Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Саботаж или нелепа грешка: Мистерията на борда на "Союз"

Саботаж или нелепа грешка: Мистерията на борда на "Союз" Снимка: NASA

Неочакван пробив в сигурността, руско разследване и намеци за саботаж - ако тази история ви звучи познато, имайте предвид, че не се развива във Вашингтон, а на повече от 400 километра над Земята.

Повод за напрежението се оказва откриването на мистериозна дупка, през която се изпуска въздух под налягане от капсула в Международната космическа станция (МКС). Според официалната информация - пробивът е успешно запечатан, а астронавтите на борда на МКС (трима американци, двама руснаци и един германец) не са били изложени на опасност.

Загадката обаче остава - как изобщо се е появила дупката?

В нощта на 30 август наземните диспечери, които следят движението на Международната космическа станция, забелязват лек спад във въздушното налягане на кораба. Промяната на показателя е знак, че някъде се е получил пробив.

Въпреки това служителите в НАСА решават, че няма нужда да будят своите астронавти - изменението е достатъчно слабо, за да не води до опасност за здравето на хората.

По това време всички на борда се намират в спалните си чували, здраво закрепени за стената - най-близкото усещане за "отпускане в леглото" в среда на безтегловност, в която всяко несъзнателно движение може да доведе до потенциална повреда. Екипажът се състои от петима мъже и една жена - това са Серина Ауньон-Чанслър, Андрю Фюстел и Рики Арнолд (САЩ), Олег Артемьев и Сергей Прокопьев (Русия), и Александер Герст (Германия).

Когато всички в космическата станция се събуждат от сън, са инструктирани да направят преглед на оборудването, за да открият източника на проблема.

Чрез последователна херметизация на отделните сектори в станцията астронавтите стигат до причината за дефекта - дупка с диаметър от 2 милиметра в корпуса на капсулата "Союз МС 09", която транспортира хората между Земята и МКС.

Откакто НАСА извади от експлоатация своята космическа совалка, Русия предоставя единствената опция за превоз на хора до МКС.

Повреденият "Союз" е пристигнал в станцията през юни 2018 г., когато качва на борда трима души - Прокопьев, Герст и Ауньон-Чанслър.

Наземният контрол в Русия увеличава подаването на кислород към "Союз" като защитна мярка. Астронавтите успяват да затворят дупката с няколко слоя каптонови ленти, които запазват свойствата си в широк температурен диапазон и са способ за временно решение на дефекта. По-късно руските космонавти запечатват дупката с уплътнители и марли, като правят снимки и видеозаписи за официалните власти и наблюдават състоянието на дупката на всеки час. Постепенно налягането в МКС се стабилизира.

Ако пробивът не беше засечен сега, а се беше случил през декември, по време на обратния полет до Земята на трима души от екипажа, последиците можеше да бъдат трагични.

И докато проверката в космоса приключваше, на Земята започна ново разследване. Руската космическа агенция Роскосмос свика комисия, която трябва да установи причините за дефекта. На 10 септември ще се събере група от международни експерти по космически технологии, които ще разследват случая. Сред тях и бившият американски астронавт Том Стафърд, който е работил като председател на Консултативния съвет към НАСА по оперативната готовност на Международната космическа станция.

Първата версия, която руската страна проверява, е дали отворът не е предизвикан от сблъсък с т.нар. микрометеорит. Това са миниатюрни частици (някои от тях са по-дребни от песъчинка), които се движат със скорост от хиляди км/ч в космоса и лесно могат да пробият метална плоскост. Следи от съприкосновението с микрометеорити са забелязвани по много космически кораби и сателити. Един от тях дори прави видима дупка върху соларния панел на МКС през 2013 г.

След няколко дни обаче версията за случаен удар е изоставена. След проверка на отвора властите в Русия установяват, че най-вероятно пробивът е причинен от вътрешната страна на капсулата, а не отвън.

"Твърде рано е да кажем със сигурност какво се е случило, но изглежда, че е предизвикано от "неуверена ръка", каза ръководителят на Роскосмос и бивш вицепремиер на Русия Дмитрий Рогозин. "Това е някаква технологична грешка от някой специалист. Направено е от човешка ръка. Има следи от подхлъзване на свредел. Не отхвърляме нито една теория".

Това, което Рогозин отказва да обясни, е дали дупката в "Союз" е направена по време на манипулации на Земята или докато капсулата се е намирала в космоса.

Ръководителят на Роскосмос все пак дава обещание, че "ще намери онзи, който носи отговорност за това, и ще разбере дали става дума за случаен дефект или умишлен брак".

Източници на РИА Новости съобщават, че вероятната причина за появата на пробива е нелепа грешка при производството на "Союз" в завод на ракетно-космическата корпорация "Енергия".

Предполага се, че служител на завода е направил излишен отвор в обшивката на капсулата и за да не го забележат, го е запушил със специално лепило. С течение на времето изглежда лепилото е изсъхнало и се е отделило от корпуса, което е довело до повторното отваряне на дупката.

РКК "Енергия" е една от най-големите предприятия в космическата индустрия на Русия, като главните му производствени мощности се намират в гр. Корольов край Москва (наречен на съветския инженере и основоположник на космонавтиката Сергей Корольов), като имат и филиал при космодрума "Байконур" в Казахстан.

Източници на ТАСС твърдят, че вътрешната комисия по разследването проверява досиетата на всички уволнени или напуснали корпорацията служители, които може да са имали достъп до "Союз" от производството му до транспортирането на "Байконур". Една от разглежданите версии предполага, че някой от недоволните работници е решил да "отмъсти" на ръководителите си, като нарочно саботира капсулата.

Бързата реакция след загадъчния дефект и привидно адекватното професионално сътрудничество между САЩ и Русия в разследването се прие като сигнал за добрите отношения между двете страни, когато става дума за сигурността на Международната космическа станция. Отношения, които все по-рядко се виждат между Москва и Вашингтон на Земята. Нито една отделно взета държава не е способна да се справи със задачата по управление и поддръжка на най-голямата изкуствено-създадена структура в ниската околоземна орбита. Всеки се нуждае или от технологичната помощ, или от финансите на другите партньори в мисията.

Оперативното управление на МКС е разделено на две, като едната част се ръководи от американците, а другата - от руснаците. Това разбира се, не пречи на екипажите да работят в екип, всички прекарват доста време заедно и са обучени да говорят както английски, така и руски език.

В момента на откриване на инцидента "Союз" е прикачен от руската страна на Международната космическа станция и на борда му не са се намирали хора.

Но всяка сериозна неизправност по МКС, независимо в кой отсек се намира, може да доведе до опасност за живота на целия екипаж.

 

Най-четените