Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Готови ли сте за по-евтините японски автомобили?

Какво се променя с историческата сделка между ЕС и Япония Снимка: Twitter, Donald Tusk
Какво се променя с историческата сделка между ЕС и Япония

По-евтини японски автомобили и електроуреди за европейските потребители и много повече възможности за европейските производители на японския пазар.

Това са потенциалните ползи за жителите на Европейския съюз, които историческото търговско споразумение между ЕС и Япония би дало, като премахне огромна част от митата за внос и износ между двете страни.

Преговорите по него започнаха още през 2013-а и завършиха през декември миналата година. Във вторник, по време на 25-тата двустранната срещата ЕС-Япония, то най-накрая беше подписано. Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, председателят на Европейския съвет Доналд Туск и японският министър-председател Шиндзо Абе поставиха подписите си върху документите.

Това обаче не прави промените факт. Сега споразуменията трябва да преминат през одобрението на Европейския парламент и парламента на Япония. Очаква се те да влязат в сила през 2019-а.

Документите са два: Споразумението за икономическо партньорство и Споразумението за стратегическо партньорство, но целта е една – сериозно задълбочаването на взаимодействието между съюза и Страната на изгряващото слънце.

А за бизнеса и обикновените потребителите ползата изобщо няма да е малка.

"Най-голямата сделка, подписвана някога от ЕС"

Така от Европейската комисия определят Споразумението за икономическо партньорство (СИП). То създава една отворена зона за търговия, която обхваща над 600 милиона души и почти една трета от глобалния брутен вътрешен продукт (БВП).

Сделката наистина е мащабна. Като за начало с нея ще се премахнат "около 99 процента от митата" за японските стоки, които биват внасяни в страните от ЕС.

Как това  ще бъде усетено това от потребителите в Европейския съюз? Най-общо казано ще доведе до по-голям избор на по-ниски цени, тъй като не само японските стоки ще поевтинеят, но те могат да се отразят и на цените на сходни продукти, произвеждани в ЕС.

Може да се очаква поевтиняването на японските автомобили, при които митническата такса от 10 процента ще изчезне постепенно през следващите седем години.

От това, естествено, печелят не само потребителите в Европа, но и японските автомобилни гиганти. По предварителни изчисления половината от икономическите ползи, които Япония ще има от това споразумение, ще дойдат именно от отпадането на митата за износ на автомобили към ЕС.

Financial Times посочва страховете на някои европейски автомобилни производители от последствията от СИП. Преговарящите от страна на ЕС се опитват да ги успокоят, че споразумението няма да носи едностранна полза само за японците. По-доброто хармонизиране на стандартите в различни сектори, включително и при автомобилите, се очаква да улесни продажбите на европейски автомобили в Япония и да доведе до ръст в този сектор.

Освен това в сила са някои защитни механизми, които да гарантират, че европейският пазар няма изведнъж да се наводни с японски автомобили (и други сходни стоки). В това число влиза и постепенното, а не рязко премахване на митата в продължение на няколко години.

Премахват се митата и на японските електроуреди, в момента равняващи се на до 14 процента от стойността им, което ще смъкне и техните цени на европейския пазар.

Като цяло износът на японски стоки – от автомобили, през резервни части, храни, чай до електроуреди - за страните от ЕС може да се увеличи с 29 процента.

"Потребителите ще станат свидетели на по-добра конкуренция, а от това - и на по-добри продукти, както и на по-добри цени", коментира от своя страна Хосук Лий-Макияма, преподавател в Лондонското училище по икономика, който е анализирал новата сделка.

"А най-вече ще получат достъп до нови възможности и технологии, както и нови продукти, които не са били достъпни, поне не и на същата цена", допълва Макияма.

Ползата за бизнеса в Европа

Истинската полза от СИП обаче е не толкова за потребителите в Европейския съюз, колкото за фирмите в него – производители, търговци и доставчици на услуги. До момента годишно те плащаха над 1 милиард евро под формата на вносни мита за стоките си в Япония. След СИП това остава в миналото.

Митническите тарифи на повече от 90 процента от стоките, които ЕС изнася за Япония, ще бъдат премахнати веднага след приемането на споразумението, а когато то влезе изцяло в сила обхватът ще достигне до 99 процента.

Оставащите извън този списък стоки също ще бъдат обект на частична либерализация чрез квоти за по-ниски мита.

Като цяло СИП ще улесни достъпа на европейския бизнес до японския пазар и 127-те милиона потенциални клиенти там.

Дори в момента бизнесът в ЕС изнася към Япония стоки и услуги на стойност 80 милиарда долара. Очаква се споразумението да доведе до увеличение с до 13,5 милиарда евро на годишния износ.

Големи са очакванията за това какви ползи ще донесе СИП на земеделския и животновъден сектор в Европейския съюз. Япония в момента е един от най-ценните пазари за продукцията на европейските фермери и производители на храни.

Стойността на земеделски стоки, които се изнасят от ЕС към Япония, достига повече от 5,7 милиарда евро годишно, което превръща Япония в четвъртия най-голям пазар за земеделската продукция на съюза.

Споразумението ще елиминира или сериозно ще намали митата на земеделски и хранителни продукти – като свинското например - основната стока, която ЕС изнася за Япония. При обработеното свинско няма да има митническа такса, а такава почти ще липсва и при прясното свинско месо. При говеждото митото ще бъде намалено от 38,5 процента на 9 процета през следващите 15 години.

"В общи линии европейските фермери ще имат полза, макар че в същото време потребителите в Европа ще могат по-лесно да си купуват вкусно говеждо от породата "Кобе" (бел.ред. област в Япония) и прочутите пъпеши "Юбари"", коментира Жан-Клод Юнкер сделката.

