява от чужденци. Но тази новина не решава заплахите като свободната търговия с оставащите в ЕС държави.

С вяра във връзките между държавите-членки десетки хиляди компании в Британия и на континента градиха и оптимизираха връзките, минаващи през Ла Манша. Какво означава това е лесно да се види на пристанището в Ротердам. Около 10,500 кораба, натоварени със стока, минават оттам всяка година. В момента е необходима само бърза проверка на трюмовете, за да бъде освободен товарът им.

Ако не се стигне до сделка, вече няма да е достатъчна само една инспекция.

Вносители и износители ще трябва да попълват девет допълнителни документа. Повечето компании въобще не са подготвени за нещо подобно.

Британските транспортни компании от другата страна на канала вече са си направили сметката. Десетки хиляди тежкотоварни камиони минават през Доувър всеки ден.

Повечето преминават за около две минути. Две допълнителни минути отгоре ще доведат до 30-километрово задръстване пред пунктовете. А проверките могат да достигнат и до 45 минути, ако е наложително. Британското правителство вече обмисля да превърне цели пътни ленти в паркинги за ТИР-ове, за да облекчи трафика.

Брекзит "без сделка" означава, че търговските взаимоотношения между Британия и ЕС ще бъдат уреждани от Световната търговска организация. Ще бъдат плащани значителни мита за хранителните стоки. Безброй фирми са в подобна ситуация и все пак изглежда така, сякаш няма кой да им се притече на помощ. Стотици малки и средни предприятия ще бъдат пред фалит.

Големите компании вече похарчиха солидни суми в подготовка за Брекзит.

Фармацевтични компании вече увеличават запасите си по скадовете. Хранителни вериги трупат дълготрайни хранителни стоки. Airbus също се снабдява с повече резервни части. Не е нито лесно, нито евтино да си застрахован. Някои самолетни части са с размер над 30 метра.

Държавите в ЕС също виждат в бездействието на Лондон рецепта за бедствие. Най-близките съседи на Британия ще бъдат най-силно засегнати. По-късно ефектът ще се усети и в страни като Унгария, Чехия, България. Икономическият тинк-танкт към Оксфорд изчислява, че Брекзит без сделка ще доведе до 112 млрд. евро загуби до 2020-а. Те не са единствените с подобни песимистични предвиждания.

Само че сухата статистика все още не може да разтърси британците. Малцина вярват обаче, че те ще се примирят с празни рафтове, космически цени на зеленчуците, месото и горивата и хаос по болници, летища и граници. Правителството съобщава, че няма планове да увеличава числеността на армията, но това може да се промени във всеки един момент.

Дълготрайните последици все още е невъзможно да бъдат предвидени.

Дали "никаква сделка" няма да се окаже по-зле от "кофти сделка" - матра, която Тереза Мей не спира да повтаря? Все повече неща подсказват, че тя вече сама не си вярва. Сега целта й е да сключи споразумение в последния момент, а за това са необходими компромиси.

А възможно ли е предвижданията, че Британия ще процъфти след Брекзит, да се окажат истина? Според про-Брекзит активистите страната няма от какво да се бои, дори и от напускане на ЕС без сделка.

 

Най-четените