Ще се премахнат вносните мита в Япония за европейски вина и други алкохолни напитки. Същото ще се случи с митата за сирена като гауда и чедър, а в сила ще влязат и квоти за по-ниски мита за пресни сирена като моцарела, например.

След известен период ще бъдат премахнати и митата за паста, шоколади, какао на прах, бонбони, бисквити, доматен сос и др. Ще бъдат налични и значителни квоти за по-малко или никакво мито на изнесени от ЕС малц, картофено нишесте, обезмаслено мляко на прах, масло и суроватка.

Повече от 200 европейски стоки от специфични региони – като сиренето "Рокфор", просекото и др. - попадат в списък, който ще им даде специален статус и ще им осигури защита на японския пазар.

Не по-малко важно е, че изцяло ще се премахнат митата на индустриалните продукти като химически продукти, пластмаси, козметика, както и текстилни изделия и дрехи. Премахва се и квотната система за внос на европейски обувки и кожени изделия. Митата за обувки ще бъдат намалени от 30 на 21 процента от самото начало, а в следващите 10 години ще бъдат премахнати напълно.

Премахват се и митата при дървените изделия като това ще стане в период от 7 години, като се започне от най-приоритетните такива.

По-лесен достъп за европейския бизнес до японския пазар

Споразумението за икономическо партньорство няма да премахне само митническите тарифи, но и много други пречки и ограничения пред европейските фирми, които искат да развиват бизнес в Япония.

Става дума за определени японски технически изисквания и процедури по издаване на сертификат, които сериозно затрудняват износа на европейски продукти за там. Споразумението ще изглади тези административни ограничения като по този начин улесни достъпа на европейски компании до силно регулирания японски пазар.

В това число влизат изискванията за безопасност при автомобили и мотори, медински уреди, лекарства, козметични продукти, бира, както и текстилните продукти. Ще отпадне и досегашното изискване при износ за Япония да се правят промени в етикетите на дрехите, за да отговарят на японския стандарт.

Освен стоки Европейският съюз изнася за Япония и услуги на стойност 28 милиарда евро годишно. Споразумението улеснява и тези европейски компании, които искат да работят на японския пазар.

Предприятия от ЕС вече ще могат да участват при еднакви условия с японски предприятия в търгове за възлагане на обществени поръчки в 48-те така наречени "основни градове" в Япония. Става дума за тези населени места население между 300 000 до 500 000 жители. Споразумението ще премахне и съществуващите пречки пред обществените поръчки в железопътния сектор.

"Преди 10 години наистина беше трудно да се прави бизнес в Япония", коментира Дани Ризберг, председател на Европейския бизнес съвет в Япония.

"Това (СИП) ще премахне много от трудностите. (...) Ще позволи да се фокусираш повече върху маркетинга и тези сфери, които помагат бизнесът ти да расте, отколкото само да оцелява и да спазва всички правила", допълва той.

Партньорство и на други нива


Войници по време на наводненията в Япония от началото на юли, които отнеха живота на най-малко 210 души. Заради бедствието премиерът Шиндзо Абе отложи за кратко подписването на споразуменията с ЕС. Според едно от тях Япония и Европейският съюз ще си сътрудничат и при борбата с бедствията. Снимка: Getty

Другият подписан документ е Споразумението за стратегическо партньорство (ССП). То е обща двустранна рамка, която цели да засили политическото и секторно сътрудничество между Япония и ЕС.

Предвиждат се съвместните действия от общ интерес в сферите на борбата с киберпрестъпността, борбата с бедствията, енергийната сигурност, промените в климата и застаряването на населението.

В СПП ЕС и Япония отново подчертават подкрепата си за международния мир и сигурност чрез възпиране разпространението на оръжия за масово унищожение, както и предприемането на мерки за спиране на незаконната продажба на персонални и леки оръжия.

Комисия от представители на ЕС и Япония ще координира партньорството в тези сфери и ще осигурява форум за дискутиране на залегналите в споразумението теми.

Японско-европейски шамар за Тръмп

Макар преговорите по мащабната сделка да започнаха преди няколко години, подписването на документите дойде в любопитен момент. През тази година американският президент Доналд Тръмп смути международната общност с въвеждането на нови вносни мита за стоки на дългогодишни търговски партньори на САЩ, сред които и самия ЕС.

Тръмп засегна и Япония след като изтегли страната си от Транс-Тихоокеанското партньорство (TPP). Става дума за споразумението за либерализация на търговията между САЩ и 11 тихоокеанските страни, между които е и Япония.

Така СИП и СПП се явяват звучния отговор на Европейския съюз и Япония спрямо администрацията на американския президент. Официалните представители на ЕС не пропуснаха да намекнат това.

Без да споменава Тръмп поименно, Доналд Туск коментира, че споразумението е "акт с огромно стратегическо значение" за световния ред, базиран на правила, във времена, в които "някои хора се опитват да поставят под съмнение този ред".

Според него сделката е ясно послание, че на Япония и ЕС може да се разчита, защото са "отговорни и ще продължат да защитават един свят, основан на правила, свобода, прозрачност и здрав разум".

"Търговията е повече от мита и ограничения. Тя е свързана и с ценности, принципи и намирането на решения, в които печелят всички замесени", допълни Жан-Клод Юнкер.

Самият той следващата седмица заминава за Вашингтон, където на 25 юли ще се срещне с Доналд Тръмп. Там двамата ще обсъждат "международната политика, борбата с тероризма, енергийната сигурност и икономическото развитие".

А може би ще стане дума и за мащабната сделка, която ЕС и Япония постигнаха.

 

Най-четените